TINE’s zuivelproducten worden zorgvuldig behandeld door een AGV van Toyota

TINE Meieriet Tretten maakt een groot aantal pap- en kaasproducten. De goederen worden automatisch van een transportband gepakt en in een 9 meter hoge doorrolstelling geplaatst door een geautomatiseerde reachtruck van Toyota Material Handling.

Over TINE Tretten

TINE SA is de grootste fabrikant, distributeur en exporteur van zuivelproducten in Noorwegen. Het bedrijf heeft als doel om consumenten een gezondere en positieve ervaring te bieden met zijn voedingsmiddelen. Het is lang geleden dat bijna elke plaats een zuivelfabriek had en het worden er steeds minder. Maar de angst voor sluiting houdt de 115 werknemers van TINE Meieriet Tretten niet bezig. Hier wordt het personeel constant uitgebreid en wordt er geïnvesteerd in nieuwe machines. Op negen productielijnen worden een aantal kazen geproduceerd. Maar het zijn de diverse papproducten waar echt grote volumes mee gemoeid zijn: per dag worden er 100.000 bakjes pap gemaakt.

Feiten & cijfers

  • Bedrijf: Tine
  • Locatie: Tretten, Noorwegen
  • Sector: Zuivel
  • Toepassingen: horizontaal transport, opslag, vrieshuis
  • Trucks: 30 handbediende heftrucks, 1 geautomatiseerde reachtruck

Automatisering waar mogelijk

In 2016 werd de zuivelactiviteit bij Tretten naar een compleet nieuw magazijn verplaatst. Net als in andere TINE-fabrieken werden de stromen waar mogelijk geautomatiseerd. Naast semi-automatische shuttles, doorrolstellingen en transportbanden werd een AGV geïntroduceerd om zuivelproducten naar het magazijn voor gerede producten te verplaatsen.

Toyota Material Handling werd gekozen omdat het daarvoor automatiseringsoplossingen aan andere TINE-fabrieken had geleverd, maar nu werd voor het eerst een geautomatiseerde reachtruck toegepast.

De Autopilot van Toyota beheert 1600 palletlocaties in de doorrolstelling en kan tijdens het hoogseizoen in andere zones van het magazijn werken.

Tot 17 uur per dag in bedrijf

De laatste twee jaar heeft de TINE-fabriek in Tretten nauw met Toyota Material Handling samengewerkt om de geautomatiseerde BT Reflex-reachtruck in het bedrijf te introduceren.

Frode Holm, application engineer van Toyota, en Kristian Tande, manager van TINE’s magazijnafdeling in Tretten, benadrukken dat de samenwerking uitstekend was. De partijen begrepen ook van elkaar dat ze de tijd echt nodig hadden om de eindstreep te halen.

Kristian Tande is heel tevreden over de AGV van Toyota, die van vijf uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds in bedrijf is. Afhankelijk van de vereiste hefhoogte heeft de truck een capaciteit van 26 pallets per uur. De goederen met de hoogste omloopsnelheid worden daarom op de laagste locaties neergezet.

De voordelen

Vanwege de smalle werkruimte bij TINE in Tretten heeft een AGV voor het ophalen en verzamelen van pallets meer tijd nodig dan een handbediende truck met chauffeur. De snelheid van de truck daalt hierdoor tot 2,2 m/s, terwijl bovendien de nodige controles door de camera en aanpassing van de vorkpositie vereist zijn om lasten veilig te hanteren. Maar het levert vooral veel voordelen op voor TINE:

  • Verbeterde veiligheid
    De geautomatiseerde reachtruck is uitgerust met scanners om obstakels te detecteren, heeft een blue spot-lamp om werknemers op hun aanwezigheid te attenderen en beschikt over camera’s om de pallet correct in de stelling te plaatsen.

  • Tevreden werknemers
    “De truck verlost onze chauffeurs van een hele monotone taak”, zegt Tande. “De hele dag in een zijwaartse houding zitten, korte stukken rijden en pallets in de stelling plaatsen, is niet uitdagend en toch belastend.”

  • Kosteneffectiviteit
    Lagere personeelskosten

  • Hogere productiviteit
    De AGV is 16 tot 17 uur per dag in bedrijf, zonder lunchpauze of botsingen. Wanneer er geen pallet op de transportband ligt, kan de truck een paar minuten opladen. De verbinding met de wandoplader voor de lithium-ionbatterij is volledig geautomatiseerd.

  • Minder onderhoud 
    Vergeleken met een conventionele reachtruck rijdt de AGV vlotter en stiller, zonder snel te accelereren of vertragen. Het aandrijfwiel hoeft daarom niet om de 2500 uur maar pas na 10.000 uur vervangen te worden. In de 3000 uur dat de AGV heeft gereden, hanteerde de truck tussen de 65.000 en 70.000 pallets. Vergeleken met een handbediende truck is dat heel veel.

Werknemerservaring

De werknemers van TINE merken dat de AGV nu en dan stopt. Dat komt niet door een technisch probleem, maar omdat zich vóór een van de sensors bijvoorbeeld een klein stukje hout bevindt.

Frode Holm zegt dat de werknemers de truck snel weer inzetbaar kunnen maken door hem handmatig te besturen (alle Autopilots van Toyota zijn handmatig te bedienen). Hoewel de werknemers het geluid van de stoppende truck herkennen, waardeert Kristian Tande het feit dat ook een tekstbericht wordt verzonden. Dat is handig wanneer men bezig is met andere taken.

Groei vereist meer automatisering

Kristian legt uit dat de capaciteit van 26 pallets per uur voldoende is op een normale productiedag. Maar tijdens het papseizoen wordt aanzienlijk meer geproduceerd en dan wordt de AGV ondersteund door handbediende reachtrucks.

Nu de productie met ongeveer tien procent per jaar is gegroeid, overweegt TINE om nog een geautomatiseerde truck voor het magazijn aan te schaffen. Omdat het magazijn oorspronkelijk voor handbediende trucks is gebouwd, moet de ruimte mogelijk anders ingedeeld worden.

Als het bedrijf nu een nieuw magazijn moest bouwen, zou het meer rekening houden met geautomatiseerde trucks door een vloer van betere kwaliteit aan te brengen en meer ruimte te creëren.

 

(De volledige businesscase is gepubliceerd in het Noorse vaktijdschrift Logistikk & Ledelse (Logistiek en Management) nr. 3-2020.)

Meer over stapsgewijze automatisering
Alles verwijderen