Wij gebruiken cookies om uw surfervaring zo eenvoudig mogelijk te maken. OK

Toyota Material Handling ondersteunt snelle groei Poco Loco

Poco Loco produceert in Roeselare tortillachips en -wraps. De logistiek van het bedrijf dat sinds zijn oprichting in 1995 een snelle groei doormaakt, draait rond het nieuwe volautomatische magazijn, maar dat neemt niet weg dat de machines van Toyota Material Handling nog altijd een cruciale rol spelen in de productieafdeling en bij het laden en lossen van vrachtwagens.

Inzetbaarheid en lage exploitatiekost

Poco Loco produceert in zijn twee productievestigingen in Roeselare dagelijks 1 miljoen zakjes tortillachips en 4,5 miljoen tortillawraps. Daarmee is het bedrijf met 250 miljoen euro goed voor meer dan een kwart van de totale omzet van moederbedrijf Paulig, dat Poco Loco in 2010 overnam van zijn West-Vlaamse oprichters. De Finse Paulig Groep is opgebouwd rond een Finse kruiden- en koffieproducent, die inmiddels 140 jaar bestaat en vandaag drie divisies telt. Zo produceert Paulig Coffee in Finland en Rusland koffie die het vooral in Scandinavië en Rusland verkoopt. Paulig Food produceert op zijn beurt vooral kruiden, mengsels van specerijen en Tex Mex. Die worden voornamelijk in Zweden, Estland, het Verenigd Koninkrijk en Finland geproduceerd. Poco Loco is verantwoordelijk voor de derde afdeling, met name Paulig Snacks. 85% van de productie in Roesdelare betreft private label producten, waarvan maar liefst 96% voor de export bestemd is. Naast de zakjes chips en de wraps produceert Poco Loco ook nog Dinner kits – wraps met spices en sauzen, waar de consument enkel nog wat vlees en groeten moet bijvoegen – en dipsauzen.

Volautomatisch

Poco Loco, dat in Roeselare produceert op 32 productielijnen en 600 werknemers in een ploegensysteem tewerkstelt, opende begin 2018 een nieuw volautomatisch magazijn met 42.000 palletplaatsen. Het magazijn en de grootste productievestiging worden via een brug met elkaar verbonden. De magazijnmachines van Toyota Material Handling worden vooral gebruikt om pallets te verplaatsen en voor het laden of lossen van vrachtwagens. “Wij gebruiken vijf elektrische transpalletten op de loading decks, terwijl we op de eerste verdieping, waar onze pickingzone zich bevindt, drie transpalletten met vrije heffing en ballastgewichten achteraan inzetten. Deze machines munten vooral uit omdat ze zo gemakkelijk kunnen manoeuvreren”, stelt Jorgen Hoste, Procurement Manager van Poco Loco.

Maatoplossingen

In de productieruimte is het een komen en gaan van Toyota reachtrucks, elektrische transpalletten, stapelaars en een aantal specials. “Die specials zijn stapelaars met verlaagde of verbrede basis. Ze zijn een bewijs van de nauwe en goede samenwerking tussen ons bedrijf en Toyota Material Handling, omdat beide bedrijven hier samen naar een passende oplossing zochten”, vervolgt Jorgen Hoste.

Prijs en service

Poco Loco kiest voor Toyota, omdat de producent van magazijntoestellen al jaren een groepsovereenkomst heeft met Paulig Groep. Paulig behoort tot Nordic Source, een consortium van Scandinavische bedrijven, dat zowat om de vijf jaar een tender uitschrijft, die Toyota de laatste tijd steevast met succes binnenhaalt. “De grote kracht van Toyota Material Handling is dat het niet alleen een goede prijs hanteert, maar ook een hoge graad van service biedt”, benadrukt Jorgen Hoste, die als Procurement Manager nauw betrokken is bij de tenders van Nordic Source. Het is voor Poco Loco onmogelijk om voor elke machine die het in de productie of logistiek inzet een reservetoestel te voorzien. “Vandaar dat wij moeten kunnen rekenen op inzetbaarheid en betrouwbaarheid. Dat betekent concreet machines die weinig stilstand kennen en een snelle reactie wanneer er toch eens iets misgaat. Al moet ik er meteen aan toevoegen dat die onvoorziene pannes doorgaans te wijten zijn aan ons eigen ‘botsgedrag’, glimlacht Jorgen Hoste.

Sterke groei

Poco Loco is een snelle groeier en dat valt ook te merken aan de vloot magazijnmachines van het bedrijf. Die groeide de afgelopen jaren dan ook enorm, maar dat nam niet weg dat de onderhoudskosten verder naar beneden gingen. “Vorig jaar daalde de onderhoudskost bijvoorbeeld met 7%, terwijl de vloot met 15% steeg. Die op het eerste gezicht tegengestelde evolutie is het resultaat van de samenwerking tussen Poco Loco en Toyota”, verduidelijkt Jorgen Hoste, die er meteen aan toevoegt dat hij Toyota bewust veel verantwoordelijkheid geeft. “Zij rapporteren per kwartaal de kost per toestel en per vestiging. Op die manier weten wij precies wanneer de kosten te hoog worden en nieuwe investeringen zich opdringen”, aldus nog Jorgen Hoste. Bovendien worden machines die veel uren draaien frequenter onderhouden dan normaal voorzien is. “Deze extra kost haal je er op het einde van de rit meer dan uit, want deze extra inspanning zorgt er net voor dat wij het optimale rendement uit onze magazijnmachines kunnen halen”, besluit Jorgen Hoste.

Wat u wellicht ook zal interesseren

Innovatie en technologie voor de toekomst

Smart Logistics en Logiconomi bieden u vandaag oplossingen en tonen onze visie voor de toekomst.

Lees meer >

Gezonde werkplek

Mamen met EU-OSHA streven we naar een gezonde en productieve werkomgeving voor alle leeftijden.

Lees meer >
Manager looking at I_Site on iPad

I_Site vlootmanagement

I_Site verbindt uw vloot, verzamelt data en geeft u een overzicht van activiteiten en vertelt hoe u processen kunt optimaliseren.

Lees meer >
Heftruck huren

Heftrucks huren

Hebt u meteen een truck nodig, voor korte tijd of langer, en bent u op zoek naar een kostenbesparende oplossing?  Wij hebben verschillende huuropties naar wens

Lees meer >