De Toyota Logistic Design Competition, die tweejaarlijks wordt gehouden, viert 10 jaar sinds de eerste editie. Studenten worden uitgedaagd om innovatieve, niet-gekopieerde, out-of-the-box ideeën te bedenken om duurzame oplossingen te bieden voor verschillende logistieke problemen.
Het idee achter het thema van dit jaar, Every little bit counts, is dat de dood van het ene ding leven geeft aan een ander. Aangezien onze planeet slechts één leven heeft, was de uitdaging deze keer het bevorderen van een circulaire economie door middel van logistiek. Mogelijk een van de grootste uitdagingen ooit gesteld in deze competitie. Dit betekende dat inzendingen traditionele ontwerpen moesten overstijgen met een bredere scope.
Monica Perez Lobo, VP Sustainability bij Toyota Motor Europe, was uiterst positief: “Design is de eerste stap naar duurzaamheid: hoe materialen worden gebruikt, hoe voertuigen in de toekomst kunnen worden gedemonteerd en gerecycled. Ik zie dat studenten echt deze mindset hebben in termen van hoe ze met hun ontwerpen kunnen bijdragen aan de planeet en de samenleving, wat geweldig is.”
Bijna 1000 ontwerpers uit meer dan 50 landen toonden hun interesse in de competitie. 160 van hen dienden hun creatieve concept in, waarvan velen van uitstekende kwaliteit. In twee juryrondes werden 10 finalisten geselecteerd en gepresenteerd op de Milan Design Week in april.
Nieuw dit jaar is dat er alleen hoofdprijswinnaars zijn in drie categorieën, op het gebied van transport- en productontwerp, gebruikersinterface en bedrijfsinnovatieontwerp. Elke categorie winnaar ontvangt 5.500 euro.
Toyota Logistic Design Competition categorie Industrieel & Automobile Ontwerp
Nicolà Borrer van Royal College of Art, Londen, VK, met Micro Cab
Over MICRO CAB
In een notendop, Toyota Micro Cab voorziet in een circulaire en zelfvoorzienende autonome mobiliteitsdienst voor inclusieve, duurzame steden in de toekomst. Zonne-energie aangedreven microcabs vervoeren mensen of vracht over korte afstanden in stedelijke gebieden. Een zeer efficiënte parkeermethode bespaart waardevolle stedelijke ruimte en zorgt voor energiebalans tussen de cabs. Elke stad zal zijn unieke cabs hebben, die zijn geïntegreerd in het lokale openbaar vervoersnetwerk voor een circulaire onderdelen- en materiaaleconomie. Het concept gedijt als een netwerk, waarbij cabs communiceren om efficiënt aan alle mobiliteitsbehoeften te voldoen. Met behulp van zwermintelligentie verdelen ze energie onder de vloot en parkeren ze strategisch om de operaties te optimaliseren.
Toyota Logistic Design Competition categorie UI, UX & Service
Maren Javenes (UX-ontwerper) / Elise M.L. Almaas (Service-ontwerper) / Anne Selseng (UX-ontwerper) van de Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Noorwegen met Enviru
Over ENVIRU
“Maak kennis met onze baanbrekende robot, die afvalinzameling opnieuw definieert,” zo introduceren Maren, Elise en Anne hun bekroonde ontwerp. Erkennend de uitdagingen rond zwerfafval, ontwikkelde de studentengroep een beloningsapp met gamification. Gebruikers maken foto's van afval en verdienen inwisselbare punten voor winkelkortingen. Een zorg op lange termijn was dat de app de barrière in verband met afvalverzameling niet wegnam. Besprekingen over transportuitdagingen en afvalbeheer leidden tot een vuilnisrobot die effectieve oplossingen biedt.
Elise: “We wilden de schaamte wegnemen van het oprapen van afval en mensen belonen voor het willen doen van het juiste. Het UX-systeem vult de robot aan.”
Toyota Logistic Design Competition categoryie Business Innovation Design
Simon Lavender van California State University, Long Beach, VS met Bloom Charge
Over BLOOM CHARGE
Zoals de ontwerper het concept beschrijft, draait Bloom Charge om het creëren van de frisse lucht die onze toekomst voedt. Het aantal mensen dat in steden woont, zal alleen maar toenemen. Dichtere stedelijke infrastructuur houdt warmte vast en verhoogt de luchtvervuilingsniveaus. Bloom is in feite een circulair brandstofsysteem met boomachtige brandstofstations op basis van biotechnologie die de stedelijke lucht koelen en reinigen met algen. Een bos van Bloom-luifels biedt eindeloze mogelijkheden voor een multifuel samenleving, in logistiek en daarbuiten.
Toyota Logistic Design Competition categorie Ian Cartabiano Award
Juyeong Son van Coventry University, Coventry, UK met Flex
Het werk van Juyeong Son, Flex, verdiende de prestigieuze Ian Cartabiano Award, een speciale prijs die alle categorieën overstijgt en wordt toegekend door de VP Advanced Design voor Lexus & Toyota bij Calty Design Research. Ian beoordeelde de werken over de hele linie om te bepalen welk project de meeste aandacht aan design besteedde. De enorme omvang van de taak maakte het geen gemakkelijke keuze, gezien de uitstekende kwaliteit van veel inzendingen.
Over FLEX
Flex is een alles-in-één mobiliteitsdeelplatform dat inspeelt op stedelijke congestie en stedelijke bezorgingsproblemen. Dynamische, fietsformaat bezorgvoertuigen bieden een 360° rijervaring en maken gebruik van gimbal-technologie, waardoor een lichaam of pakket vrij in elke richting kan hellen of het zo kan worden opgehangen dat het vlak blijft wanneer de ondersteuning wordt gekanteld. Het stabiliserende effect voorkomt schade aan de inhoud van het opbergvak zoals voedsel of kleine, fragiele producten.
Toyota Material Handling Belgium
chris.coens@be.toyota-industries.eu
Tel: +32 3 820 76 31
M: +32 476 47 11 03