Inzicht in het centrale magazijn van VELUX dankzij Toyota I_Site

Als ’s werelds grootste producent van dakramen zorgt VELUX op zolder voor licht, lucht en uitzicht, en daarmee voor een betere leefomgeving en een betere kwaliteit van leven onder het dak. Vanuit het centrale magazijn in Sonneborn wordt dit goede gevoel naar alle delen van Europa geëxporteerd. En dat betekent een hoge omzetsnelheid door maximale veiligheid. Het I_Site-vlootmanagementsysteem van Toyota helpt hierbij.

Feiten en cijfers

Over Velux

JTJ Sonneborn Industrie GmbH, gevestigd in het Duitse Sonneborn, produceert hoogwaardige houten en kunststof ramen voor de VELUX-groep in Duitsland en voor export door heel Europa. Het bedrijf beschikt over een hypermoderne heftruckvloot op een totale oppervlakte van circa 230.000 vierkante meter en staat voor geavanceerde productietechnologie, hoge productiviteit en continue kwaliteitsverbetering. In 2018 is het Europese centrale magazijn verhuisd van Kolding in Denemarken naar Sonneborn in Thüringen, de grootste reorganisatie die VELUX ooit heeft uitgevoerd. Het was zowel voor mens als machine een enorme uitdaging. Voor een duidelijk overzicht worden alle truck- en bedieningsgegevens verzameld in het I_Site-vlootmanagementsysteem van Toyota.

Sinds 2018 heeft Toyota Material Handling alle magazijntrucks uitgerust met een telematica-apparaat dat relevante gegevens doorstuurt naar I_Site. Zo kan VELUX niet alleen de prestaties en het gebruik van zijn trucks meten, maar ook de efficiëntie op belangrijke gebieden zoals kostenbeheersing en veiligheid.

Veiligheid voorop

90 logistiek medewerkers zorgen ervoor dat in Sonneborn alles op rolletjes loopt. Velen van hen zijn nieuw en hebben training nodig om het speciale materieel te bedienen, zodat ze geen schade veroorzaken aan schappen, ladingen en trucks. Het vervoeren van ramen en apparaten is geen sinecure. Maar de veiligheid van de medewerkers staat voorop. "Velux heeft zichzelf ten doel gesteld het zogeheten Vision Zero te verwezenlijken, wat inhoudt dat ongevallen op de werkplek geheel worden voorkomen", zegt Jan Driessen, Director ECW (European Central Warehouse). Het I_Site-vlootmanagementsysteem van Toyota helpt hierbij. Door alle heftrucks te volgen, kan VELUX elke chauffeur optimaal inzetten en zelfs extra training aanbieden. Om ongevallen te voorkomen, kan de snelheid van de heftrucks worden begrensd. Mocht er iets gebeuren, dan stuurt de truck gegevens van de schoksensoren door met datum en tijdstip. In een noodgeval kan dan onmiddellijk worden gereageerd.

Voorzien van telematica

Ook de speciale, voor VELUX op maat gemaakte trucks zijn overgebracht van Kolding naar Sonneborn. Ze zijn praktisch, flexibel en wendbaar en er kan een kraanarm aan worden bevestigd. "De trucks zijn allemaal afgestemd op onze kwetsbare goederen, die gepalletiseerd of in kubusdozen getransporteerd worden, een speciale verpakkingsmethode voor ramen", legt Jan Driessen uit. Alle trucks in Sonneborn – ook die van derden – zijn Toyota ‘Smart Trucks’, wat inhoudt dat ze voorzien zijn van telematicatechnologie die alle relevante truckgegevens doorstuurt naar I_Site. Het doel is verspilling te voorkomen met betrekking tot ongebruikte heftrucks en fouten en schade te beperken.

Betrouwbaarder en inzicht in de kosten

"We werken in drie ploegendiensten. Gemiddeld gaat elke dag 800 kubieke meter aan goederen het magazijn uit; dat zijn pakweg 25 vrachtwagens. En er komen er 18 tot 20 binnen", zegt Driessen. Met zo'n hoge omzetsnelheid is betrouwbaarheid essentieel. Natuurlijk zijn de kosten ook een belangrijke factor. In het bouwseizoen is het druk en worden alle heftrucks dag en nacht ingezet. ’s Winters daarentegen is het belangrijk om het truckgebruik op peil te houden. 

Met I_Site kan VELUX kwantificeren hoelang een truck in gebruik is geweest, zodat er beter kan worden gepland. Zo kunnen pieken en dalen in het gebruik worden gecompenseerd.

Minder apparaten, meer efficiëntie

In het Europese centrale magazijn van VELUX zijn 47 heftrucks verbonden met I_Site. "De tot dusver door I_Site verzamelde gegevens tonen duidelijk aan dat we het truckgebruik hebben kunnen verbeteren, waardoor we efficiënter werken", zegt Patrick von Bismarck, hoofd van het European Central Warehouse. "We konden zelfs onze vloot optimaliseren, zodat we vier van onze trucks niet hoefden te gebruiken. Die kunnen nu als reservetrucks worden ingezet als dat nodig is." Dit is mogelijk dankzij de kortetermijnverhuuroplossingen van Toyota.

Onderhoud, elk dag

Een onderhoudstechnicus van Toyota zorgt ervoor dat zo weinig mogelijk heftrucks bij volle belasting storingen vertonen. "Er kan natuurlijk altijd wat misgaan", zegt Jan Driessen, "maar dan moet dat ook snel worden gerepareerd. Daarom hebben we vrijwel dagelijks iemand van Toyota Service in ons bedrijf, en ook dat hebben we nodig. We zijn namelijk een volcontinubedrijf." De basis voor de nauwe samenwerking met Toyota Material Handling werd jaren geleden gelegd in Denemarken. En door de integratie van I_Site wordt die continu geoptimaliseerd. 

Ontdek meer voordelen van smart trucks
Alles verwijderen