Uponor produceert sinds 1964 leidingsystemen voor woningen en andere gebouwen. Een paar jaar geleden heeft Uponor in Nastola (Finland) een fabriek voor de productie van kunststof leidingsystemen gebouwd. Het bedrijf wordt ook gebruikt om leidingen en andere benodigdheden voor openbare nutsvoorzieningen op te slaan. Om de productie- en magazijnactiviteiten op deze locatie te verbeteren, moest het oude transportsysteem tussen de twee afdelingen worden vernieuwd. Als alternatief konden automatisch geleide voertuigen (AGV’s) het transportsysteem vervangen en aanvullen. “Voor ons zijn AGV’s een duidelijke investering in de toekomst”, zegt magazijnmanager Anssi Juurinen.
Voor Uponor waren twee factoren bepalend om voor AGV’s te kiezen: ruimte en betrouwbaarheid. Door het oude transportsysteem te vervangen door geautomatiseerde heftrucks, kwam er veel opslagruimte vrij. Die kon worden benut voor andere doelen, zoals extra schappen. Het transportsysteem was bovendien aan het einde van zijn levenscyclus en vergde de laatste jaren behoorlijk veel onderhoud en arbeid. “Nu kunnen deze middelen voor andere taken worden gebruikt, waardoor de productiviteit toeneemt”, zegt Anssi Juurinen. De routes van de AGV’s zijn duidelijk gescheiden van die van de voetgangers. Het geautomatiseerde systeem kan in de toekomst in het ERP van Uponor worden geïntegreerd, wat met het oude transportsysteem niet mogelijk was.
De geautomatiseerde heftrucks ondersteunen de volcontinue productie bij Uponor. De materiaalstroom wordt alleen onderbroken wanneer het tijd is om de batterijen op te laden. Dit is mogelijk in korte laadcycli die op de productiecycli zijn afgestemd dankzij lithium-ion batterijtechnologie. De AGV’s kunnen zichzelf automatisch opladen in hun eigen werkomgeving. Vergeleken met traditionele batterijtechnologie besparen de lithium-ion trucks bovendien 20-30% aan energie. Dankzij deze mogelijkheid om tussentijds op te laden, hoeven lithium-ion batterijen niet te worden vervangen, wat bijdraagt aan de ergonomie en veiligheid op de werkplek.
Wanneer een geautomatiseerd systeem wordt geïnstalleerd, leidt de introductie van de eerste truck tot een systeemomgeving die de implementatie van de volgende geautomatiseerde truck mogelijk maakt. De installatie wordt daardoor kostenefficiënt voor de volgende trucks. Het koppelen van de tweede machine kost slechts de helft van het bedrag dat met de eerste machine en de systeemomgeving is gemoeid. Het systeem werd daarom uitgebreid zodra er meetbare, positieve resultaten waren. Anssi Juurinen vertelt hoe hij de samenwerking met Toyota heeft ervaren: “Toyota is voor ons een betrouwbare partner waarmee we al jarenlang samenwerken. We maken niet alleen gebruik van hun technische oplossingen, maar rekenen ook op Toyota’s uitgebreide service en ondersteuning.”