Wij gebruiken cookies om uw surfervaring zo eenvoudig mogelijk te maken. OK

“Logiconomi? Het is gewoon onze manier van denken”

In aanloop naar CeMAT 2016 beantwoordde Matthias Fischer een paar vragen over de activiteiten en denkwijzen van Toyota en hoe het bedrijf zich sinds de vorige vakbeurs in Hannover heeft ontwikkeld.

In 2014 had Toyota Material Handling op de CeMAT in Hannover een opvallende plaats in paviljoen 32. We vroegen Matthias Fischer, President en CEO van het bedrijf, wat de belangrijkste resultaten van Toyota in Europa zijn sinds de vorige beurs.

“We zijn doorgegaan met ons plan om de Toyota Material Handling Group naast zijn positie als wereldleider ook te laten uitgroeien tot marktleider in Europa. Ons marktaandeel is blijven groeien, en we zijn van mening dat we nu op hetzelfde niveau zitten als de andere twee grote bedrijven op de Europese markt. We zijn vooral blij dat we deze groei hebben gerealiseerd en tegelijkertijd zeer winstgevend zijn gebleven. Dat betekent namelijk dat we kunnen blijven investeren in producten en diensten om in de specifieke behoeften van de Europese klant te voorzien.”

Een belangrijke factor is de manier waarop de markt zich ontwikkelt. Fischer heeft hier een duidelijke mening over: “We hebben gezien dat de markt zich sinds de financiële crisis goed heeft hersteld, en alles wijst erop dat die marktgroei zal doorzetten. We zien echter ook dat onze klanten continu streven naar verbetering van hun intern transport – meer veiligheid en een grotere kostenefficiëntie – naar een grotere betrouwbaarheid en betere gebruiksmogelijkheden, naar optimaal gebruik van energie, naar een hogere productiviteit, en ga zo maar door. We besteden hier dan ook veel aandacht aan.”

Wat zijn de plannen van Toyota voor 2016? We vroegen wat bezoekers dit jaar kunnen verwachten van de presentaties op de CeMAT en wat het hoogtepunt zal zijn. Matthias Fischer: “We zitten weer in hetzelfde paviljoen als in 2014, maar ik zou niet zomaar één hoogtepunt van dit jaar kunnen noemen. Ons aanbod is tegenwoordig zeer breed, en we moeten aan veel verschillende klantverwachtingen voldoen. Misschien is het hoogtepunt wel onze diversiteit aan denkwijzen.”

“Die nieuwe denkwijzen komen naar voren in onze presentatie over T-motion, waarin we naar verbeterde manieren kijken om zonder vorken goederen te vervoeren. Automatisering is een belangrijk thema, waarbij het accent ligt op eenvoud, en we kijken ook naar de toekomst, met een presentatie van een aantal nieuwe truckconcepten. Op de vorige CeMAT presenteerden we ons Smart Truck-concept en dit jaar hebben we een ander belangrijk onderdeel, genaamd Smart Dynamics, waarbij we laten zien wat je met deze technologie allemaal kunt verbeteren.”

Wat betekent dit voor bezoekers die de nieuwste vorkheftrucks willen zien? “Uiteraard laten we onze nieuwste trucks zien – zowel magazijntrucks als trucks met contragewicht – en een hoofdthema daarbij is dat we alle elektrische modellen nu ook kunnen leveren met lithium-ionbatterij, waarmee we met deze technologie de marktleider zijn.” Fischer blijft bij het energiethema: “We hebben ook een onderdeel over nieuwe energie: waterstofceltechnologie, die nu weer beschikbaar is.”

Toyota Material Handling heeft in presentaties vóór de CeMAT het woord ‘Logiconomi’ gebruikt. We vroegen Fischer om uitleg. “Het is gewoon onze manier van denken, onze filosofie, om zo te zeggen. Toyota heeft een uitstekende reputatie wat betreft het ontwikkelen van bedrijfsbeheerconcepten, waarvan het Toyota Production System het bekendste is, en we zullen die op de CeMAT kort presenteren. Het was de basis voor het zogeheten 'lean manufacturing', en we hebben dat geconcretiseerd in de vorm van een efficiënte logistieke planning. We weten dat onze klanten op zoek zijn naar de meest efficiënte logistieke oplossingen en dat ze ook de totale bedrijfskosten willen verlagen. Logiconomi drukt dat prima uit, en aan de hand van processen bij klanten, leveranciers en industriedeskundigen zoeken we voortdurend naar dingen die we kunnen verbeteren om ze vervolgens op de markt te brengen.”

CeMAT wordt al jaren gezien als de belangrijkste vakbeurs op de Europese markt. We vroegen Matthias Fischer hoe belangrijk Europe is voor de Toyota Group als geheel. “Het is misschien wel de belangrijkste markt, en wel om twee reden. Ten eerste omdat het wat betreft verkochte eenheden de grootste continentale markt ter wereld is, en ook omdat de benadering van logistiek in Europa de norm is voor de rest van de wereld – in termen van veiligheid, productiviteit en efficiëntie. Daarom ontwikkelen we producten en diensten die specifiek bedoeld zijn voor onze klanten in Europa. En daarom blijven we hier in Europa ook investeren in onderzoek, ontwikkeling en productiefaciliteiten. Het feit dat we meer dan 95% van onze in Europa verkochte trucks hier in Europa bouwen, geeft duidelijk aan hoe belangrijk deze markt voor ons is.”

Wat u wellicht ook zal interesseren

Innovatie en technologie voor de toekomst

Smart Logistics en Logiconomi bieden u vandaag oplossingen en tonen onze visie voor de toekomst.

Lees meer >

BT Optio orderpickers

Ons productaanbod

Bekijk ons volledige assortiment vorkheftrucks, inclusief reachtrucks, pallettrucks en orderverzamelaars.

Lees meer >

Toyota Production System

We passen lean productie toe en werken volgens een systeem waarbij we alleen produceren wat u bestelt.

Lees meer >

Duurzaamheid heftrucks

Duurzaamheid

Samen maken we het verschil voor maximale veiligheid, minimale impact op het milieu en optimale bedrijfsprocessen. 

Lees meer >