Het verschil tussen het belastings- en restvermogen
Het belastings- of nominaal vermogen van een heftruck wordt altijd vermeld. Deze wordt berekend als het max. gewicht dat de heftruck tot een vooraf vastgestelde hoogte kan heffen wanneer het lastzwaartepunt zich op een bepaald punt bevindt. Als de last boven die hoogte moet worden geheven of als het lastzwaartepunt verder verwijderd is, wordt het vermogen kleiner. Met restvermogen bedoelen we het werkelijke hefvermogen in een gegeven situatie, dat minder kan zijn dan het nominaal vermogen.
Wat is het lastzwaartepunt?
Het lastzwaartepunt van je heftruck is de horizontale afstand tussen de verticale zijde van de vorken en het lastzwaartepunt van de lading. Het standaard lastzwaartepunt verschilt naargelang het nominaal vermogen. Soms kan het lastzwaartepunt verschillen van het gestandaardiseerde voorbeeld hierboven. Controleer dus altijd het informatieblad van de heftruck die je overweegt.
Het verschil in lastzwaartepunt:
Welke invloed heeft voorzetapparatuur op het hefvermogen?
De installatie van voorzetapparatuur vermindert het hefvermogen van de heftruck. Door het extra gewicht, maar ook doordat het lastzwaartepunt van de heftruck meestal meer naar voren verschuift. Weet je niet zeker hoeveel hefvermogen een heftruck inlevert door het aanbrengen van voorzetapparatuur? Leg deze vraag dan eerst voor aan een productexpert.
Welk hefvermogen heb je werkelijk nodig?
Dat hangt natuurlijk af van het soort last dat je wilt transporteren, maar ook van de vraag hoe hoog je die last moet heffen. Om te beginnen, kan je jezelf de volgende vragen stellen:
Nominale- en restcapaciteit met de Traigo48
Het nominale vermogen van een heftruck is gebaseerd op het model en houdt verband met het (contra)gewicht van de heftruck. In het onderstaande voorbeeld heeft de Traigo 48 8FBE16T een nominaal vermogen van 1,6 ton. In de tabel kan je zien dat de machine een restvermogen van 1,6 ton heeft bij een lastzwaartepunt van 500 mm tot de gegeven hoogte van 5000 mm.
Verschuiving lastzwaartepunt
Als je de last hoger dan 5000 mm wil heffen of als het lastzwaartepunt verschuift, zie je dat het werkelijke hefvermogen afneemt. Dat noemen we het restvermogen. Andere factoren die van invloed zijn op het lastzwaartepunt, zoals hulpstukken, de lengte van de vorken en de vorm van de last, komen ook tot uitdrukking in het restvermogen. Als het lastzwaartepunt door één of meer van deze factoren wordt beïnvloed en bijvoorbeeld naar 1000 mm verschuift, zie je in de tabel dat het restvermogen slechts 990 kg bedraagt.
Nominale capaciteit 1,6 ton
Load center (mm) | |||
Height (mm) | 500 | 600 | 1000 |
---|---|---|---|
3000 | 1600 | 1420 | 990 |
4000 | 1600 | 1420 | 990 |
5000 | 1600 | 1320 | 930 |
6000 | 1510 | 1160 | 800 |
7000 | 750 | 660 | 460 |
7500 | 550 | 490 | 340 |
* De nominale capaciteit beschrijft het maximumgewicht dat een heftruck tot een bepaalde hoogte kan heffen bij het standaardlastzwaartepunt
Veiligheid binnen het bedrijf
Bij elke heftruck hoort een hefvermogenstabel, waarin staat wat het werkelijke gewicht is dat de truck bij verschillende hoogtes en lastzwaartepunten kan heffen. Op basis hiervan kan je bepalen of een heftruck die je wil kopen geschikt is voor de taken die je in gedachten hebt.
Ontdek onze heftrucks met een hoog hefvermogen
Toyota Material Handling heeft een groot aanbod van heftrucks, variërend van 3-wielige elektrische heftrucks van 1,0 ton tot 4-wielige elektrische heftrucks van 8,0 ton. Daarnaast zijn modellen met een verbrandingsmotor leverbaar. Benieuwd welke heftruck jouw workload efficiënter kan maken? Neem contact op met ons. We helpen je graag verder!