Het is zeven uur in de ochtend als we Kris ontmoeten in het Brusselse. De buurt rond de hoofdstad is de biotoop van Kris. “Een luxepositie vind ik zelf, want wie kan zeggen dat zijn werk op amper enkele kilometers van zijn woonplaats wacht”, opent Kris met een positieve noot. Hij werkt intussen al zeven jaar voor Toyota Material Handling België. Hij begon zoals iedere beginnende monteur op het laagste niveau en via verdere opleidingen klom hij op in het bedrijf. “De uiteindelijke specialisatie waarin je terechtkomt, hangt af van welke machines er in je regio aanwezig zijn”, blikt Kris, die vandaag werkt aan alle elektrische toestellen met uitzondering van de handpallets, terug op zijn eerste jaren bij TMHBE.
De dagtaak van Kris bestaat uit het uitvoeren van zowel onderhouds- als inspectiecontracten. “Voor het onderhoud van een grote machine wordt gewoonlijk vier uur uitgetrokken. Daarbij krijgt de machine zijn normaal onderhoud en worden alle onderdelen die aan vervanging toe zijn vervangen”, vertelt Kris, terwijl hij aan het geplande onderhoud van een grote
reachtruck begint. De werkuren worden bij zo’n ingreep niet gerekend, zodat de klant enkel de te vervangen onderdelen moet betalen. Bij een inspectiecontract vindt enkel onderhoud plaats en meldt Kris dat bepaalde onderdelen aan vervanging toe zijn. Enkel indien de klant beslist dat deze onderdelen vervangen moeten worden, worden ze ook echt vervangen.
TMHBE biedt zijn klanten bij pannes een waaier van interventiemogelijkheden. “Interventies die vandaag binnenkomen, moeten ten laatste de dag nadien uitgevoerd worden. Toch hebben bedrijven de mogelijkheid om prioriteiten te vragen. Bij een zogenoemde Prior 3 moet ik de dag zelf nog langsgaan bij de klant, bij Prior 2 moet ik de onderhoudstaak waarmee ik bezig ben, afronden en dan naar de klant vertrekken en bij Prior 1 moet ik alles laten vallen en meteen vertrekken.Uiteraard hangt aan zo’n snelle service een prijskaartje”, legt Kris uit.
Indien bij de Prior-service een onderdeel niet in de bestelwagen aanwezig is, kan in overleg met de klant beslist worden om het onderdeel met een sprinterdienst te laten leveren. “Het kan ook zijn dat ik het zelf ga ophalen, aangezien het centrale magazijn van TMHBE meer dan 90% van alle onderdelen op voorraad heeft, of dat we het elders laten persen. Mocht het toch zo zijn dat een onderdeel echt vanuit Zweden moet overkomen, dan kan dat, indien de klant dat wenst, met het vliegtuig aangevoerd worden."
Kris bepaalt zelf hoe hij zijn werkdaginplant. “Ik mag zelf mijn routeplanning opstellen, zodat ik het aantal afgelegde kilometers zo veel mogelijk kan beperken. Ik moet daarbij echter wel rekening houden met het tijdstip waarop de aanvraag voor het onderhoud binnenkwam. Het mag niet zo zijn dat een klant daardoor een beetje in de vergeethoek terechtkomt”, glimlacht Kris. Terwijl we op weg zijn naar zijn tweede klant van de dag, weet Kris ons te vertellen dat hij drie grote klanten met veel machines heeft. “Als je weet dat die drie keer per jaar onderhoud nodig hebben, omdat ze zo veel uren draaien, dan is het duidelijk dat ik veel tijd bij hen doorbreng”, verduidelijkt Kris.
De reguliere bijbestellingen van onderdelen geeft Kris door via zijn pda. In die zakcomputer zit eigenlijk de volledige onderdelencatalogus van het gamma en het bestellen van onderdelen gebeurt op serienummer. “Alle onderdelen die ik opgebruik, geef ik in op mijn werkbon en worden daardoor automatisch bijbesteld door TMHBE. Op die manier blijft de voorraad op peil. Bovendien wordt één keer per jaar een inventaris gemaakt van mijn onderdelenvoorraad en bij onderdelen die een volledig jaar niet bewogen hebben, wordt de vraag gesteld of het wel nodig is om ze op voorraad te hebben in mijn bestelwagen. Op die manier wordt een overstock vermeden en voorkom je dat mijn bestelwagen te zwaar beladen wordt”, zegt Kris, terwijl hij net de batterij van een elektrische heftruck heeft vervangen, en daarmee zijn werkdag beëindigt.