Jarenlang waren Gebr. Vonck, Liewes en Gebr. Gorter gerenommeerde transportbedrijven in Groningen. Er werd hard aan de weg getimmerd en er was nog volop groeipotentie. De drie dienstverleners waren echter ook elk uit hun jasje gegroeid. Door de krachten in 2003 te bundelen werd de weg vrijgemaakt voor verdere groei; onder de naam LCW Groningen, kortweg LCW.
Op industrieterrein Westpoort in Groningen betrok LCW in 2009 een nieuw, 15.000 m2 tellend logistiek centrum, aan de A7. Van hieruit worden de opslag, distributie en logistieke diensten verzorgd voor tal van klanten in diverse sectoren; van bouwmaterialen tot levensmiddelen. Het succes hield aan en leidde recent tot verdere uitbreiding van het pand. “We hebben gekeken of we het bestaande pand in de hoogte konden uitbreiden, maar de ruimtewinst die dat zou opleveren bleek niet afdoende om onze behoefte volledig in te vullen”, vertelt logistiek manager Martijn Heidema.
Die directe behoefte bedroeg 4.000 m2. “Met het oog op verdere groei en op basis van het kostenplaatje hebben we echter gekozen voor ruim het dubbele aantal vierkante meters”, vervolgt Heidema. In totaal meet het logistiek centrum van LCW nu 23.500 m2. Voor eventuele verdere uitbreiding in de toekomst is nog volop ruimte op het bedrijfsterrein.
Het oorspronkelijke idee was, om de helft van de nieuwe ruimte in te richten met stellingen en in een latere fase de tweede helft in te richten. Door de nieuwbouw in één keer in te richten kan er echter zowel snel en compact worden opgeslagen als ook flexibel worden gepickt.
Voor de inslag van volle pallets, die in batches worden aangeleverd, bleken shuttlestellingen de meest geschikte oplossing. In de andere hal maken verrijdbare stellingen een compacte opslag en een flexibel pickproces mogelijk.
Beide stellingsystemen zijn geleverd door Toyota Material Handling Nederland. Heidema: “We hebben meerdere leveranciers benaderd. Die lagen heel dicht bij elkaar, maar de oplossing van Toyota was het meest compleet. Bovendien hadden we, mede op basis van referentiebezoeken, het beste gevoel bij hen. Dat gevoel, in combinatie met het totaalpakket, gaf voor ons de doorslag.”
De combinatie van shuttlestellingen en verrijdbare stellingen biedt LCW een bijzonder hoge opslagdichtheid op een relatief beperkte ruimte, met behoud van maximale flexibiliteit. De verrijdbare stellingen zijn opgedeeld in twee blokken; met respectievelijk 8 en 9 dubbele wagens met een lengte van 31 meter. Het geheel biedt ruimte aan 7.260 europallets, waarbij elke locatie bereikbaar is.
De shuttlestellingen zijn verdeeld over twee blokken van zes niveaus. In totaal telt de opslag 276 kanalen, goed voor een totale capaciteit van 8,8 miljoen kg levensmiddelen. Daarbij maakt het niet uit of de goederen zijn opgeslagen op europallets, of op blokpallets. Ook niet voor de twee Toyota Radioshuttles die de in- en uitslag van de pallets verzorgen.
De shuttles zijn van de nieuwste (zesde) generatie en voorzien van meerdere sensoren die de contouren van de pallet herkennen. De shuttles, elk met een draagvermogen van maximaal 1.500 kg, beschikken bovendien over unieke features, die het werk in het magazijn vereenvoudigen. Zo kunnen ze – in volle vaart – het aantal pallets én het aantal beschikbare locaties in een kanaal tellen. Personen-detectie scanners aan beide zijden van de shuttles garanderen een maximale veiligheid.
LCW betrok Toyota reeds in een vroegtijdig stadium bij de realisatie en inrichting van de nieuwbouw. Een beslissing die de dienstverlener zeker geen windeieren heeft gelegd. “Samen hebben we de lay-out geoptimaliseerd. De voordelen daarvan zien we elke dag weer”, stelt Heidema.
De positie van deuren is bijvoorbeeld aangepast aan de stellingconfiguratie. Ook is er aan de achter- en zijkant van de shuttlestellingen ruimte vrijgehouden in verband met de verplichte ongediertebestrijding bij de opslag van levensmiddelen. Bij de verrijdbare stellingen zijn de frames aan de kopse kant zó aangepast dat een vrije toegang tot de nooddeuren mogelijk blijft zonder de werking van de stellingen te verstoren.
Voor de in- en uitslag van de goederen leverde Toyota tevens twee Reflex reachtrucks. “De geleverde oplossing maakt ons proces veiliger en biedt Arbo-technisch voordelen”, besluit Heidema. “Bovendien zijn we aanzienlijk productiever. Waar voorheen met dubbele lepels één vrachtwagenlading in 2 uur werd ingeslagen, is de lading met behulp van een automatisch laad-/lossysteem nu binnen 30 minuten gelost en ingeslagen. We zijn dus eigenlijk vier keer sneller.”