Kuehne + Nagel Logistics gebruikt I_Site Explorer als hulpmiddel bij het beheer van zijn vloot

Kuehne + Nagel Logistics, een van de grootste logistieke dienstverleners ter wereld, gebruikt al jarenlang I_Site Explorer. Het vlootbeheersysteem van Toyota verschaft het bedrijf veel gegevens om te analyseren en mogelijkheden om zijn werkzaamheden te verbeteren.

Feiten en cijfers:

  • Bedrijf: Kuehne + Nagel Group
  • Locatie: Kontich, België
  • Sector: Contractlogistiek, opslag en distributie
  • Toepassingen: I_Site-vlootbeheer met Explorer-pakket
  • Trucks: 170 huurtrucks (elektrische contragewichttrucks, pallettrucks, orderverzameltrucks, reachtrucks en trekkers)


Over Kuehne + Nagel Logistics

Met ongeveer 80.000 werknemers op ongeveer 1300 locaties in meer dan 100 landen is de Kuehne + Nagel Group een van de grootste logistieke dienstverleners ter wereld. Naast de gebruikelijke vrachtdiensten biedt het bedrijf geïntegreerde en contractlogistiek ter ondersteuning van complexe opslag- en distributieactiviteiten.

Contract Logistics Kontich, onderdeel van de Kuehne + Nagel Group, verleent opslag- en distributiediensten voor specifieke sectoren. Het bedrijf slaat droge levensmiddelen, dranken en winkelretouren op en levert goederen aan een van de grootste Belgische winkelketens. 

Bij de werkzaamheden om de producten van fabriek naar winkelschap en terug te vervoeren, worden ongeveer 170 huurtrucks ingezet. Om de toeleveringsketen van begin tot eind zo kosteneffectief en productief mogelijk te beheren, gebruikt de vestiging sinds 2017 I_Site van Toyota met het Explorer-pakket.

 

Directe toegang tot essentiële vlootgegevens via het I_Site-portaal

Het I_Site Explorer-portaal is ontworpen om vlootbeheerders te helpen bepalen hoe ze hun heftrucks zo effectief en efficiënt mogelijk kunnen inzetten. Alle verzamelde gegevens, die in een toegankelijke visuele vorm worden gepresenteerd, zijn relevant voor één of meer beheeraspecten van hun vloot en operators.

 

“Onze bedrijfsactiviteit fluctueert en varieert het hele jaar door en zelfs wekelijks”, verduidelijkt Dominique Boesmans. Zij werkt als Contract Logistics Manager bij Kuehne + Nagel Logistics Kontich. “We gebruiken de informatie van het I_Site systeem om alle trucks evenredig te benutten, zodat het gebruik optimaal is.” Veerle Verbeke, Facility Manager, legt verder uit dat ze met I_Site bepaalde bestuurders aan bepaalde machines kunnen koppelen. Op die manier hebben ze de hele dag een overzicht van alle bestuurders en trucks.

Meer veiligheidsbewustzijn dankzij botsingmanagement

Het systeem biedt hen ook de mogelijkheid om de botsingen te volgen die door operators worden veroorzaakt. Kenneth Hansen, Contract Logistics QSHE Expert: “We stellen maandelijks een rapport op van de tien meest geregistreerde botsingen in onze magazijnen. Op basis van de uitkomst kunnen we dan onze medewerkers aanspreken en de onderliggende oorzaak van deze botsingen vaststellen.” 

 

Door de verstrekte gegevens te extraheren en analyseren, kan Logistics Kontich de botsing- en grenswaarden periodiek evalueren en op de specifieke kenmerken van zijn magazijn en werkzaamheden afstemmen. “Daarmee zetten we ons in om veiligheidsbewustzijn bij onze werknemers te creëren”, zegt Kenneth blij. Wat betreft veiligheid, biedt I_Site de mogelijkheid om verschillende bestuurdersprofielen aan te maken. Logistics Kontich past deze functie toe bij het instellen van verschillende profielen om onderscheid te maken tussen externe en interne bestuurders. Bepaalde instellingen, zoals de rijsnelheid en acceleratie, zijn bovendien perfect aanpasbaar. In deze vestiging wordt de pre-operationele controle voortdurend bijgewerkt op basis van incidenten in het magazijn. Een pre-operationele controle is een aangepaste controle voordat de truck wordt gestart om de betrouwbaarheid en veiligheid te verbeteren.

Kostenbesparing door optimaal truckgebruik en batterijmanagement

De vraag naar extra machines voor bijvoorbeeld piekseizoenen wordt eerst getoetst op het I_Site-portaal om te zien of de huidige vloot op de best mogelijke manier wordt gebruikt. “Om een voorbeeld te geven”, zegt Veerle Verbeke, “dankzij de I_Site-analyse van het truckgebruik merkten we dat het gebruik van bepaalde trucks niet ideaal was.” Deze actie leidde tot optimalisering van de vloot, waardoor op lange termijn kosten werden bespaard.

 

Een ander voorbeeld zijn de gegevens die I_Site via het batterijmanagementsysteem levert. Kuehne + Nagel Logistics Kontich kwam erachter dat er te veel wisseltafels en reservebatterijen aanwezig waren. Dankzij de gegevens lukte het om het aantal te verminderen, zodat de batterijruimte helemaal opnieuw ingericht kon worden. Bovendien bleek uit de analyse van deze gegevens dat bepaalde bestuurders ’s morgens op verschillende trucks inlogden, alleen maar om aan het begin van hun dienst de batterijstatus te controleren. Pure tijdverspilling.

Tips van een insider voor maximale resultaten

Kenneth Hansen heeft een aantal goede adviezen: “Ik zou I_Site zeker aanbevelen aan andere collega’s in de sector, omdat het een tool is die veel informatie, mogelijkheden en functies bevat.”

 

Zoals hij uitlegt, is de tool niet alleen gericht op werkzaamheden of installaties. Ook voor preventieadviseurs, kwaliteitsmanagers en financiële afdelingen is het een zeer nuttig hulpmiddel. Zoals Kenneth stelt, kunnen de nodige gegevens over de huurvloot op korte en lange termijn en de schademeldingen aan het einde van de maand onmiddellijk aan de boekhouding worden overhandigd. “Het I_Site-dashboard is intuïtief, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk en vooral de gegevensexport verloopt heel soepel”, beaamt hij.

 

Hij heeft nog een extra waardevolle tip voor alle I_Site-gebruikers: “Probeer er optimaal gebruik van te maken. Experimenteer met de gegevens die voorhanden zijn, zoek naar functies en stem het systeem voortdurend op de behoeften van je activiteiten af. Hoe meer je het gebruikt, hoe meer voordelen je ervaart.”

Meer informatie over I_Site-vlootbeheer
Alles verwijderen