Van pompwagen naar BT Tyro: efficiënter werken bij De Melkweg

Bij De Melkweg in de Kempen gaan ambacht en efficiëntie hand in hand. De overstap van een manuele pompwagen naar de elektrische BT Tyro van Toyota Material Handling helpt zaakvoerster Ann en haar team om vlotter, lichter en ergonomischer te werken.

Over De Melkweg

De Melkweg is een moderne hoevewinkel waar verse melk ter plaatse wordt verwerkt tot heerlijke pudding, rijstpap, yoghurt en meer. De drijvende kracht is Ann Cools. Samen met haar keukenteam – waaronder dochter Fien – levert ze dagelijks verse desserts aan particulieren én retailklanten in heel Vlaanderen.  

De fysieke uitdaging

Tot voor kort gebeurde intern transport met een klassieke pompwagen. “Bij volle paletten en beperkte draairuimte was dat een echte belasting voor onze rug en schouders,” zegt Ann. “Je moet die kar letterlijk op gang trekken.” De nood aan ergonomie werd steeds duidelijker. 

OptimaT’s groei bracht de nodige uitdagingen met zich mee. Met een groot magazijn en veel toestellen op de werkvloer is er dagelijks behoefte aan betrouwbaar materieel dat altijd beschikbaar is.

"Toen ik Andy voor het eerst ontmoette in 2006, was het meteen duidelijk dat OptimaT op zoek was naar een langdurige partner. Over de jaren heen hebben we samen heel wat projecten gerealiseerd en hun vloot steeds verder uitgebreid. We begonnen met een aantal pallettrucks, maar inmiddels zijn we uitgegroeid tot een vloot van zo'n 200 toestellen, waaronder heftrucks, orderpicktrucks en smallegangentrucks."

Bovendien zorgde de bouw van een nieuw magazijn voor de noodzaak van slimme opslagoplossingen om de ruimte efficiënt in te delen en het werkproces te versnellen.

Service op de eerste plaats

Om stilstand te voorkomen, werken we intensief samen aan het onderhoud en de uitbreiding van hun wagenpark. De servicetechnieker is inmiddels een vast gezicht bij OptimaT en zorgt ervoor dat elk toestel tiptop blijft functioneren.

"Ik zorg ervoor dat de toestellen altijd optimaal blijven renderen. Of het nu gaat om preventief onderhoud of snelle reparaties, ik houd alles nauw in de gaten." aldus Olivier Mees, servicetechnieker bij OptimaT.

"Samen met Andy en de afdelingshoofden kijken we regelmatig naar welke toestellen aan vervanging toe zijn, zodat de vloot nooit stilvalt. Dat is voor mij het belangrijkste: zorgen dat alles blijft draaien zonder onderbrekingen."

Een nieuw magazijn met nieuwe mogelijkheden

Zes jaar geleden stond OptimaT voor de uitdaging om een nieuw magazijn in te richten. Hun oude opslagruimte moest plaatsmaken voor een efficiënter en moderner magazijn.

"Vanaf het begin van het project hebben we Toyota betrokken om mee te denken over de beste oplossing," vertelt Andy. De keuze viel uiteindelijk op smallegangentrucks, een perfecte match voor het nieuwe magazijn van 18 meter hoog.

Twee VCE150A trucks navigeren nu moeiteloos tussen de speciaal ontworpen palletstellingen.

Toekomstplannen met Navigation Solutions

Momenteel werken we samen met OptimaT aan de nieuwste Navigation Solutions Level 4-technologie. Dankzij deze technologie weten de smallegangentrucks automatisch de snelste route te vinden. Dit bespaart tijd en verhoogt productiviteit.  

Deze integratie met hun Warehouse Management Systeem zorgt ervoor dat orderpicking sneller en efficiënter kan verlopen in de toekomst. Een slimmere manier van werken die OptimaT dagelijks tijd en moeite bespaart.

Alles verwijderen