Automated stackers interact safely with forklift driver

Hoe Toyota’s geautomatiseerde stapelaars veilig communiceren met heftruckchauffeurs van Coop

Het gebruik van geautomatiseerde trucks in een handmatige-opslagruimte kan een hele uitdaging zijn. Vandaar dat projecten met automated guided vehicles (AGV) nogal eens mislukken. In het regionale magazijn van Coop in Trondheim hebben de magazijnmedewerkers geleerd veilig te werken met de geautomatiseerde stapelaars, die er tussen de vele handmatige heftrucks ongehinderd hun vaste routes kunnen rijden.

Over Coop Norge Trondheim

Coop is het op een na grootste levensmiddelendetailhandel van Noorwegen. Behalve het centrale magazijn (CLog) in Gardermoen heeft Coop ook regionale magazijnen in Stavanger, Bergen, Trondheim en Tromsø. Het magazijn in Trondheim is circa 30.000 m² groot en bevoorraadt meer dan 300 Coop-winkels. De oppervlakte is verdeeld in een ruimte voor goederenontvangst, een fruit- en groenteruimte, een vriesruimte, een koelruimte, een afdeling voor droge goederen, een losplaats en een recyclingstation. Gemiddeld komen er in het magazijn dagelijks 2500 pallets binnen, worden er 65.000 pakketten verwerkt en 3000 pallets verzonden.

 

Feiten en cijfers

  • Bedrijf: Coop Norge Trondheim
  • Locatie: Tiller, Noorwegen
  • Sector: Levensmiddelendetailhandel
  • Toepassingen: horizontaal transport, opslag, coldstore
  • Trucks: 5 Autopilot-stapelaars

Eenvoudige automatisering van A-naar-B-transport

"Drie jaar geleden zijn we begonnen de mogelijkheden van geautomatiseerd intern transport te bestuderen", zegt Roger Tømmervold, Internal Logistics Manager van Coop. "We bekeken alle opties, zonder enige beperkingen. We zagen dat er in totaal 17.500 A-naar-B-transporten per week geautomatiseerd konden worden en daarvan automatiseerden we er in eerste instantie 3000", voegt Roger eraan toe. "Uit zeven mogelijke kandidaten hebben we voor Toyota Material Handling Noorwegen gekozen, gewoon omdat zij ons het beste aanbod deden." Vervolgens werd er een businesscase opgesteld met een ROI van ongeveer twee jaar.

 

Karim El-Kelish, Logistic Solutions Manager van Toyota Material Handling Noorwegen, was diep onder de indruk van het voorbereidende werk van Coop: "Om een AGV-project te laten slagen, is het cruciaal dat alle mogelijke transporten in kaart worden gebracht, zodat een goede inschatting kan worden gemaakt van het aantal geautomatiseerde trucks dat nodig is om alle taken uit te voeren."

Soepele logistieke goederenstroom

Bij een automatiseringsproject als dit is niet alleen het budget voor de AGV-hardware cruciaal, maar ook de IT-middelen. "Een AGV wordt volledig aangestuurd door een systeem, en dat hadden we gewoonweg nog nooit gehad", zegt Tømmervold. Hij voegt eraan toe dat Coop geen nieuw magazijnbeheersysteem wilde aanschaffen, maar in plaats daarvan de functionaliteit van het SAP-systeem van bedrijf wilde uitbreiden, dat de trucks meedeelt waar ze naartoe moeten als ze door het scanportaal gaan. "Voor uitgaande goederen hebben we nu een goed systeem dat de pieken reduceert en de constante goederenstroom verbetert."

 

AGV’s met hoge transportcapaciteit

De hoofdtaak van de trucks is het transporteren van de circa 3000 voorgefabriceerde pallets per week. De Autopilots halen de goederen op bij de goederenontvangst, gaan vervolgens door een scanportaal en ten slotte naar de losplaats. In het weekend wordt er zelfs nog meer getransporteerd, maar dankzij de veranderende kleuren van de AGV-banen op het scherm blijven de geactiveerde taken overzichtelijk.

Veilig rond geautomatiseerde trucks rijden

Roger Tømmervold erkent dat voor de implementatie van de vijf geautomatiseerde trucks enige planning nodig was om de chaos te beperken. Gezien de ruim 210 trucks die in het magazijn rijden en de intensieve activiteiten stonden de heftruckchauffeurs natuurlijk wat terughoudend tegenover de zelfrijdende trucks. Na verloop van tijd raakten ze echter vertrouwd met het rijpatroon en het gedrag van de AGV’s. Daardoor kunnen de AGV’s nu tussen de vele handmatige trucks ongehinderd en veilig hun vaste routes rijden.

 

AGV-experts boden het personeel training, zodat iedereen dagelijks met de Autopilots kan werken en er taken aan kan toewijzen. Zo gingen de medewerkers zich er verantwoordelijk voor voelen en accepteerden ze de trucks als een hulpmiddel. Belangrijk is dat de AGV’s niet hebben geleid tot inkrimping van het vaste personeelsbestand, alleen zijn er tijdens piekperioden nu minder tijdelijke krachten nodig.

Implementatie van meer AGV’s in de toekomst

Het magazijn in Trondheim heeft zoveel Toyota-trucks in gebruik dat Toyota er een werkplaats met eigen technici heeft. De AGV’s, Autopilots van Toyota, zijn gebouwd op basis van standaardtrucks, zodat de vaste technici ze kunnen onderhouden.

 

Bovendien heeft Toyota Material Handling Noorwegen belangrijke automatiseringsspecialisten die op afstand of bij de klant op locatie storingen kunnen verhelpen. Hege Sandanger, Project Manager van Coop, zegt dat het management veel belangstelling heeft voor AGV’s. Roger Tømmervold wil het aantal AGV’s in de vestiging van Trondheim verhogen omdat er nog veel meer taken kunnen worden geautomatiseerd: "Dankzij de toereikende hefhoogte en capaciteit van de geautomatiseerde stapelaars kunnen we bij wijzigingen flexibel extra taken toewijzen aan deze trucks."

  

Geautomatiseerde heftrucks
Alles verwijderen