Toyota Material Handling Europe richt zich tijdens Hannover Messe 2020 op digitale logistiek en Lean 4.0

Toyota Material Handling Europe erkent dat de logistieke sector in hoog tempo verandert en dat voortdurend nieuwe technologieën worden ontwikkeld en heeft daarom zijn benadering van de Hannover Messe herzien. Na eerder in een van de opvallende paviljoens binnen CeMAT te hebben gestaan, heeft het bedrijf besloten om naar hal 4 te verhuizen en zich op digitale logistiek te richten tijdens de industriële vakbeurs in april van dit jaar.

“Binnen onze eigen teams, in onze producten en door samenwerking met andere bedrijven hebben we de laatste jaren fors geïnvesteerd in nieuwe technologieën”, zegt Ralph Cox, Senior Vice President Market Operations van Toyota Material Handling Europe.  “We beseffen dat ongeveer 250.000 mensen de Messe bezoeken om kennis te nemen van toekomstige technologieën. Voor ons is het dus een logische keus om te verhuizen naar een locatie binnen het evenement waar we heel gemakkelijk te vinden zijn, zodat we onze denkwijze kunnen delen.”

 

Toyota Village in hal 4

Hal 4 biedt onderdak aan exposanten die met automatisering in de logistieke sector werken en Toyota presenteert daar een reeks oplossingen in een zogeheten Toyota Village. Er zijn een aantal belangrijke aandachtspunten. Ralph Cox: “Toyota heeft een gevestigde reputatie als bedenker van de lean filosofie en voor ons betekent dat zero muda (geen verspilling). Het is de basis van alles wat we doen en dit wordt gedemonstreerd door de verhalen die we in onze stand vertellen.”

In materieel opzicht maakt Toyota een onderscheid tussen handbediende, geautomatiseerde en autonome machines. De autonome concepten worden fysiek gedemonstreerd. Zo is te zien hoe machines in de toekomst taakgestuurd zullen werken. Ze bepalen daarbij zelf de optimale methode en gebruiken camera’s voor het zicht. Toyota’s geautomatiseerde trucks worden ook fysiek gedemonstreerd, waarbij de nadruk ligt op eenvoud en moeiteloze integratie met bestaande logistieke activiteiten. “Wij zijn van mening dat menskracht op de meest waardevolle manier – zowel voor het bedrijf als voor de mensen zelf – gebruikt moet worden” zegt Cox, “en automatisering is in toenemende mate de meest logische en commercieel voordelige manier om dit te bereiken.”

Er is ook aandacht voor het stroomlijnen en versterken van handmatige werkzaamheden door zogeheten teamlogistiek, op basis van een gerationaliseerde aanpak volgens de principes van de juiste truck voor de juiste taak. Met andere woorden, het zodanig inrichten van processen dat voor elke fase de optimale machine wordt gebruikt, waardoor verspilling wordt voorkomen.

Toyota is het eerste bedrijf in de sector dat zijn elektrische magazijntrucks standaard uitrust met telematicatechnologie, zoals in 2018 aangekondigd op CeMAT. In april van dit jaar zullen er 130.000 verbonden voertuigen zijn.  Op de Hannover Messe 2020 komt een speciale zone voor connectiviteit om de servicevoordelen in termen van voorspellend onderhoud en AR-ondersteuning voor technici te demonstreren. Verder is daar te zien hoe telematicadata gebruikt kunnen worden om schade te voorkomen en trucks efficiënter te benutten (twee van de belangrijkste vormen van verspilling in de logistieke sector).

Milieukwesties zijn ook een deel van het verhaal dat Toyota vertelt op de Hannover Messe 2020. Het bedrijf monteert de laatste jaren zijn eigen lithium-ion-accucellen met een uniek modulair ontwerp. Dit maakt het mogelijk om trucks met een revolutionaire ruimte- en gewichtsbesparing te ontwerpen en de accucellen meerdere keren opnieuw te gebruiken: eerst tijdens de levensduur van meerdere trucks en dan om de opgewekte energie van bijvoorbeeld zonenpanelen op te slaan. Pas daarna worden ze gerecycled. Deze complete energiecyclus wordt gepresenteerd in Toyota’s energiezone.

 

Samenwerking voor de toekomst

Een ander vooruitstrevend aspect van Toyota’s aanwezigheid op de Hannover Messe 2020 is de samenwerkingszone, waar het bedrijf demonstreert hoe het met andere marktleiders samenwerkt. Hiertoe behoren Eneo, Toyota’s partner op het gebied van zonne-energie, EcoVadis, Vanderlande en Bosch voor het volgen van zendingen.

In november 2019 organiseerde Toyota Material Handling Europe het Logiconomi Forum. Meer dan 500 leiders uit de sector waren aanwezig op dit evenement, waar voorlichtingsbijeenkomsten over nieuwe, gezamenlijk ontwikkelde technologieën werden gegeven. Via een reeks korte, instructieve bijeenkomsten onder leiding van Toyota en zijn partners krijgt Logiconomi in april ook een plaats in de stand van het bedrijf.

Met ‘Lean 4.0’ als titel van Toyota’s beursstand blijft de lean filosofie de basis. “Lean vormt het middelpunt van onze manier van denken en handelen”, legt Ralph Cox uit. “Nu onze klanten de voordelen van digitale technologie beginnen te benutten in hun logistieke activiteiten, zien we een duidelijke behoefte aan een lean strategie om hun toekomstige planning te ondersteunen. Dat noemen wij Lean 4.0.”

Alles verwijderen