Hoe geautomatiseerde heftrucks de reis naar Industry 4.0 van elm.leblanc ondersteunen

Digitalisering staat centraal in de industriële installaties van elm.leblanc. Het automatiseringsproject met Toyota in Drancy maakt deel uit van hun strategie om Industry 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Zo werden onder andere twee geautomatiseerde vorkheftrucks voor het verplaatsen van de eindproducten en het verwerken van lege pallets geïmplementeerd.

Feiten en cijfers

  • Bedrijf: elm.leblanc
  • Locatie: Drancy, Frankrijk
  • Industrie: productie
  • Toepassingen: horizontaal transport, opslag
  • Trucks: 2 geautomatiseerde OAE, 2 elektrische contragewichttrucks, 1 reachtruck

Over elm.leblanc

De eerste fabriek van elm.leblanc werd in 1963 gebouwd in Drancy, in de buurt van Parijs. Het bedrijf werd voortdurend gemoderniseerd en verder ontwikkeld, en richtte zich op subassemblage, eindassemblage en testen. In 1996 trad elm.leblanc toe tot de afdeling Thermotechnologie van de Bosch Group, Europees marktleider op het gebied van systemen voor verwarming en warmwaterproductie. De vestiging in Drancy biedt werk aan 300 mensen. Elk jaar worden meer dan 100.000 ketels geproduceerd, wat betekent dat elke minuut een ketel een van de productielijnen verlaat. Digitalisering staat centraal in de industriële installaties van elm.leblanc: synchronisatie van werknemers, verbonden fabricageapparatuur, transparantie van de resultaten om de efficiëntie en de samenwerking tussen teams te bevorderen en geautomatiseerde voertuigen.

Geautomatiseerde voertuigen als onderdeel van de Industry 4.0-strategie

De visie van de fabriek van de toekomst, in combinatie met de lokale beheersing van de bijbehorende knowhow, hebben de productievestiging in Drancy in staat gesteld een Industry 4.0-competentiecentrum te worden voor de afdeling Thermotechnologie van Bosch. Een samenwerkingsdynamiek ondersteund door een sterke digitale cultuur maakt innovatie meer dan ooit de motor van de groei van elm.leblanc.

Laurent Tortrat, industrieel directeur van de Drancy-site, legt uit: "Het automatiseringsproject met Toyota op deze locatie maakt deel uit van onze strategie om Industry 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Deze locatie wordt geconfronteerd met dezelfde uitdagingen die onze moderne wereld kenmerken: wisselvalligheid, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit. Een hoge mate van flexibiliteit vereist dat wij steeds sneller reageren, want alles gaat steeds sneller." Elm.leblanc speelt hierop in door 4.0-oplossingen te ontwikkelen die de organisatie transformeren en gepaard gaan met de ontwikkeling van vaardigheden voor zijn teams.

De AGV-oplossing van Toyota

De Toyota-oplossing omvat 2 OAE Autopilot-vorkheftrucks die worden gebruikt voor het vervoer van eindproducten. Het houdt in dat pallets uit eindassemblagelijnen worden gehaald, naar een doorrolstellingbuffer worden gebracht en dat lege pallets vervolgens worden teruggeplaatst aan het eind van de lijnen waar de volle pallet was weggehaald, zodat er altijd 2 pallets zijn om productiegerelateerde bewegingen op te vangen. Er werd ook een tweede activiteit aan de Autopilots toegewezen: het transport van de goederen van de doorrolstellingen naar het laadperron. De operator selecteert via een gebruikersinterface de batch die door de Autopilots naar het laadperron moet worden verplaatst. De Autopilots zorgen autonoom voor de overbrenging van de goederen van de doorrolstellingen naar het laadperron. En een derde taak is het vervoeren van producten naar de kwaliteitsafdeling voor het uitvoeren van steekproeven op onze productielijnen. Zodra de pallets groen licht hebben gekregen van de kwaliteitsafdeling, worden ze door de Autopilots opgehaald en terug in de wachtrijen geplaatst in afwachting van verzending.

De voordelen van automatisering

De industriële directeur van de vestiging in Drancy somt de voordelen van het automatiseringsproject met Toyota op:

  • "Dankzij de verhoogde productiviteit met deze AGV-oplossing hebben we de volledige terugverdientijd in minder dan 2 jaar bereikt;
  • We bereikten een jaarlijkse verbetering van de productiviteit van ongeveer 5%;
  • De veiligheid op de werkplek is verbeterd. Dit is onze eerste verantwoordelijkheid ten aanzien van al ons personeel en men is zich in hoge mate bewust van het belang ervan;
  • We hebben nu al tweeënhalf jaar geen enkel arbeidsongeval gehad en de Autopilots zijn twee jaar geleden in gebruik genomen, een essentieel punt voor ons;
  • Er is al meer dan 2 jaar geen schade aan apparatuur op het rijpad van de geautomatiseerde voertuigen."

Een flexibele oplossing die goed wordt ondersteund

"We vonden de offerte van Toyota interessant, omdat het ons echt een totaalpakket bood en het echt een 'industrieoplossing van de toekomst' is", aldus Tortrat, industrieel directeur bij elm.leblanc. De automatiseringsoplossing van Toyota was aantrekkelijk voor elm.leblanc, omdat deze gebruik maakt van geolokalisatie, waardoor ze hun opstelling in kaart kunnen brengen en adressen kunnen opgeven voor de ophaal- en afleverlocaties. "Het beste van alles is dat we een systeem hebben dat ons in staat stelt voortdurend te evolueren en flexibel te zijn, door het Toyota-systeem aan te passen aan veranderingen in onze opstelling", vervolgt Tortrat.

"Toyota ondersteunt ons ook met een passende opleiding van het personeel en parallelle ondersteuning. Niet alleen op operationeel niveau, maar ook op het gebied van planning en techniek, waardoor we autonoom kunnen worden in de acties die we ondernemen, ook met betrekking tot de kleine dingen van alledag." Iets anders dat het bedrijf interesseerde met betrekking tot de Toyota AGV-oplossing was de lean manufacturing-aanpak die zij konden toepassen. "Bovendien is de serviceondersteuning ook zeer responsief, zowel tijdens de installatie als na het begin van de werkzaamheden, en krijgen we het niveau van ondersteuning waar we om vragen, of dit nu op afstand is of ter plaatse in onze productiefaciliteiten", bevestigt Tortrat.

Bekijk onze stapsgewijze automatiseringsoplossingen
Alles verwijderen