Slim ruimtegebruik: de transformatie van Autoexperten's onderdelen magazijn

Ontdek hoe Autoexperten Trondheim hun magazijntransformatie realiseerde om efficiëntie te verhogen en de workflow voor hun orderpickers te optimaliseren.

Over Autoexperten Trondheim

Autoexperten Trondheim is een landelijke keten van autoherstelbedrijven in Zweden en Noorwegen. Als onderdeel van KGK Norway garandeert het bedrijf dat zijn monteurs goed opgeleid en gecertificeerd zijn. Klanten kunnen bij een Autoexperten-vestiging langsgaan om hun auto volgens de voorschriften van de fabrikant te laten repareren. De keten telt momenteel ongeveer 430 autoherstelbedrijven, die van alles verkopen, zoals auto-onderdelen, toebehoren, banden, gereedschappen, verbruiksartikelen, werkplaatsuitrusting, vrachtwagenonderdelen en boten. Autoexperten heeft een nieuw onderdelenmagazijn in Trondheim geopend, waar artikelen met behulp van enkele magazijnvoertuigen in banden-, pallet-, accu- en bakkenstellingen worden opgeslagen.

 

Feiten en cijfers

Honderden meters aan stellingen

De grootste uitdaging in het nieuwe magazijn van Autoexperten was om alle opgeslagen artikelen gemakkelijk bereikbaar te maken, zodat de orderverzamelaars efficiënt konden werken en de workflow werd verbeterd. Autoexperten wilde efficiënte stellingsystemen en kleine heftrucks, zoals een handpallettruck en een stapelaar. Per Gunnar Withbro, Sales Manager van Autoexperten Trondheim, was al bekend met Toyota Material Handling en besloot om Toyota tot zijn nieuwe leverancier van stellingen en magazijnvoertuigen te benoemen.

 

De eerste levering bestond uit een aantal bakkenstellingen, die in het indrukwekkend grote magazijn van Autoexperten Trondheim werden geplaatst. Maar liefst 1600 meter aan stellingen zijn gevuld met diverse artikelen, die afhankelijk van hun aard, doel en grootte in kunststof bakken liggen of door schotten van elkaar zijn gescheiden, zodat het juiste onderdeel snel en eenvoudig te vinden is. Later werden ook bandenstellingen geplaatst met ruimte voor meer dan 700 banden. Daarnaast werden universele stellingen met inzetplaten neergezet om verschillende soorten accu’s op te slaan. Het relatief kleine magazijn herbergt nu een groot aantal artikelen. “We hebben misschien niet zo’n groot magazijn als de andere bedrijven waar Toyota mee werkt, maar het is wel optimaal ingedeeld”, zegt Per Gunnar.

Stipte levering, zelfs tijdens een pandemie 

Hoewel de wereldwijde pandemie een persoonlijke ontmoeting onmogelijk maakte, beschrijft Per Gunnar de samenwerking tussen Autoexperten Trondheim en Toyota als een ‘fantastische’ ervaring: “Omdat de levering tijdig gebeurde en de samenwerking vlot verliep, was de invloed van de pandemie niet echt merkbaar. Toyota gaf ons een datum waarop alles werd geleverd en hield woord. Alles bij elkaar verliep de installatie heel snel. De mensen die de stellingen opbouwden tijdens de eerste fase, waren zeer vakkundig. Omdat we enkele aanvullende stellingsystemen hadden gekocht, besloten we de laatste palletstellingen zelf op te bouwen. Dankzij de duidelijke instructies was het heel eenvoudig om dat zelf te doen.” 

Betrouwbare ondersteuning

Toen Autoexperten zijn nieuwe stellingen bestelde, besloot het bedrijf ook een order te plaatsen voor een handbediende pallettruck en een stapelaar. De vestiging in Oslo, die al met Toyota-trucks werkte, had zeer goede ervaringen met Toyota als partner en raadde Autoexperten Trondheim daarom aan om voor Toyota te kiezen. Omdat Autoexperten vestigingen in heel Zweden en Noorwegen heeft, is er sprake van een strategische aanwezigheid en beschikbaarheid. Klanten hoeven dus niet ver te gaan om hun auto te laten repareren en die onmiddellijke service levert het bedrijf zeer positieve feedback op.

 

Net als Autoexperten heeft Toyota Material Handling meerdere vestigingen in verschillende landen, wat een snelle service garandeert. Ook dit wordt hoog gewaardeerd door de keten van autoherstelbedrijven. Toyota Material Handling was om deze redenen een zeer aantrekkelijke potentiële leverancier. “Wij zijn afhankelijk van onze handpallettruck en stapelaar. Het is dus een geruststellende gedachte dat Toyota direct beschikbare servicemedewerkers heeft rondrijden, die ons kunnen helpen wanneer dat nodig is. Wanneer het stempel ‘Toyota’ op een machine staat, is dat een teken van kwaliteit. We wilden onze magazijnvoertuigen betrekken bij een betrouwbare leverancier die ook in de toekomst voor ons klaarstaat. Dat maakte onze keuze tamelijk eenvoudig”, zegt Per Gunnar.

Meer stellingoplossingen
Alles verwijderen