Hoe uw Reflex RRE-H bijdraagt tot een veiligere werkomgeving

Toyota Material Handling verbetert zijn magazijnmachines haast onophoudelijk. De trucks worden telkens veiliger, ergonomischer, meer rendabel, milieuvriendelijker en gebruiksvriendelijker. Het is daarbij echter belangrijk dat de machines juist ingezet worden. Toyota reikt u daarom vanaf nu regelmatig vijf tips aan die de inzet van uw Toyota magazijnmachines nog verder kunnen verbeteren. Samen met Patrick Detaeye, Technisch & Operationeel Manager bij Training Solutions, overlopen we de belangrijkste veiligheidsfeatures van het meest recente model van de Reflex RRE-H die we gespreid over meerdere artikels graag met u delen.

Glazen dak 

De Reflex RRE-H is leverbaar met een volledig glazen dak, dat een veel beter zicht naar boven geeft dan het gebruikelijke waaiervormige dak. Deze laatste variant is overigens nog altijd standaard verkrijgbaar. “Het nieuwe dak werd uitvoerig op zijn stevigheid getest. Geheel volgens de ISO6055-normen kan het dak van een truck met een hefcapaciteit van 1.501 tot 2.500 kg een gewicht van 680 kg aan, indien dat van op een hoogte op de reachtruck zou vallen, terwijl het dak van een exemplaar met een hefcapaciteit tussen 2.504 en 3.500 kg minstens bestand moet zijn tegen een vallend gewicht van 1.360 kg. De gebruiker van de reachtruck loopt hierdoor op geen enkel moment gevaar”, benadrukt Patrick Detaeye.

 

Aandrijfwiel altijd in rechte stand

Wanneer de Reflex RRE-H wordt stilgelegd, positioneert het aandrijfwiel zich automatisch in rechte stand. “Daardoor worden onaangename verrassingen wanneer men opnieuw wegrijdt vermeden”, oordeelt Patrick Detaeye. Dit automatisch recht geplaatst aandrijfwiel was in het verleden een optie, die nu standaard op de reachtruck van Toyota wordt geleverd. 

Laserstraal

De Reflex beschikt over een laser, die juist onder het vorkenbord gemonteerd wordt. “Deze laserstraal bepaalt waar de vorken staan, aangezien de horizontale lijn van het laserkruis ook de juiste positie van de vorken weergeeft”, legt Patrick Detaeye uit. De chauffeur van de Reflex RRE-H weet daardoor altijd zeker dat zijn vorken juist in de palletopeningen zullen passen. Deze laser vormt daarmee ook het ideale hulpmiddel om het verminderde dieptezicht op grote hoogte te compenseren. Deze oplossing voorkomt bovendien eveneens dat palletten in het rek doorgeduwd worden en aan de andere kant eventueel uit het rek zouden tuimelen.

 

Automatisch vertragen in een bocht 

De Reflex REE-H reachtruck vertraagt ook automatisch in bochten. “Een bijzonder handig en veilig snufje, want ook al houd je de voet op het gas, toch remt de machine af, waardoor uit de bocht gaan voortaan uitgesloten is”, zegt Patrick Detaeye.

 

Aangepaste mastconstructie 

De vorkopbouw van de Reflex reachtruck is veranderd, waardoor het zogenaamde kruis is weggevallen. Het resultaat hiervan is dat het zicht van achter het stuur aanzienlijk verbeterd is. “Dat kruis zat toch altijd op één of andere manier in het gezichtsveld van de gebruiker, zodat de nieuwe mastopbouw een belangrijk verschil maakt”, getuigt Patrick Detaeye. Bovendien werden alle kabels vanuit het midden naar de zijkant verschoven, wat de zichtbaarheid eveneens ten goede komt.

 

Alles verwijderen