Dagrofa Logistik, eigendom van Dagrofa, is de grootste logistieke en handelsonderneming van Denemarken. Dagrofa Logistik bedient zowel Dagrofa’s eigen ketens (MENY, SPAR, Min Købmand en Let-Køb) als een aantal Deense supermarktketens, zoals ABC Lavpris, LIVA, Superland en nemlig.com. Dagrofa Logistik is een totaalleverancier voor kiosken en buurtwinkels in het hele land en is ook een belangrijke exporteur van Deense/Scandinavische levensmiddelen aan klanten buiten Denemarken, waaronder Groenland, IJsland, de Faeröer en andere exportmarkten. Met meer dan 40 jaar ervaring in maatwerkoplossingen is Dagrofa Logistik een partner met toegevoegde waarde bij de levering van kruidenierswaren. Het bedrijf heeft ongeveer 500 deskundige medewerkers in dienst in zijn magazijnen in Vejle, Herning en Ringsted.
Dagrofa Logistik heeft het I_Site-vlootbeheersysteem van Toyota Material Handling toegepast op al zijn trucks. Het gaat dan meer bepaald om hetExplorer-pakket, dat heeft geleid tot een beter rijgedrag, meer veiligheid voor de medewerkers en minder schade aan trucks, stellingen en poorten.
I_Site is een krachtig hulpmiddel, dat voortdurende verbetering mogelijk maakt en verandering in cultuur en gedrag stimuleert. Het schadepercentage aan de trucks in het versmagazijn van Dagrofa Logistik in Vejle daalde van 14% in 2018 tot 3,18% in 2021. Henrik Madsen, logistiek manager van Dagrofa Logistik, en Martin Jensen, teamleider met twintig jaar ervaring in het magazijn in Vejle, verwachten allebei dat deze trend zal aanhouden.
“Ik moet toegeven dat mijn scepsis ongegrond was. Vlootbeheer levert ons tegenwoordig grote voordelen op. Naarmate we beter worden in het extraheren van gegevens, slimmer gebruikmaken van datawetenschap en voortdurend kleine verbeteringen doorvoeren, verwacht ik dat we in de toekomst nog meer voordelen zullen zien.”
Henrik Madsen bevestigt dat de introductie van I_Site een grote en uitdagende overgang was. Hij benadrukt dat de medewerkers vooral nerveus waren over het correct opladen, het niet meer met hun eigen truck rijden en het overdag stilstaan door blokkering na een schok. Blokkering na een schok betekent dat de truck wordt afgemeld na een ernstige botsing en opnieuw moet worden aangemeld door een bevoegde medewerker. “Maar na minder dan twee maanden werken met het vlootbeheersysteem van Toyota was alle nervositeit verdwenen. De medewerkers merkten dat het aanmelden snel en gemakkelijk gaat, dat het opladen probleemloos verloopt en dat blokkering na een schok zo weinig tijd kost en zo zelden voorkomt dat de efficiëntie er niet onder lijdt”, erkent Henrik Madsen.
Wanneer medewerkers zich aanmelden op de trucks, doen ze dat met hun persoonlijke gebruikersnaam en door twee eenvoudige vragen te beantwoorden:
Als de medewerker beide vragen met ja beantwoordt, kan de werkdag onmiddellijk beginnen. Is het antwoord op één of beide vragen negatief, dan fotografeert de manager de schade en registreert hij die in het systeem. Grote beschadigingen worden onmiddellijk gerepareerd door een deskundige technicus van Toyota Material Handling. Als de beschadigingen gering zijn, wordt een sticker op de truck geplakt waarop duidelijk staat dat de schade is geregistreerd. Het management onderzoekt eenmaal per week de schade en bespreekt deze met de betrokken medewerkers.
Henrik Madsen en Martin Jensen benadrukken dat Dagrofa Logistik veel waarde hecht aan de veiligheid van zijn medewerkers en hun werkomgeving. “I_Site geeft ons een goede structuur in de vorm van datagestuurd inzicht in hoe en wanneer onze medewerkers letsel oplopen. Dit betekent dat we letsel kunnen voorkomen door passende maatregelen te nemen en gedrag te veranderen. Het is een krachtig hulpmiddel om te voorkomen dat medewerkers voetletsel en andere verwondingen oplopen”, zegt Henrik Madsen, die eraan toevoegt dat het magazijn in 2021 slechts twee arbeidsongevallen had. Martin Jensen merkt op dat het werk om de veiligheid van de medewerkers te verbeteren, aandacht van het management en een nauwgezette en voortdurende follow-up vereist: “I_Site verschaft ons gegevens en structuur, maar we moeten zelf de gegevens in de gaten houden en met onze medewerkers in gesprek gaan als daar aanleiding toe is. Zo zorgen we actief voor een veiligheidscultuur.”
Het vlootbeheersysteem heeft de schade aan het materieel van Dagrofa Logistik in het magazijn in Vejle merkbaar verminderd. “We hebben aanzienlijk minder schade aan trucks, stellingen en poorten, waaronder zogeheten verborgen schade aan stellingen, die voorheen niet werd geregistreerd.
Dat gebeurt nu wel, want I_Site registreert alle botsingen. Dit betekent dat alles wordt gerepareerd. Daardoor gaat het materieel langer mee. Maar nog belangrijker is dat de stellingen hierdoor in een goede en veilige staat worden gehouden, zodat er geen ongelukken gebeuren met omgevallen stellingen”, aldus Martin Jensen.
Martin Jensen en Henrik Madsen zien I_Site allebei als een essentieel hulpmiddel om de cultuur en het gedrag in het magazijn voortdurend te verbeteren. “Wij streven constant naar meer veiligheid, een betere capaciteitsbenutting, lagere kosten en een hogere efficiëntie, en de gegevensanalyses van I_Site vormen daarvoor een uitstekende basis”, bevestigt Martin Jensen. “We kunnen veel parameters veranderen en allerlei nuttige gegevens uit het systeem halen. Daardoor krijgen we een duidelijk beeld van waar onze uitdagingen liggen en waar we iets kunnen verbeteren. We profiteren ook voortdurend van de goede ideeën en adviezen van de specialisten van Toyota Material Handling.”
Dagrofa Logistik wil de Working Environment Award winnen als veiligste werkplek van Denemarken. “Het I_Site-vlootbeheersysteem is een belangrijk hulpmiddel om de gedragsverandering door te voeren die nodig is om ons in 2024 de status van veiligste werkplek van Denemarken te bezorgen”, verklaart logistiek manager Henrik Madsen.