Toyota AGV's ondersteunen de groei van keukenfabrikant Kvik

De vraag naar nieuwe keukens is voortdurend toegenomen, wat druk legt op de productie, opslag en interne materiaalafhandeling van Kvik. Daarom heeft de keukenproducent zijn interne transport geoptimaliseerd met twee geautomatiseerde stapelaars van Toyota Material Handling.

Over Kvik

Kvik levert al meer dan 30 jaar Deens keukendesign en heeft de keukensector gerevolutioneerd met innovatief design en snelle levering. Vanuit Vildbjerg distribueert Kvik kant-en-klare keukens via 6 tot 9 vrachtwagens die elke dag het magazijn in Vildbjerg verlaten om te leveren aan de 150 Kvik-winkels verspreid over heel Europa.

 

  • Bedrijf: Kvik
  • Locatie: Vildbjerg, Denemarken
  • Industrie: Productie
  • Vrachtwagens: 2 SAE Autopilot-stapelaars

 

Toenemende vraag vereist efficiënte operaties

De keuken is het middelpunt van veel huishoudens. Met een breed scala aan opties om uit te kiezen om het ontwerp te creëren dat aan de behoeften van elke klant voldoet, neemt de vraag naar nieuwe keukens voortdurend toe. Dit legt druk op de productie, opslag en interne materiaalafhandeling van Kvik. Daarom heeft de keukenproducent zijn interne transport geoptimaliseerd met twee geautomatiseerde stapelaars van Toyota Material Handling.

 

Søren Thomsen is verantwoordelijk voor het verzekeren dat de logistieke processen bij Kvik zo efficiënt mogelijk zijn. De groei die Kvik de afgelopen vijf jaar heeft doorgemaakt, heeft de noodzaak gecreëerd om de interne goederenlevering in productie te optimaliseren. "De groei van 25% van de afgelopen jaren legt hogere druk op interne processen en fysieke beperkingen. Daarom hebben we vijf jaar geleden een nieuwe hal opgezet en nu hebben we opnieuw onze operaties geoptimaliseerd met de AGV's van Toyota om te voldoen aan de toenemende vraag. Een van de redenen om voor deze oplossing te kiezen, was om meer producten in het systeem te laten circuleren zonder het gebied uit te breiden, het aantal palletlocaties te vergroten of extra magazijnmedewerkers in te huren. De operaties waren cruciaal en we voelden dat het gedeeltelijk automatiseren van de goederenafhandeling dit kon oplossen," aldus Søren Thomsen.

Automatisering ondersteunt groei

De Autopilot-voertuigen hebben twee materiaalafhandelingsprocessen geoptimaliseerd: het transporteren van pallets naar de tijdelijke opslag en het brengen van goederen van daar naar de productie. Inkomende gepalletiseerde goederen van leveranciers worden in ophaallijnen geplaatst. "Omdat de AGV's van Toyota de goederen oppikken om ze naar de opslag te brengen, hoeven we geen specifieke mensen aan deze taak toe te wijzen. De goederen worden direct opgepikt zonder onderbrekingen. Het werkt perfect en maakt de handen van mensen vrij voor andere taken," zegt Søren Thomsen, hoofd van het magazijn. "Wanneer de goederen aankomen in de tijdelijke opslag, worden ze ook geplaatst in rijen die zijn toegewezen voor magazijngoederen. De werknemers nemen het dan over en halen de goederen op met stapelaars en reachtrucks om ze neer te zetten in ophaallijnen, waarna de AGV's ze naar de productie rijden waar we het materiaal vouwen, plannen, lamineren, schilderen en verfijnen tot afgewerkte producten."

 

Snelle terugverdientijd

Søren Thomsen concludeert dat de oplossing met de twee AGV's efficiëntiewinsten heeft opgeleverd tot wel 20%, met een terugverdientijd van minder dan één jaar. "Na 3 jaar de markt te hebben onderzocht naar mogelijke oplossingen, zijn we begonnen met discussies met Toyota voor een mogelijk automatiseringsproject. Een jaar geleden hebben we op de startknop gedrukt. We hebben veel analyses uitgevoerd zowel voor als na en hebben ons gericht op de realisatie van de ideeën voor automatisering. In dat proces zijn de discussies met Toyota zowel lonend als constructief geweest. Er is volledige focus en veel enthousiasme geweest van zowel projectmanagers als consultants," zegt Søren Thomsen.

Toekomstige integratie

De geautomatiseerde Toyota BT Staxio SAE-stapelmodellen worden geleverd met een operationele lease van 84 maanden met volledige service. Ze navigeren met behulp van een GPS-systeem en maken gebruik van lasers en reflectoren in een gedefinieerde lay-out. De magazijnmedewerkers, die de goederen opslaan en verzamelen, scannen de goederen zowel voor als na de productie. Dit stelt hen in staat om controle te houden over de goederen. In eerste instantie ging het automatiseringsproject over het oplossen van een eenvoudige taak van het verplaatsen van goederen van A naar B.

 

"Het is succesvol gebleken en we worden steeds beter in het gebruik van het systeem. In de loop van de tijd streven we ernaar AGV's te integreren in ons WMS (warehouse management systeem), zodat ze ook de goederen kunnen opslaan en ophalen, wat onze operaties nog efficiënter zal maken. Zowel de partnerschap die we hebben ontwikkeld als de geschiedenis die we hebben opgebouwd stellen ons in staat om grondig in de details te duiken en alles op zijn plaats te krijgen. Het is enorm waardevol en helpt ons om gelijke tred te houden met de stijgende vraag en toenemende concurrentie," zegt Søren Thomsen.

   

Meer informatie
Alles verwijderen