Maximale hoogte
Wil je de maximale hefhoogte van jouw mast berekenen? Meet de hoogste stellingplank van jouw magazijnstelling om de vereisten voor het heffen te bepalen en tel 150-200mm bij op de gemeten hoogte. De extra ruimte geeft de bestuurder extra ruimte om de last uit de rekken te tillen, zodat hij niet met het product hoeft te slepen bij het laden en lossen van de rekken.
Lage deuropeningen
Bij sommige toepassingen moet door deuropeningen worden gereden. Loop door het gebouw en meet de hoogte van de deuropeningen om de vereiste verlaagde hoogte te bepalen. Als jouw vorkheftrucks ook op vrachtwagens werken of buiten onder een afdak, moet je ook met deze afmetingen rekening houden.
Rekening houden met vrije heffing en doorrijhoogte
Naast de hefhoogte bepaalt het type mast ook de doorrijhoogte van de truck. In het algemeen geldt: hoe meer mastdelen, hoe kleiner de bouwhoogte. Daarbij kan de mast zijn uitgevoerd met één of twee vrije hefcilinder(s). Dankzij deze cilinders kan een last tot een beperkte hoogte (vrije heffing) worden geheven zonder dat de totale hoogte van de truck toeneemt.
Dubbele of enkele cilinder
De keuze voor een dubbele of juist enkele cilinder voor de vrije heffing hangt af van het soort werk. Wie veel pallets opneemt, kiest vaak voor één cilinder in het midden, omdat het zicht op de vorkpunten dan beter is. Wie lange afstanden rijdt, heeft baat bij optimaal zicht op de rijweg. In dat geval ligt de keuze voor dubbele cilinders voor de hand. Voor werkzaamheden in krappe ruimtes moet de functie vrije heffing worden overwogen. De functie vrije heffing maakt het mogelijk de vorken tot een bepaalde hoogte te heffen met ingeklapte mast.
Dode hoek
Om de chauffeur een zo optimaal mogelijk zicht te bieden, ontwerpen fabrikanten de mast zo slank mogelijk. Uiteraard zonder concessies te doen aan stabiliteit en sterkte. Maar hoe slank de mastprofielen ook zijn, een dode hoek blijft altijd aanwezig. Die dode hoek is meestal het kleinst op een truck met een slank vorkenbord dat zoveel mogelijk doorzicht biedt. Vaak vergroot een sideshift de dode hoek, maar daar staat tegenover dat zo’n sideshift meer gemak biedt bij het nauwkeurig positioneren van de last.
Masttypes
Er zijn verschillende typen masten, waarbij het aantal mastdelen bepalend is voor onder andere de hefhoogte. We onderscheiden enkelvoudige, tweevoudige en drievoudige masten. De drievoudige of triplex mast is opgebouwd uit 3 mastdelen en bereikt de grootste hoogtes. De mastdelen vallen meestal mooi in elkaar, zodat het zicht door de mast minimaal wordt beïnvloed. Ook bij een tweedelige mast vallen de mastdelen netjes in elkaar en is doorgaans het zichtvenster groter dan bij een driedelige mast.