Case study: De one-stop-shopping is een enorme troef

Intertrans koos voor zijn nieuwe magazijn in Vilvoorde voor de palletstellingen van Toyota Material Handling. Geen toevallige keuze, want het bedrijf werkt al jaren met de magazijnmachines van het merk. Bovendien werkt Toyota volledig volgens de Europese normering, wat een enorm pluspunt is voor de veelzijdigheid en de flexibiliteit van het nieuwe magazijn.

Het gonst van de activiteit als LogistIQ het nieuwe magazijn van Intertrans bezoekt. Toch is er nog geen pallet te bespeuren in het 7.500 m² grote magazijn. Bouwvakkers zijn immers nog hard in de weer om de laatste hand te leggen aan de afwerking van het gebouw en de nivellering van het terrein rond het magazijn. De omstandigheden doen het niet meteen vermoeden, maar een week later zullen hier de eerste palletten in de nu nog lege palletstellingen van TMH gereden worden. Toch oogt de magazijninrichting nu al indrukwekkend. “Op deze manier krijg je een goed idee van wat Toyota hier eigenlijk neerzet”, opent Philippe Baetens van Intertrans. Hij is Corporate Logistics Director van de logistieke dienstverlener, die al sinds 1951 actief is in de Benelux. “Wij bieden een breed aanbod aan diensten in weg-, lucht- en zeevracht en doen tevens opslag en behandeling van goederen in onze magazijnen. Onze focus ligt op de Benelux, maar dan wel met een wereldwijd bereik”, gaat Philippe Baetens verder.

Economie gevolgd

Intertrans heeft bij zijn ontwikkeling in de afgelopen decennia de economie gevolgd. Dat betekent concreet dat het van een wegvervoerder met nadruk op Zuid-Europa is geëvolueerd naar een wereldwijde dienstverlener, die een geïntegreerde dienstverlening inclusief distributie naar Europese bestemmelingen aanbiedt. “Bovendien werken wij samen met M+R, dat over een uitgebreid netwerk van kantoren in het Verre Oosten beschikt”, geeft Philippe Baetens aan. 

Die steeds verdere nadruk op totale dienstverlening vertaalt zich nu dus ook in een nieuw magazijn in Vilvoorde. Het gaat om een magazijn van de laatste generatie van vastgoedontwikkelaar WDP met tien laadkades en 12,5 m vrije hoogte, dat volledig uitgerust is met de meest recente veiligheids- en milieutechnologie voor de opslag van ongevaarlijke goederen. “Wij mikken op een aantal markten zoals de combinatie van fast moving consumer goods en retail, consumentenelektronica, textiel en e-commerce-activiteiten. Een combinatie die moet aanslaan omdat we dicht bij het Hoofdstedelijk Gewest gelegen zijn en in het hart van de meest welvarende regio van Europa. Bovendien zouden we in de toekomst ook een actieve rol kunnen spelen in stadslogistiekprojecten”, benadrukt Philippe Baetens.

 

Magazijninrichting die het verschil maakt

Intertrans richt zich op toegevoegde waarde diensten zoals het winkelklaar maken van producten, het herverpakken, labelen, het aanbrengen van prijsetiketten of alarmsystemen. “Onze 1.000 m² grote mezzanine zal daarin een belangrijke rol spelen. Wij zijn de laatste stap voor het in de winkel terechtkomt, dus is precisie onmisbaar”, oppert Philippe Baetens. “Omdat Intertrans actief is in een multi-product omgeving, is flexibiliteit van groot belang. Ook voor de inrichting van het magazijn. “Wij hebben er in deze beginfase bewust voor gekozen om het volledige magazijn niet vol te zetten met palletstellingen. Maar het ontwerp van de eerste fase is zo uitgetekend dat deze palletstellingen een maximum aan flexibiliteit kunnen bieden. Zo is de etikettering van de magazijninrichting zodanig dat de door TMHBE ontworpen etiketten niet alleen vrij gemakkelijk te vervangen zijn, maar dat ze ook zodanig geconcipieerd zijn dat ze verschillende soorten palletten kunnen herbergen”, verduidelijkt Philippe Baetens.

 

Philippe Baetens, Corporate Logistics Director

 

Deel van een geheel

Bovendien opteerde Intertrans in overleg met TMHBE voor een hoogte van 1,90 m tussen de reklocaties. Op die manier kan men ook hoge palletten stapelen. Omwille van de combinatie van hoogte en flexibiliteit koos Intertrans ook voor reachtrucks. Bovendien scannen de operatoren vanuit hun reachtruck, zodat het warehousemanagementsysteem het plaatsen en wegnemen van palletten in goede banen kan leiden. Wanneer LogistIQ enkele weken later het nieuwe magazijn van Intertrans opnieuw bezoekt, komt Philippe Baetens ons met een brede glimlach tegemoet: “Zoals je ziet, passen we zowel blokstapeling als rekstapeling toe en is het lege magazijn nu al omgetoverd tot een stevig gevuld gebouw. Dankzij de robuustheid van onze magazijninrichting kunnen we 4 ton per niveau stapelen. Tot op het bovenste niveau toe.” Baetens kan inderdaad op beide oren slapen, want de palletstellingen van TMH voldoen aan de Europese normering. Iets waarmee ze duidelijk het verschil maken met een aantal concurrenten. Daardoor is de klant er echter zeker van dat de structuur van de palletstellingen stevig genoeg is om optimale belasting toe te laten. Hetzelfde geldt trouwens voor de toleranties inzake vervormingen bij aanrijdingen. Bovendien zijn ze ook aangepast aan de specificatie van de gebruikte machines en bestaan er ook duidelijke richtlijnen over het gebruik en het onderhoud van de palletstellingen. “Kortom, de palletstellingen van TMH bieden ons zekerheid, terwijl we ook nog eens het voordeel hebben dat we voor magazijnmaterieel en palletstellingen één  en dezelfde aanspreekpartner hebben”, concludeert Philippe Baetens.

Meer over magazijnstellingen? Klik hier

Alles verwijderen