Wij brachten een bezoek aan JS Logistics, waar we Johan en Marc Smets, de zaakvoerders ontmoeten om ons mee te nemen in hun traject bij de implementatie van hun nieuw magazijn. ‘Wij zijn de derde generatie binnen het bedrijf. De start van JS Logistics dateert van de jaren ‘70. Onze grootvader is in tijden van oorlog gestart met het vervoer van landbouwproducten. Hij organiseerde vooral lokaal transport. In de jaren ‘60 is Jaak, onze vader, mee in de zaak gestapt en bouwde het bedrijf in Kortrijk-Dutsel verder uit.
Daarna besloot hij om een perceel grond van ongeveer 3 hectare aan te kopen op het industrieterrein in Aarschot. De verhuis naar Aarschot in 1993 heeft hij echter nier meer mogen meemaken. Verder zijn we een typisch Belgisch transportbedrijf dat 100% achter Belgian driver fairtrade transport staat. Er rijden ondertussen al 20 vrachtwagens van ons rond.’ vertellen Marc en Johan Smets.
‘De laatste jaren zijn wij mee met onze klanten gegroeid. De vraag naar opslagruimte en bijhorende logistiek bij onze klanten groeit dan ook gestaag. We hebben een vrij trouw klantenbestand en we willen aan hun vraag blijven beantwoorden. Er zijn klanten die generatie op generatie klant zijn gebleven. Het is geen loutere klant – leveranciersverhouding meer, het gaat veel verder dan dat. Ook zijn er de voorbije 2 jaar wel wat nieuwe contracten bijgekomen wat resulteert in een substantiële groei van ons klantenbestand.’ gaan ze verder.
Om bij te blijven met deze groei, investeerden we in een nieuw magazijn in combinatie met een BT Vector VRE150 inductie gestuurde smallegangentruck. De palletstellingen zijn voorzien van unieke magneetlabels, afgestemd op het magazijnbeheersysteem.
Dankzij het Toyota magazijnbeheersysteem organiseert JS Logistics de opslag en uitlevering van goederen. Het is eenvoudig in gebruik en kan zelfstandig ingezet worden. Een opdrachtgever levert zijn goederen aan het magazijn van de dienstverlener. De goederen worden na registratie en identificatie opgeslagen in het magazijn. Dit gebeurt door scanning van magneetlabels waarbij een wifisignaal doorgestuurd wordt naar het beheersysteem.
Later zal de opdrachtgever vragen om (een deel van) de goederen op te halen uit het magazijn en ze klaar te maken voor verzending. We onderscheiden dus een ingaande en een uitgaande goederenstroom. In het beheersysteem worden de in- en uitgaande opdrachten aangemaakt. Ook de bijhorende taken om de betrokken dragers in- of uit te rijden worden door het systeem aangemaakt.
Wat JS logistics uniek maakt is dat ‘we zijn wie we zijn’, onze klanten kennen ons en weten wat ze van ons kunnen verwachten. We zijn niet actief op sociale media maar we doen het met mond-aan-mond reclame, dat zegt al veel. Voor ons is kwaliteit leveren uiterst belangrijk. Als we geen kwaliteit kunnen leveren houden we de boot af.
Er komt altijd problematiek bij groei kijken, personeel blijft altijd een moeilijk aspect. Daarom blijven we zeer waakzaam en groeien we stelselmatig mee. Er zijn nog toekomstplannen voor uitbreiding en hopen dit ook met Toyota Material Handling te kunnen doen.’ aldus Marc en Johan Smets. ‘We zijn met Toyota in zee gegaan omdat we enorm veel vertrouwen hadden in jullie Logistics Solutions Consultant, Wilfried Elsen. Wij kennen Toyota al jaren, onze chauffeurs zijn ook trouwe fans van de handtranspaletten van Toyota.
Wilfried woont niet ver van ons en we werken graag met lokale mensen die we kennen en die ons een goed gevoel geven. Daarnaast heeft Wilfried ons enorm geholpen met het gebouw. Hij heeft meerdere scenario’s uitgeschreven om ons magazijn optimaal te kunnen benutten, er zijn wel wat tekeningen op deze bureau gepasseerd (lacht). Zijn consultancy rol was zeker bepalend voor dit traject. Wij zitten ook met een ‘douane-magazijn’, onze klanten zijn zeer verschillend. Vandaar dat de consultancy die Toyota biedt enorm belangrijk voor ons was.’
‘De implementatie is zeer vlot en correct verlopen. Toyota is zeer flexibel geweest naar last minute aanpassingen toe. Er wordt meteen ingegrepen en gezocht naar de beste oplossing voor de klant. Zo hoort het ook, transparantie en flexibiliteit vinden wij zeer belangrijk en dat hebben jullie ons ook aangeboden.’