Toyota Material Handling Europe gaat als eerste fabrikant van intern transportmaterieel SSAB Zero™ gebruiken – gerecycled staal dat geproduceerd wordt met fossielvrije elektriciteit en biogas, wat leidt tot een aanzienlijk lagere CO₂-uitstoot. De levering van SSAB Zero™ is inmiddels verzekerd en zal dit voorjaar worden gebruikt voor de productie van vorken en frames van handpallettrucks. De kwaliteit en eigenschappen zijn identiek aan die van conventioneel staal van SSAB.
“We willen koploper zijn in de duurzame transformatie van onze waardeketen en bouwen samen met onze leveranciers aan een veerkrachtige, duurzame supply chain,” zegt Giorgio Polonio, VP Purchasing, Supply bij Toyota Material Handling Europe.
“Wij zijn blij met deze samenwerking met Toyota in het produceren van de volgende generatie intern transportmaterieel met een lagere ecologische voetafdruk. Toyota is al meer dan 20 jaar klant via onze dochteronderneming Tibnor. We versterken nu onze samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen en onze gedeelde ambitie voor een fossielvrije toekomst,” aldus Tony Harris, Head of SSAB Europe.
Begin 2024 werden de korte- en langetermijndoelstellingen van Toyota Material Handling Europe gevalideerd door het Science Based Targets initiative (SBTi), met als doel om uiterlijk eind 2041 netto nul uitstoot te bereiken. SBTi biedt bedrijven een duidelijk pad om hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen en zo bij te dragen aan het beperken van de opwarming van de aarde tot maximaal 1,5°C.
Als onderdeel van deze inspanningen zal Toyota het gebruik van gerecycled staal dat geproduceerd is met fossielvrije elektriciteit en biogas versneld opschalen. Dit verlaagt de CO₂-voetafdruk van de gebruikte grondstoffen. Het doel is om laag-koolstofstaal de standaard te maken in het assortiment, te beginnen met de populairste modellen van handpallettrucks.
Dankzij de samenwerking met SSAB kan Toyota Material Handling Europe als eerste in de sector gerecycled staal met een lage CO₂-uitstoot standaard opnemen in een productfamilie. Zo wordt bij het volumeproduct LHM230 het staal in vork en frame vervangen door SSAB Zero™, wat een CO₂-reductie van 77% oplevert ten opzichte van staal op basis van ijzererts, gemeten over de volledige waardeketen.
Deze stap is een belangrijk onderdeel in het reduceren van materiaalgebonden emissies en draagt direct bij aan het behalen van Toyota Material Handling Europe’s netto nul-doelstelling tegen het boekjaar 2041.
Toyota Material Handling Europe
mark.peters@toyota-industries.eu
Tel: +32 3 302 3248
M: +32 477 96 47 92