Wij gebruiken cookies om uw surfervaring zo eenvoudig mogelijk te maken. OK

Winnaars van de Toyota Logistic Design & Engineering Competitions bekendgemaakt

Toyota Material Handling Europe heeft de winnaars van zijn design- en engineeringwedstrijd bekendgemaakt in paviljoen 32 op de CeMAT-beurs 2018 in Hannover. Tijdens de prijsuitreiking werden de winnaars van de eerste, de tweede en de derde plaats bekendgemaakt.

Logiconomi awards

Logiconomi is het woord dat Toyota Material Handling Europe gebruikt om de manier van denken van het bedrijf te beschrijven, die gericht is op ‘lean’ processen, het elimineren van afval, het optimaliseren van de efficiëntie en het beperken van de kosten. Dit alles met behulp van innovatie en samenwerking met gelijkgestemde partners.

Onderdeel van deze aanpak is het programma ‘Logiconomi student awards’, dat erop gericht is om nieuwe, jeugdige en innovatieve ideeën rond materiaalbehandeling te promoten. Dit jaar vond de derde editie van de Toyota Logistic Design Competition plaats en werd de eerste editie van de Toyota Logistics Engineering Challenge geïntroduceerd.

De deelnemers worden aangemoedigd om toekomstgericht te denken en rekening te houden met trends in de sector, maar zich ook door Toyota’s geschiedenis en innovatie te laten inspireren.

Toyota Logistic Design Competition winnaars

Toyota Logistic Design Competition

De in 2014 gelanceerde designwedstrijd werd in het leven geroepen om een dialoog aan te gaan met jonge designers en nieuwe ideeën te verwelkomen. De derde editie speelt in op de trend dat klanten niet alleen online beslissingen nemen, maar ook steeds meer online kopen. Omdat elektronische handel de norm wordt, moet absolute prioriteit worden gegeven aan korte levertijden, maar wegens onderliggende factoren, zoals verkeersdrukte, is dat niet altijd haalbaar.

Met het thema ‘Package Delivery. Join the revolution’ werden designstudenten uitgedaagd om het traditionele distributie-idee los te laten en een snelle, duurzame en revolutionaire oplossing te bedenken die een directe bezorging mogelijk maakt en de laatste kilometer tot de klant optimaliseert.

Het winnende design was AL.PACKER, door Hannah Rayner en Matt Putman (Loughborough University, VK), een toepassing die een sociaal duurzame oplossing voor pakketbezorging aan de eindklant biedt. De toepassing ziet af van de traditionele toeleveringsketen en introduceert een micro-ondernemer als derde speler die de levering gegarandeerd aanneemt. De eindklant kan het pakket dan afhalen wanneer hij/zij dat wenst, wat de communicatie, de betrouwbaarheid en de tevredenheid van alle belanghebbenden ten goede komt. 'Deze oplossing introduceert een bedrijf met een goed sociaal netwerk van een derde speler om de laatste kilometer op een efficiënte manier te overbruggen. De oplossing is praktisch en eenvoudig in de praktijk te brengen, waardoor het klantgericht is', aldus Agnus Oliveira Andersson, Head of Design bij Toyota Material Handling Europe.

De tweede plaats was voor CIPS (Combined Infrastructure Parcel Service), ontworpen door Paul Pötzelberger en Mohammad Moradi (Kunsthochschule Berlin-Weissensee, Duitsland). Het concept biedt een alternatieve leveringsoplossing die gebruikmaakt van openbare busdiensten als het onderliggende milieuvriendelijke netwerk om een snellere en efficiëntere plaatselijke bezorgingsdienst te bieden. De Toyota Bee door David Wolter (Lund University, Zweden) haalde de derde plaats met het HIVE-systeem, dat uit verschillende kleinere BEE-eenheden en mobiele controlepunten bestaat, wat samenwerking met mensen mogelijk maakt, een belangrijke factor met de toekomst in het achterhoofd. 

Met een recordaantal van 1312 stemmen gaat de People’s Award naar Gamaru, een slimme cargo-oplossing die werd ingediend door Edgar Andres Sarmiento (Istituto d'Arte Applicata e Design, Italië).

Toyota Logistic Engineering Competition winnaars

Toyota Logistic Engineering Competition

Na het succes van de Toyota Logistic Design Competition is Toyota Material Handling nog een stap verder gegaan, door Zweedse ingenieursstudenten en pas afgestudeerden uit te nodigen innovatieve maar haalbare technische oplossingen te ontwikkelen voor het winnende ontwerp van de tweede editie: de FLOCK. De FLOCK gaat de uitdaging aan om volledig geautomatiseerde oplossingen autonoom te laten samenwerken op een manier die onmogelijk is met vorkheftrucks die bestuurd worden door mensen.

Alle Zweedse ingenieursstudenten werden uitgenodigd om nieuwe ideeën aan te dragen voor de navigatie en positiebepaling, onderdelenassemblage en werking, hefmechanismen, energievoorziening en netwerken van/voor de FLOCK. De doelstelling moest zijn om de kloof tussen concept en implementatie te overbruggen.

Het winnend ontwerp, Woodpecker, een afgeleide van de FLOCK’s Mother Goose, is de oplossing waar de jury naar op zoek was.

Het werkt samen met Nestlings (opvolgers van de FLOCK’s Ducklings voor horizontaal transport) en kan de erdoor aangeboden ladingen verticaal verplaatsen. De Woodpecker kan ook autonoom werken en is ontworpen met het oog op duurzaamheid en eenvoudig onderhoud. Het design van Mattias Barrklev en Oskar Brännström (Linköping University) is compact en werd met enorme deskundigheid ontworpen op basis van correcte berekeningen, met het volledige materiaalbehandelingssysteem in het achterhoofd. 'Dit design ligt niet alleen in lijn met hedendaagse trends als automatisering en connectiviteit, maar situeert zich ook bijna op een industrieel niveau. Alles bij elkaar heeft het de juiste Toyota-look en -feel', aldus Magnus Persson, Manager Technology Solutions R&D bij Toyota Material Handling Manufacturing Sweden.

De Nestling, een realisatie van de FLOCK’s Duckling, die ontworpen werd door Fredrik Engström, Alexander Nilsson en Valdemar Melin (Linköping University), behaalde de tweede plaats. Dit kleine autonome voertuig transporteert lading op vloerniveau en werkt samen met de FLOCK’s Woodpecker. Het hefmechanisme ervan is ontworpen met het oog op een efficiënte ruimtebenutting, eenvoudig onderhoud en samenwerking, met een circulaire economie in het achterhoofd.

De derde plaats is voor het elektromechanisch hefsysteem met riemaandrijving van Jonas Dahlgren (Luleå University of Technology). Dankzij het beperkte aantal onderdelen, een eenvoudige constructie en elektrische motoren, is het eenvoudig te assembleren en energie-efficiënt.

Wat u wellicht ook zal interesseren

Innovatie en technologie voor de toekomst

Smart Logistics en Logiconomi bieden u vandaag oplossingen en tonen onze visie voor de toekomst.

Lees meer >
Onze Logiconomi aanpak

Onze Logiconomi aanpak

Een toekomstgerichte aanpak voor de ontwikkeling van efficiënte en economische logistieke processen met lean-praktijken, innovatie en samenwerking.

Lees meer >
Toyota Way

The Toyota Way

Onze missie is u uitzonderlijke efficiëntie te bieden bij uw activiteiten voor materiaaltransport. Daartoe maken we gebruik van een aantal waarden, die The Toyota Way worden genoemd. 

Lees meer >

Join our team!

Ben jij gemotiveerd om het beste uit je carrière te halen? 

Lees meer >