U moet weten:
Het spreekt voor zich dat het hefvermogen van uw truck groter moet zijn dan het maximumgewicht van uw last. Maar het is niet voldoende om alleen deze cijfers te controleren.
Het werkelijke hefvermogen van uw contragewichttruck onder de specifieke omstandigheden waarin u deze gebruikt, noemen we de restcapaciteit. Deze hangt af van een heleboel factoren. Naast het lastgewicht zijn dat de grootte en vorm van uw last, de gewichtsverdeling binnen de last, de hoogte van uw opslagruimte en eventueel vereiste voorzetapparatuur.
Hoe meer deze het zwaartepunt beïnvloeden, hoe minder restcapaciteit uw contragewichttruck heeft. Voordat u een truck koopt, is het essentieel om de capaciteit te berekenen die u werkelijk nodig hebt.
U moet weten:
Een van de belangrijkste vragen is of u kiest voor een elektrische truck of een truck met een verbrandingsmotor. Door te bepalen hoe de truck wordt gebruikt, kunt u de juiste keuze maken. Ga na hoeveel diensten u draait, hoeveel uren de truck per dienst in bedrijf is en hoeveel downtime u zich daarbij kunt veroorloven.
Electrische trucks hebben minder bewegende delen, waardoor de kans op problemen en ongeplande downtime kleiner is. Kijken we naar de eigendomskosten, dan wordt de hogere aanvangsinvestering van een elektrische truck gecompenseerd door lagere brandstof- en onderhoudskosten. De batterijcapaciteit van elektrische trucks is de laatste tijd met sprongen vooruitgegaan, maar u moet nog steeds tijd kunnen inroosteren om de batterij op te laden en/of te vervangen.
Trucks met een verbrandingsmotor hebben daarentegen geen laadtijd en kunnen snel tanken als de infrastructuur aanwezig is. Verbrandingsmotoren zijn leverbaar voor twee verschillende brandstoffen: diesel en LPG. Het gebruik verschilt naar gelang de omgeving, waarmee we bij de volgende vraag komen.
U moet weten:
Een contragewichttruck met een verbrandingsmotor blinkt uit in de openlucht, zelfs bij slecht weer. Maar binnen is het gebruik ernstig beperkt. In veel landen mogen dieseltrucks volgens de wet niet binnen worden gebruikt, terwijl LPG-trucks alleen zijn toegestaan als het ventilatiesysteem toereikend is om de uitlaatgassen af te voeren. Voor dieseltrucks is een speciaal tankstation nodig, terwijl LPG buiten in een veilige omgeving moet worden opgeslagen.
Elektrische trucks kunnen binnen of buiten worden gebruikt, maar bij lage temperaturen werken trucks met een loodzuurbatterij niet op volle capaciteit. Ze hebben ook een speciale laadruimte nodig. Een alternatief zijn trucks met een lithium-ion batterij, die overal kunnen worden opgeladen, geen batterijonderhoud vereisen en goed inzetbaar zijn in koude omgevingen.
U moet weten:
Elektrisch contragewichttrucks zijn leverbaar met drie of vier wielen, wat ze geschikt maakt voor verschillende soorten ruimtes. Als de ruimte beperkt is, moet u kiezen voor een driewielige truck. Als er buiten of op een ongelijke ondergrond wordt gewerkt, biedt een vierwielige truck meer stabiliteit.
Sommige trucks zijn speciaal ontworpen voor magazijnen met smalle gangpaden. Deze hebben een compact chassis, dat een kleinere draaicirkel mogelijk maakt. De draaicirkel van een truck is te vinden op het informatieblad. Voor heftrucks van Toyota kunt u het informatieblad downloaden via de productpagina.
U moet weten:
Wanneer u een contragewichttruck koopt, gaat het niet alleen om uw geld maar ook om de werktijd van uw bestuurders. Zo moeten de banden van de truck geschikt zijn om op de magazijnvloer te rijden en hobbels of obstakels te vermijden. Als de truck hellingen of laadperrons moet beklimmen, moet u erop letten dat de truck die u uiteindelijk koopt een overeenkomstig hellingvermogen heeft.
Als de truck buiten wordt ingezet, moet deze een cabine hebben om de bestuurder een goede werkomgeving te bieden. Een cabine is niet noodzakelijk als er binnen wordt gewerkt, maar verlaagt wel het geluidsniveau, waardoor de werkomgeving van de bestuurder kan verbeteren.
Kijken we naar de bestuurderservaring, dan laten elektrische trucks echt zien wat ze waard zijn. Ze produceren geen uitlaatgassen en maken meestal minder lawaai. Ze zijn de beste keuze voor binnenactiviteiten, maar kunnen ook buiten werken bij verschillende weersomstandigheden. Zoals we eerder zeiden, kan een contragewichttruck met LPG-motor natuurlijk ook binnen worden gebruikt als u de juiste ventilatie hebt. Wanneer u een nieuwe contragewichttruck met een verbrandingsmotor koopt, moet u erop letten dat de truck aan de Stage V-norm voldoet. Stage V is bedoeld om de uitstoot van verbrandingsmotoren te verminderen door lagere emissiegrenswaarden voor diesel- en benzinemotoren (inclusief LPG) vast te stellen.
Hopelijk begrijpt u dankzij deze gids beter waar u rekening mee moet houden wanneer u een contragewichttruck koopt. Hieronder hebben we vier veel voorkomende toepassingen beschreven met daarbij een aanbevolen truckmodel om u bij uw keuze te helpen. Als u een voorkeur voor een bepaalde krachtbron hebt, zijn er zowel elektrische contragewichttrucks als contragewichttrucks met een verbrandingsmotor die een vergelijkbaar hefvermogen hebben.
Aanbeveling:
De compacte 3-wielige Traigo 24 en Traigo 48 bieden u de wendbaarheid om lasten met gemak te transporteren in drukke magazijnen.
Aanbeveling:
De 4-wielige Traigo 48 biedt u stabiliteit en de mogelijkheid om zwaardere lasten naar grotere hoogten te heffen.
Aanbeveling:
De Traigo 80 en de Tonero LPG bieden u stabiliteit op een ongelijke ondergrond en wendbaarheid om lasten zowel binnen als buiten met gemak te transporteren.
Aanbeveling:
De Traigo 80 met hoge tonnage en de Tonero bieden u stabiliteit op een ongelijke ondergrond en de mogelijkheid om zwaardere lasten naar grotere hoogten te heffen.
Onze duurzame, elektrische heftrucks zijn geschikt voor verschillende soorten toepassingen.
Ontworpen voor lichte, middelmatige en zware transporttoepassingen, deze trucks bieden een snellere acceleratie en lift snelheid. Al met al zal dit resulteren in een hogere productiviteit.