Grootschalige automatisering bij Distrilog: 20 slimme AGV’s en infeed conveyor

Distrilog en Toyota Material Handling hebben de handen ineengeslagen voor een grootschalig automatiseringsproject. Distrilog heeft gekozen om een deel van hun warehouse te automatiseren met maar liefst 12 automatische reachtrucks (RAE), 8 automatische stapelaars (SAE) en een in-feed conveyor voor ontdubbelen en kwaliteitscontrole van inkomende pallets.

Een logistieke sprong vooruit

Distrilog, een gerenommeerd familiebedrijf in transport en logistiek, zet met hun nieuwste project een sprong richting de toekomst. "We zijn gespecialiseerd in warehousing, transport en fijnmazige distributie in de Benelux," vertelt Philip Salaerts, CEO van Distrilog. "Deze stap naar automatisering is niet alleen een grote investering, maar ook een boost voor onze efficiëntie en dienstverlening."

 

Klant is koning

De beslissing om te automatiseren kwam niet uit de lucht vallen. “Onze klant wilde graag automatiseren en had een eigen visie, maar we hebben hen kunnen overtuigen van de voordelen van onze AGV-oplossing,” legt Philip uit. “Daarnaast hebben we te maken met een chronisch tekort aan arbeidskrachten in België en Europa, wat ons stimuleert om vooruit te denken en in te zetten op automatisering.”

Een vertrouwde partner

De samenwerking tussen Distrilog en Toyota is gebouwd op jarenlange wederzijds vertrouwen. "We kennen en vertrouwen elkaar al bijna 30 jaar," zegt Hugues Van Espen, Managing Director bij Toyota Material Handling Belgium." Op een gegeven moment kwamen de eisen van onze klant, de ambities van Distrilog en onze kennis van hun logistieke processen samen. Zo ontstond het idee dat automatisering de perfecte oplossing was."

 

Efficiëntie en voorspelbaarheid als nieuwe norm

Distrilog wilde wat alle klanten vandaag willen: stabiliteit en voorspelbaarheid. "Dankzij automatisering weten ze nu precies wat er binnenkomt, wat er gebeurt en wat ze kunnen wanneer kunnen leveren aan hun klanten," legt Hugues uit. "Ze kunnen nu beloftes maken die voorheen onmogelijk waren."

De logistieke puzzel oplossen

Het implementeren van de Automated Guided Vehicles (AGV's) in een bestaand magazijn was geen sinecure. "We moesten de gangpaden verbreden, de conveyor installeren en laadstations plaatsen, wat de ruimte voor handmatige operaties beperkte," zegt Benjamin Van Ransbeeck, Improvement Manager bij Distrilog. "We hebben veel gepuzzeld met de rekken en gelukkig hebben we alle ruimte kunnen behouden. De klant van Distrilog heeft dit ook nooit gevoeld en heeft geen enkele levering gemist" zegt Bart Degoes, Logistics Solutions Services Manager.

 

Veiligheid was ook een belangrijk aspect van de ganse operatie. Bij manueel werk heb je vaak veel schade aan rekken, maar bij automatisering wordt dit tot een minimum beperkt. "De AGV's zijn uitgerust met 360-graden sensoren en camera's die obstakels detecteren en maken het onmogelijk om te botsen met andere objecten of voetgangers," zegt Benjamin.

 

Zowel de automatische stapelaars als automatische reachtrucks werken met lithium-ion batterijen en weten precies wanneer ze moeten opladen," legt Hugues uit. "Er zijn meerdere laadstations in het magazijn, dus het proces loopt continu, zeven dagen per week, 24 uur per dag en ook ‘s nachts." De bedrijfstijd van de machines is ongeveer 5 tot 7 uur afhankelijk van de intensiteit en het gewicht van de pallet. Een automatische reachtruck doet er ongeveer 1 uur over om volledig op te laden.

Het kloppende hart: conveyor systeem

De conveyor is de echte toegevoegde waarde die we aan de oplossing hebben gegeven. Het werkt als een dirigent die zijn orkest coördineert, vertelt Hugues. "Inkomende vrachtwagens met pallets worden eerst handmatig gelost op het automatische transportsysteem.

 

De taak van de conveyor is om double-stack pallets naar single stack te converteren. Tijdens dit proces worden de pallets ook grondig geïnspecteerd op gewicht, lengte, hoogte, breedte en kwaliteit.

 

Als de kwaliteit van de pallet niet goed genoeg is, wordt de pallet afgewezen en gaat ze naar de zogenaamde Reject Claim zone. Als de pallet wel wordt goedgekeurd, neemt een AGV ze op en zet ze ofwel direct op de juiste locatie in de stelling, ofwel naar de bufferzone met doorrolstellingen.

Teamwork makes the dream work

De samenwerking tussen Distrilog en Toyota verliep met dagelijkse updates en snelle reacties op problemen. "Een project als dit vraagt om een supersterk team," zegt de projectleider. "Dankzij de goede samenwerking konden we snel reageren en aanpassingen doorvoeren. Dat was echt cruciaal voor het succes."

 

"Ja, we zijn tevreden met de oplossing die Toyota ons heeft geleverd," besluit Benjamin. "De samenwerking verliep soepel en we hebben precies het resultaat bereikt waar we op hoopten."

 

 

Alles verwijderen