Het is 8 uur ‘sochtends wanneer we Bart ontmoeten in Willebroek. Bij het begin van zijn Toyota carrière, intussen 14 jaar geleden, werkte Bart vooral in de regio rond Brussel. “Vroeger werkte ik veel meer voor kleinere klanten. Zij die maar één of enkele trucks in hun vloot hadden. Intussen werk ik voor grotere bedrijven waardoor ik minder klanten heb, maar nu leer ik hen wel beter kennen. Ik kan gerust zeggen dat enkele van hen als collega’s aanvoelen, je kan dus al raden hoeveel tijd ik bij hen spendeer” lacht Bart.
De dagtaak van Bart bestaat uit het uitvoeren van zowel inspectie- als onderhoudsbeurten. “Voor het onderhoud van een grote machine, bijvoorbeeld een reachtruck, wordt gewoonlijk twee uur uitgetrokken. Dit hangt heel erg af van het type truck, maar ook het soort onderhoud”, vertelt Bart. Intussen zijn we aangekomen bij de eerste klant. “Hier gaan we een stuurknuppel vervangen. Deze hangt los wat natuurlijk een probleem geeft bij het rijden’, legt Bart uit.
Toyota Material handling Belgium biedt zijn klanten bij pannes verschillende interventiemogelijkheden aan. “Bedrijven hebben de mogelijkheid om prioriteiten aan te vragen. Bij een zogenoemde Prior 3 moet ik de dag zelf nog langsgaan bij de klant, bij Prior 2 moet ik de taak waar ik op dat moment mee bezig ben afronden en onmiddellijk naar de klant vertrekken en bij Prior 1 moet ik alles laten vallen en meteen vertrekken. Uiteraard hangt er aan deze service een prijskaartje vast”, vertelt Bart.
“Prior 1 heb ik gelukkig nog maar 1 keer meegemaakt, hoewel ik die ene keer niet snel ga vergeten. Opeens kreeg ik een telefoontje dat onze truck stilstond op een druk kruispunt in Brussel. Ik heb onmiddellijk mijn werk laten vallen en ben richting Brussel vertrokken. Toen ik daar aankwam, stond er een lange file en stonden er een aantal politieagenten naast de truck. Laat ons zeggen dat ik toen onder lichte stress de truck gerepareerd heb”, lacht Bart.
Sinds enkele jaren werken we ook met een nieuw voorraadsysteem. Zo hebben we steeds 90% van alle onderdelen op voorraad. Wanneer er een onderdeel geleverd moet worden, geven we dit aan en de dag nadien ligt dit klaar in onze camionette.
Dit zorgt ervoor dat de klant geen weken moet wachten op een herstelling. Na een korte file komen we aan bij de tweede klant van de dag: “Ook hier hebben ze wat problemen met het stuurwiel van een aantal reachtrucks, maar we zijn er tijdig bij en hoeven dus niet heel het stuur te vervangen” vertelt Bart.
“Sinds kort werken we met een nieuw programma, T-Stream, voor onze dagplanning. Dit systeem laat ons toe onze dag nog beter in te plannen. We krijgen ’s ochtends onze dagplanning, deze is wel voorlopig want ze kan in de loop van de dag nog wel worden gewijzigd. Het goede aan dit systeem is dat elke klant zo snel mogelijk wordt geholpen. We willen natuurlijk niet dat de klant in de vergeethoek terechtkomt”, glimlacht Bart.
Eens aangekomen bij de derde en ook meteen de laatste klant van vandaag, vertelt Bart ons meer over het uit te voeren werk: “Dit bedrijf is een fabrikant van bloem. Onze trucks komen hier oranje toe, maar na een bepaalde periode kan je de kleur moeilijk herkennen”, lacht Bart. “Vandaag moet ik de wielen van 3 elektrische pallettrucks vervangen. Door de ongelijke ondergrond en het vele gebruik komt er slijtage op de wielen, wat zeer normaal is. Dit kan in sommige gevallen al na 3 maanden maar het kan evengoed na 2 jaar. Alles hangt af van de gebruiksfrequentie en de ondergrond. Deze wielen werden gisteren geleverd zodat ik ze vandaag kan vervangen”, vertelt Bart, terwijl hij net het laatste wiel vervangen heeft, en daarmee zijn werkdag beëindigt.