Intussen zijn de bouwwerken gestart van het nieuwe kantoor, dat komt op een oppervlakte van 20.500m². Op het bedrijventerrein van MG Real Estate zal Toyota Material Handling een plaats krijgen naast bedrijven zoals Decathlon, Nedcargo en Makro Metro. De strategische ligging langs de N16, nabij de A12 Antwerpen-Brussel zorgt meteen ook voor een grotere visibiliteit van de material handling leverancier. Tegen het einde van dit jaar wil Toyota Material Handling zijn intrek nemen in het nieuwe gebouw, dat in totaal 10.000m² zal beslaan.
Het nieuwe gebouw krijgt een customer center van in totaal 1.200 m², dat bestaat uit een showroom en een event area. De showroom van 350m² zal uitgerust worden met moderne technologieën, zoals interactieve touchscreens voor professionele presentaties. Daarnaast is er een event area van 850m² voorzien. “Die ruimte maakt het bijvoorbeeld mogelijk om ons aanbod automatisch gestuurde voertuigen, racking en onze meest recente technologische oplossingen te demonstreren en de customer experience zo compleet mogelijk te maken. Ons huidige gebouw biedt op dat vlak te weinig mogelijkheden”, zegt Hugues Van Espen, Managing Director bij Toyota Material Handling Belgium.
Het atelier zal volledig volgens het gerenommeerde Toyota Production System worden ingericht. Via een geleide tour zullen klanten de gelegenheid krijgen om de Toyota-principes binnen de werkplaats in actie te zien.
Verder zal er ruimte worden gemaakt voor het aanbod tweedehands trucks en trucks voor verhuur. “In de toekomst willen we deze trucks op een meer gestructureerde manier aanbieden. Enerzijds willen we daarvoor inzetten op een online platform, dat recent werd gelanceerd. Anderzijds zullen klanten zelf hun tweedehands trucks kunnen selecteren in Willebroek”, klinkt het.
Zowel Toyota Material Handling Belgium als Toyota Material Handling Europe zullen hun stek in respectievelijk Wilrijk en Brussel omruilen voor het nieuwe pand in Willebroek. “We wilden in elk geval op de strategische as Brussel-Antwerpen blijven. Om beide teams te kunnen behouden, was dit bedrijventerrein – tussen beide bestaande locaties in – ideaal. Door die binnenkort samen te brengen zullen we de kwaliteit van onze dienstverlening naar een nog hoger niveau kunnen tillen”, vertelt Hugues Van Espen. “Het feit dat we omringd zijn door succesvolle logistieke bedrijven, zal onze voeling met de markt alleen maar bevorderen.”
De medewerkers van Toyota Material Handling Belgium (112 intern + 98 servicetechniekers) krijgen een plaats op de gelijkvloerse verdieping. De kantoren zijn verbonden met het atelier via een glazen wand met als doel meer contact tussen beiden te creëren. Op de eerste verdieping komt het Europese Sales & Marketing kantoor (50 werknemers) en een meeting & conference center, waar beide entiteiten gebruik van kunnen maken. De tweede verdieping is bestemd voor een gezamenlijke kantine met terras. “In het nieuwe gebouw willen we voor de medewerkers vooral een moderne, ergonomische en efficiënte werksfeer creëren. Het contrast met ons huidig gebouw in Wilrijk zal groot zijn. Zo zal er gewerkt worden in een stijlvol landscapekantoor, dat wordt ingericht door interieurarchitecte Eve Bouvy van Be*Koz“, voegt Hugues Van Espen eraan toe. “Die moderne manier van werken zal ook de samenwerking binnen Toyota Material Handling Belgium ten goede komen.”
Bij de bouw van het pand gaat er veel aandacht naar duurzaamheid. Zo bevat het gebouw energiebesparende technologieën en bevat het park gemeenschappelijke water- en groenbuffers. “Toyota Material Handling draagt Corporate Social Responsability hoog in het vaandel. Momenteel hebben we de EcoVadis Silver Recognition voor onze inspanningen op ecologisch vlak. Dit voortreffelijke resultaat plaatst Toyota Material Handling Belgium in de top 30% van alle leveranciers en firma's die werden geëvalueerd door EcoVadis. Dit duurzame gebouw biedt ons mogelijkheden om in de toekomst voor de Gold Recognition te gaan”, luidt het.
“We zijn ervan overtuigd dat we met het nieuwe gebouw een stevige en professionele uitvalsbasis zullen krijgen om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn en onze marktleiderspositie te versterken. We kijken er dan ook heel erg naar uit om de overstap van 2018 naar 2019 in het nieuwe gebouw te kunnen vieren”, besluit Hugues Van Espen.