Two AGVs operating in a warehouse

AGV's van Toyota ondersteunen efficiënte 24/7-activiteiten bij Jaylo en SKF

Toyota als automatiseringspartner voor Jaylo op alle niveaus: van oplossingsontwerp tot implementatie en ondersteuning.

Feiten en cijfers

  • Bedrijf: Jaylo
  • Locatie: Tudela, Spanje
  • Sector: Logistiek en vervoer (inclusief magazijnlogistiek, weg-, zee- en luchtvervoer)
  • Oplossingen: 4 geautomatiseerde reachtrucks bij Jaylo, 2 geautomatiseerde stapelaars bij SKF

 

Over Jaylo en de samenwerking met SKF

Jaylo is een wereldwijd transport- en logistiek bedrijf met meer dan twintig jaar ervaring in de sector. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Spaanse Tudela en het bedrijf heeft ook elders in Spanje en in Frankrijk kantoren. In 2020 heeft Jaylo een nieuw magazijn gebouwd in Tudela, op minder dan 100 meter afstand van zijn klant SKF. SKF is een fabrikant van lagers voor hoofdzakelijk wielnaven. In eerste instantie leverden vrachtwagens dagelijks materiaal van SKF aan Jaylo (en vice versa). Uniek voor het project is echter dat Jaylo in 2021, ter vervanging van deze transporten, de SKF-productiecentra met het Jaylo-magazijn heeft verbonden via een tunnel, waar geautomatiseerde shuttles doorheen rijden.

Verhoogde efficiëntie over lange afstand

Voor het langeafstandstransport door de tunnel heeft Toyota Material Handling 4 geautomatiseerde reachtrucks(RAE160-trucks) ingezet bij Jaylo en 2 geautomatiseerde stapelaars (SAE160-trucks) bij SKF. Pallets worden nu met behulp van de AGV's via een volledig geautomatiseerde tunnel continu in beide richtingen verplaatst. Hierdoor zijn just-in-time-leveringen met minimale wachttijden mogelijk, waardoor de kosten van de leveringen dalen en de productiviteit en efficiëntie toenemen. En daarmee vergroot Jaylo zijn concurrentievermogen.

 

Automatisering als hulpmiddel

"De komst van de geautomatiseerde trucks vormt geen bedreiging voor onze werknemers", zegt Alfonso Zubeldia, projectmanager bij Jaylo. “Ze zien de trucks als een extra hulpmiddel dat hen kan helpen efficiënter te werken. Voor de banen die door de trucks zijn overgenomen, zijn deze werknemers nu gespecialiseerd in een andere activiteit".

Continue verbetering en activiteiten met T-ONE-software

Om de AGV's te bedienen, is het magazijnbeheersysteem van Jaylo geïntegreerd in Toyota's softwareoplossing: T-ONE. "T-ONE houdt het systeem en de Autopilots in het oog en beheert de orderprioriteiten en het verkeersbeheer van de AGV's van Toyota", legt Daniel Garcés, logistiek manager van Jaylo, uit. "Daarnaast kunnen met T-ONE ook de prestaties van de AGV's in realtime worden geanalyseerd, zowel bij Jaylo als bij SKF. Zo kunnen we onze activiteiten gaandeweg nog meer verbeteren. We volgen niet alleen de locatie van de producten, zoals op de grond of in de stellingen, maar kijken ook naar de producten met de hoogste rotatie en de meest actieve locaties. Door deze processen te verbeteren, verhogen we de efficiëntie van de AGV's."

"In het begin van het project konden we niet alle pallets op tijd verwerken voordat de lithium-ion-accu van de AGV's leeg was", zegt Carlos Muñoz, Application Engineer van Toyota Material Handling Spanje. “Met de gegevens van T-ONE hebben we de laadtijden en -pauzes geoptimaliseerd en een laadschema opgesteld, zodat er nu zelfs tijdens piekmomenten altijd AGV's beschikbaar zijn om 24/7 orders te verwerken." Na kantooruren gaan de AGV's door met hun activiteiten. "De belangrijkste winst sinds we met AGV's werken, is dat we 24 uur per dag kunnen werken en een nachtdienst kunnen draaien met slechts één operator om de AGV's te beheren", vervolgt Daniel.

Preventief onderhoud

Na de oplevering van het project hield de samenwerking niet op. Dankzij het preventief onderhoudspakket van Toyota worden eventuele mechanische problemen van de machines tot een minimum beperkt. Bovendien kalibreert Toyota de machines en komt er regelmatig een onderhoudstechnicus langs. Automatisering brengt de verantwoordelijkheid met zich mee om het magazijn schoon te houden: Medewerkers van Jaylo en SKF zorgen voor de dagelijkse schoonmaak, waarbij ze de sensoren stofvrij houden en het magazijn netjes.

De volgende stappen

Het hele project heeft nog meer positieve kanten. Na de eerste automatiseringsstappen zijn de incidenten met betrekking tot beschadigde en gevallen goederen tot bijna nul gedaald, terwijl het aantal activiteiten gelijk is gebleven. Jaylo, SKF en Toyota Material Handling zetten het partnerschap voort en werken stapsgewijs samen om de volgende processen te automatiseren, waarbij al één extra truck voor SKF is bevestigd.

Ontdek onze geautomatiseerde oplossingen
Alles verwijderen