Wij gebruiken cookies om uw surfervaring zo eenvoudig mogelijk te maken. OK

Belgische student wint tweede Europese Toyota Logistic Design Competition

De jury van Toyota Material Handling Europe heeft de winnende ontwerpinzendingen geselecteerd voor het thema ‘Vorkheftrucks. Zoals je ze nog nooit hebt gezien.’ De winnaars werden vandaag bekend gemaakt tijdens de persbijeenkomst op de CeMAT. Ze ontvangen een geldprijs en worden in de gelegenheid gesteld te solliciteren naar een stage bij het Design Center.

Toyota Material Handling Europe streeft ernaar hoogwaardige transportoplossingen aan te bieden, maar je kunt altijd nog een stap verder gaan. De tweede editie van de ontwerpwedstrijd had dan ook als thema ‘Vorkheftrucks. Zoals je ze nog nooit hebt gezien.’ Alle deelnemers moesten het uiterlijk en de functie van de heftrucks van Toyota onder de loep nemen. Ze konden zo hun stempel drukken op het design van de truck van de toekomst en bovendien een grote geldprijs in de wacht slepen.

Voor de wedstrijd van dit jaar was ruim vier keer zo veel belangstelling als voor de eerste editie. De organisatie ontving 565 aanmeldingen (vergeleken met 132 in 2014) en uiteindelijk werden er 100 inzendingen geteld.

De terechte winnaar van de designwedstrijd is de Flock, ontworpen door de Belg Fabian Breës van de Universiteit Antwerpen. Hij ontwierp een efficiënt product dat zowel kosten als energie bespaart. Het wordt door de jury beschouwd als het beste concept omdat het verspilling voorkomt (of ‘muda’ in het Japans: een manier van Toyota om een proces efficiënt te maken).

De tweede plaats is voor Josef Cerny uit Slowakije met zijn DLS (Drone Logistic System), een futuristische blikvanger die op een sportauto lijkt en fraai is vormgegeven.

Op de derde plaats staan de Finse studenten Antti Laukkanen, Sami Laiho en Valjami Räisänen. Samen ontwierpen zij de Toyota KAMU: een perfecte harmonie tussen mens en machine, die goed in de denkwereld van Toyota past.

“De eerste editie van onze ontwerpwedstrijd was een uitstekende gelegenheid om kennis te maken met jong designtalent in Europa”, zegt Magnus Oliveira Andersson, Head of Design. “De wedstrijd was een succes, en zo ook die van dit jaar, waarvoor niet alleen meer belangstelling was, maar ook meer ontwerpen werden ingezonden. We zijn bijzonder blij met de resultaten en we hebben de winnaars gekozen omwille van hun interessante concepten en veelbelovende ontwerpen.” Andersson: “De wedstrijd wordt vanaf nu een tweejaarlijks evenement; de volgende is gepland voor 2018”.

De eerste-, tweede- en derdeprijswinnaars ontvangen respectievelijk een geldprijs ter waarde van € 5000, € 3000 en € 1500. Daarnaast is er een speciale publieksprijs van € 1500. Tweedeprijswinnaar Josef Cerny wist met zijn ‘DLS’ ook de meeste stemmen uit het publiek binnen te halen. Alle winnaars worden in de gelegenheid gesteld te solliciteren naar een betaalde stage van zes maanden bij het Design Center van Toyota Material Handling Europe.

De prijzen worden aan de winnaars uitgereikt tijdens de officiële prijsuitreiking op de CeMAT-vooruitblik voor de pers, die op 24 februari plaatsvindt in Hannover.

De eerste Toyota Logistic Design Competition werd gehouden in 2013 en had als thema ‘Industriële trekkers: industriemachines die een opknapbeurt nodig hebben’. Studenten en pas afgestudeerden uit heel Europa werden uitgenodigd hun ontwerp in te zenden. De tweede editie van de ontwerpwedstrijd had als thema ‘Vorkheftrucks. Zoals je ze nog nooit hebt gezien.’

Wat u wellicht ook zal interesseren

Innovatie en technologie voor de toekomst

Smart Logistics en Logiconomi bieden u vandaag oplossingen en tonen onze visie voor de toekomst.

Lees meer >

Toyota Design Center

In het Toyota Design Center ontwikkelen we ruwe ideeën en concepten voor magazijn- en vorkheftrucks.

Lees meer >

BT Optio orderpickers

Ons productaanbod

Bekijk ons volledige assortiment vorkheftrucks, inclusief reachtrucks, pallettrucks en orderverzamelaars.

Lees meer >

Toyota Production System

We passen lean productie toe en werken volgens een systeem waarbij we alleen produceren wat u bestelt.

Lees meer >