Glud & Marstrand is een wereldleider in verpakkingsoplossingen voor de voedingsindustrie en is eigendom van de Mexicaanse groep Envase Universales. De fabriek van Glud & Marstrand in Odense omvat 85.000 m2 aan productie-, magazijn- en administratieruimtes verdeeld over meerdere gebouwen. De transportafstanden zijn lang, met een combinatie van bochten, nauwe doorgangen en stukken in de openlucht.
Glud & Marstrand levert moderne verpakkingsoplossingen aan klanten over de hele wereld. Dit vereist een efficiënte en veilige interne logistiek, zoals Nikolaj Sonne en Claus Graff Gade, de logistieke managers van het bedrijf, bevestigen: “Omdat onze transportroutes te lang waren, moesten we de interne logistiek tussen drukkerij en productie efficiënter organiseren.” Het bedrijf heeft de laatste jaren niet alleen positieve groei meegemaakt. Om ongevallen op het werk te voorkomen, moest namelijk ook de veiligheid worden verbeterd. De logistieke managers namen contact op met een aantal AGV-leveranciers en kozen uiteindelijk voor samenwerking met Toyota Material Handling, waarmee ze allebei al positieve ervaringen hadden.
Toyota leverde een complete oplossing bestaande uit twee geautomatiseerde stapelaars, een route op basis van reflectors en rollenbanen die als opslag dienen voor pallets met platen. De AGV’s halen de platen automatisch op en transporteren ze naar de gewenste locaties. De invoering van de AGV’s, een zogeheten A-naar-B-oplossing, verliep in twee fasen. Begin 2017 werden twee AGV’s uitgerold om een deel van het interne transport in de drukkerij af te handelen.
In de tweede fase werd de drukkerij verbonden met de zone waar de vervaardigde blikken als eindproduct worden neergezet. Dit leidde tot een totale rijafstand van 565 meter, niet alleen binnen maar ook buiten over het laadperron. De AGV’s kruisen daarbij vrachtwagens die goederen bij de fabriek komen ophalen of afleveren. “Een extra asfaltlaag op het buitenterrein waar de AGV’s rijden, zorgt voor een effen en stabiel oppervlak, dat zich op dezelfde hoogte bevindt als de binnenruimtes. We hebben ook lichtsignalen geplaatst, zodat de AGV’s en de vrachtwagens niet met elkaar in botsing komen.”
De logistieke managers bevestigen dat de AGV’s in technisch en veiligheidsopzicht uitstekend werken, wat de efficiëntie van de interne logistiek in belangrijke mate blijkt te verbeteren. “Niet de technologie maar het gedrag en de cultuur op de werkvloer zijn de grootste uitdagingen die de AGV’s met zich meebrengen. Als logistieke managers hebben we beiden in onze communicatie benadrukt dat ontslagen niet het doel zijn en dat we stapsgewijs te werk gaan”, zegt Nikolaj Sonne.
“Dit zijn pas onze eerste stappen in het automatiseringstraject en de ervaring die we tot nu toe hebben opgedaan, is waardevol voor ons, omdat we van plan zijn om in de toekomst steeds meer te automatiseren”, zegt Nikolaj Sonne. De werknemers kunnen zien dat automatisering de veiligheid op het werk verhoogt, een einde maakt aan repetitieve taken en bijdraagt aan de efficiëntie. Glud & Marstrand ziet automatisering dus niet als een bedreiging van de werkgelegenheid, maar als een bescherming van de werkplek terwijl de concurrentie tussen bedrijven toeneemt.