AMAB is een modern maatwerkbedrijf met 800 medewerkers op 3 gespreide locaties rond Brussel, namelijk Asse, Halle en Zaventem. AMAB biedt een gevarieerd dienstenpakket en one-stop-shop totaaloplossingen, binnen hun eigen muren of bij de klanten ter plaatse. Ze zijn gespecialiseerd in verpakkingen: co-packing, repacking ... . Hun vestiging in Asse heeft echter een unicum in handen: een wasstraat. Deze wasstraat werd aangekocht om herbruikbare bekers grondig te wassen voor overheden, evenementen enzovoort, vertelt Cathy Vertongen (manager aankoop en klantendienst).
De werknemers van AMAB zetten zich dagelijks in om hun klanten zo goed mogelijk bij te staan. “Onze werknemers zijn mensen die een fysieke of mentale beperking hebben. Samen met de ergotherapeut bekijken we welke functie zij kunnen uitvoeren ondanks hun beperking. We proberen hun taken regelmatig te wisselen zodat er variatie in hun werk is”, vertelt Rudi Crombé, manager van de Technische Dienst. Toyota Material Handling ging poolshoogte nemen in Zaventem, waar de introductie van Lithium-Ion net achter de rug is.
“De meeste trucks die we op de 3 sites in dienst hadden voor de aankoop waren van BT (Toyota). We zijn hier altijd al zeer tevreden over geweest. Daardoor was het voor ons een logische stap om ook voor deze trucks aan te kloppen bij Toyota”, aldus Rudi, die ook meteen duidelijk maakt dat ze het enorm waarderen dat er steeds iemand van TMH Belgium de nieuwe machines in gebruik komt stellen en voldoende tijd uittrekt om een duidelijke uitleg te geven. “In 2015 zijn we gefusioneerd met de andere vestigingen. We hebben van deze fusie gebruik gemaakt om een inventaris op te maken en om aan 3 potentiële kandidaten een onderhoudscontract te vragen.
Toyota kwam hier als beste uit. Aangezien het grootste deel van onze vloot BT/Toyota trucks zijn, is dit makkelijker voor de technieker. Zo hoeven we maar één iemand te laten komen, wat minder kilometers betekent en dat is op zijn beurt ook beter voor het milieu!”, vertelt Rudi. Preventief onderhoud en herstellingen kunnen op deze wijze ook efficiënter gepland worden. Vooral het beperken van verplaatsingen is hier belangrijk. De 3 P’s van People, Profit en Planet zijn voor AMAB belangrijke thema’s.
Sinds enkele maanden maken ze bij AMAB gebruik van een aantal Lithium-Ion pallettrucks en stapelaars. Na veel wikken en wegen werd er beslist om niet voor de gebruikelijke loodzuurbatterijen te kiezen, maar wel voor Lithium-Ion. Wanneer we aan Rudi vragen waarom ze voor Lithium-Ion gekozen hebben, is het antwoord kort maar krachtig: “Het is onderhoudsvriendelijk, makkelijk in gebruik en de extra kost bij aankoop verdient zich op termijn terug door minder energieverbruik en de veel langere levensduur van de batterij! Zo belooft TMHBE ons toch! Het vervangen van batterijen is tenslotte een grote hap uit het onderhoudsbudget. Terwijl loodzuurbatterijen toezicht, controle en een aparte laadplaats vragen tijdens het laden, is dit niet het geval bij Lithium-Ion. Het is zeer laagdrempelig, wat ideaal is.”
Ook de implementatie is goed verlopen: “Onze werknemers zijn vaak gesteld op gewoonte en routine. Voor hen was de implementatie wel een aanpassing. Vroeger moesten ze de batterij leeg rijden en hem dan aan de lader hangen. We merkten dat ze de Lithium-Ion trucks vaak lieten staan omdat de batterij nog niet leeg was. Intussen zijn ze dit gewoon en is het een routine geworden. Ze stoppen met werken en hangen hem automatisch aan de lader. Batterijen zijn nooit meer leeg! Vroeger stond er al eens een toestel stil, waardoor ze een machine moesten missen. Onze beschikbare ruimte is beperkt waardoor trucks laten stilstaan geen optie is. Nu kunnen we alle trucks optimaal inzetten en verliezen we geen parkeerplaats.”
We werken hier niet in shiften, de meeste van onze werknemers zijn afhankelijk van het openbaar vervoer, waardoor het voor ons zeer belangrijk is dat we de trucks optimaal kunnen inzetten”, aldus Cynthia Lannoye, manager van de logistiek.
Ook op vlak van service zijn ze bij AMAB zeer tevreden over Toyota. “Eén van onze mensen heeft een fysieke beperking waardoor het moeilijk is om met een gewone pallettruck te rijden. We hebben van Toyota binnen de 3 dagen een aangepast toestel ontvangen om te huren en te testen. Alles moest zeer snel gaan want we hadden een offerte nodig voor de RvB. Dezelfde dag mochten we deze nog ontvangen! Wij waren zeer tevreden over deze snelle service”, vertelt Cynthia ons. Aangezien de pallettruck uitgerust is met vaste zijwanden en een speciaal waarschuwingssysteem, dat de truck onmiddellijk laat stoppen wanneer de persoon te ver verwijderd staat van het stuur, was het voor de bestuurder wel even aanpassen. Intussen lijkt het alsof hij al jaren met die pallettruck aan het rijden is. Het is een plezier om hem zo gelukkig te zien!”, laat Cynthia weten.
Wanneer we vragen wat de toekomst brengt voor AMAB is Rudi alvast zeer duidelijk: “We zouden zeer graag onze Lithium-Ion vloot uitbreiden. Ondanks het beperkte aantal dat we nu in dienst hebben, merken we toch al een duidelijk verschil. Verder zouden we het zeer fijn vinden om deze samenwerking verder te zetten!”.
Jaarlijks overlopen we samen met de service-manager van TMH (Luc Troch) de toestand van het rollend materiaal om te evalueren welke toestellen we best vervangen. Niet enkel de ouderdom van het toestel is belangrijk, maar zeker het aantal bedrijfsuren, huidige toestand en herstelkosten uit het verleden. Door een doorgedreven standaard in het machinepark kunnen al eens een batterij of een onderdeel dat niet aan slijtage onderhevig is gerecupereerd worden om een machine te herstellen.