Toyota Logistics Solutions Integration maakt TMH Belgium klaar voor industrie 4.0

In februari 2017 kondigde Toyota Industries Corporation (TICO) aan dat het een overname-overeenkomst had gesloten met de grote Noord-Amerikaanse integrator van automatische material handling systemen Bastian Solutions LLC. Deze overname bracht Toyota ertoe om Logistics Solutions Integration op te richten, een organisatie die kant-en-klare oplossingen levert in de geautomatiseerde material handling industrie, met speciale aandacht voor vijf Europese landen: Spanje, Italië, Nederland, Zweden en België!

Het coronavirus heeft het belang van de logistiek als bevoorrader van de samenleving in al haar facetten nog eens extra benadrukt. Tegelijkertijd zijn er ook heel wat beperkingen blootgelegd, die zullen leiden tot een versnelling van de evolutie naar een industrie 4.0 waarbinnen alle systemen met elkaar verbonden zijn en met elkaar communiceren. Voorafgaand aan de COVID-19 pandemie had Toyota Material Handling reeds besloten om deze transformatie te stimuleren met de aankoop van het Amerikaanse Bastian Solutions. De kennis van dit bedrijf werd ondertussen ondergebracht in de Logistics Solutions Integration afdeling van Toyota Material Handling.

"De geschiedenis van Logistics Solutions begon in de jaren tachtig toen de eerste automatische machines werden gelanceerd. Met ruim 30 jaar ervaring zijn we nu meer dan ooit klaar voor de transitie van de traditionele material handling naar automation en advanced logistics solutions.", aldus Hugues Van Espen, Managing Director bij Toyota Material Handling Belgium. 

Het was in die zoektocht om toegevoegde waarde te bieden, waarop Bastian het pad van de Toyota Industries Corporation (TICO) kruiste. Het doel van Toyota is immers om alternatieven aan te reiken binnen automatisering voor louter en alleen onbemande voertuigen. We hebben het dan over onder meer geïntegreerde systemen, robotica, transportbanden, augmented reality, onbemande voertuigen met software die een volledig geautomatiseerde operatie plannen, coördineren en uitvoeren, enzovoort.

“Wij zijn verantwoordelijk voor de toekomst van onze klanten”, gaat Van Espen verder. “De COVID-19 crisis heeft in dat verband een aantal opportuniteiten aangeboden. Het is dan ook een enorme troef dat we deze nieuwe oplossingen aan ons aanbod kunnen toevoegen.” 

“Ons doel is om het automation portfolio van Toyota te diversifiëren”, vertelt Luis Sullivan, National Head of Systems Integration voor België. “Het is onze ambitie om kant-en-klare oplossingen te ontwerpen en af te leveren voor klanten in de geautomatiseerde material handling industrie.”

“Onze klanten worden elke dag geconfronteerd met nieuwe uitdagingen: van social distancing tot de opkomst van e-commerce en micro-fulfillment. Innovatie ligt voor hen aan de basis van de weg naar succes. Toyota zet zich in om nieuwe en bestaande klanten naar een hoger niveau te tillen, door kant-en-klare material handling oplossingen aan te bieden die toegepast kunnen worden in een breed scala aan industrieën.”

Eerste toepassingen in België

“We hebben intussen al twee systemen operationeel gekregen en werken op dit moment een interessant project uit rond een automatisch hoogbouwmagazijn voor pallets, met de nodige automatisering voor de invoer en uitvoer”, aldus Philip Van Oevelen, Logistics Solutions Senior Consultant bij Toyota Material Handling Belgium. “We zien veel interesse in de Belgische markt. Maar zeker niet alleen voor geautomatiseerde palletmagazijnen. Er is een trend naar opslag per doos, bak of unit en de daarbij horende automatische opslag en pickingsystemen.” 

“Bedrijven die het meeste interesse tonen zijn vaak KMO’s met een ruime logistieke flow, waarbij één of meerdere delen (receiving & shipping – warehousing – order preparation – sortation) onderwerp van een studie kunnen zijn. Met een kleine of grote automatisering als oplossing.”

Ontdek onze oplossingen
Alles verwijderen