Toyota’s lithium-ion technologie stroomlijnt ‘levering binnen een dag’ voor logistiek centrum van Hermes Fulfilment

De logistieke reus Hermes Fulfilment GmbH deed een beroep op Toyota’s lithium-ion batterijsysteem en I_Site-technologie om de efficiëntie, het energieverbruik en de veiligheid van werknemers te verbeteren in belangrijke magazijnzones.

Feiten en cijfers

  • Bedrijf: Hermes Fulfilment
  • Locatie: Ohrdruf, Duitsland
  • Sector: Logistiek
  • Oplossingen: Lithium-ion technologie, I_Site-vlootbeheersysteem

 

Over Hermes Fulfilment GmbH

Het centrum van Hermes Fulfilment GmbH in Ohrdruf (Thüringen) is een van de zes Hermes-locaties in Duitsland. Het hoofdkantoor van het bedrijf staat in Hamburg. De vestiging in Ohrdruf heeft 370 vaste medewerkers, die voor een gestroomlijnde keten van intralogistieke processen zorgen. Verschillende goederen uit 14 Europese landen, waaronder kleine elektronica (bv. smartphones), woonaccessoires en grotere artikelen met een gewicht tot 31,5 kg, worden er opgeslagen, verzameld en uitgeleverd. De vestiging heeft ook een retourenafdeling, die teruggestuurde goederen uitpakt en beoordeelt en de artikelen zo nodig in een hoofdwerkplaats repareert.

Verwachtingen van klanten inlossen

Om het werk vlot en efficiënt te laten verlopen, moeten de verschillende onderdelen van het logistieke centrum nauw samenwerken. “Alle processen in de vestiging moeten op elkaar afgestemd worden, anders is het moeilijk om piekmomenten op te vangen, zoals de periode voor Kerstmis”, zegt Ronald Ganther, Head of Inbound van Hermes Fulfilment. De laatste twee jaar biedt de locatie nog kortere levertijden. “Om onze belofte van ‘levering binnen een dag’ na te komen, werken onze medewerkers in twee ploegen. Onze machines moeten daardoor twee keer zo hard en gedurende langere periodes werken”, vervolgt Ganther.

 

De trucks worden per keer ongeveer zeven uur gebruikt. De toepassing van loodzuurbatterijen om de machines gedurende twee aaneengesloten diensten in te zetten (met zo min mogelijk downtime), bleek dan ook lastig. Verwisselbare batterijen waren ook ongeschikt, omdat ze tijdrovend waren en te veel opslagruimte vereisten. “We stonden voor de vraag hoe we onze industriële trucks zo efficiënt mogelijk konden benutten en toch aan de steeds hogere eisen van klanten konden voldoen.” Er was een flexibel systeem nodig op basis van een nieuw soort energie.

Een efficiënte batterijoplossing die tijd en geld bespaart

Toyota Material Handling Europe bood de perfecte oplossing: een innovatief batterijsysteem met lithium-ion technologie en intelligent laadbeheer. Hermes kon hierdoor profiteren van beter op elkaar afgestemde laadcycli en langer inzetbare trucks. De oplossing hielp bovendien om downtime te verminderen, wat essentieel bleek voor de productiviteit tijdens piekperiodes. Alle nieuwe trucks in de vestiging werken nu op lithium-ion technologie, waardoor de elektriciteitskosten zijn gedaald, omdat de batterijen op rustige momenten (bv. lunchpauzes) snel opgeladen kunnen worden. “Toyota berekent de laadcycli op basis van onze behoeften en onze medewerkers leren wat de meest geschikte laadmomenten zijn. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de bedrijfstijden van de trucks aansluiten bij de werktijden”, legt Ganther uit.

 

Om sneller te laden, zijn hogere laadstromen nodig, maar een Dynamic Power Limitation (DPL) zorgt ervoor dat een groep laders niet meer stroom verbruikt dan het ingestelde maximum. Wanneer meerdere laders tegelijk worden aangesloten, kunnen namelijk stroompieken ontstaan. Een DPL vergt geen extra werk, omdat de laders via radiogolven met elkaar communiceren. Extra bekabeling is dus niet nodig. De batterijstatus van alle trucks is op elk moment te bekijken via het I_Site-vlootbeheer van Toyota. 

I_Site-technologie toepassen voor meer veiligheid in het bedrijf

Het geavanceerde I_Site-vlootbeheersysteem wordt ook gebruikt om de veiligheid op de werkplek naar een hoger niveau te tillen. “Voor ons is I_Site een optimalisatiehulpmiddel: we zien bijvoorbeeld waar botsingen mogelijk zijn en kunnen daardoor preventieve maatregelen nemen. Dankzij Smart Access zijn de voertuigen bovendien alleen toegankelijk voor bevoegde medewerkers”, legt Ganther uit.

 

De Smart Access-webapplicatie zorgt ervoor dat iedere bestuurder een individuele registratiechip krijgt voor een bepaalde truck. I_Site kan ook gebruikt worden om medewerkers te trainen in een zorgvuldige omgang met verschillende machines voor meer veiligheid en verantwoordelijkheid op het werk.µ

   

I_Site vlootmanagement
Alles verwijderen