Antwerp Euroterminal maakt gebruik van mobiel tankstation voor bevoorrading van waterstoftruck

Vlaanderen heeft de ambitie om Europese koploper te worden in de waterstoftechnologie. Een belangrijk aspect hierbij is de verdere implementatie en uitrol van een doordachte waterstof(tank)structuur. Het VIL-project Hydrolog toont aan hoe het overschakelen naar waterstof voor elektrisch zwaar transportmaterieel in de logistieke sector een haalbare kaart wordt.

Waterstof als duurzame energiebron

In de zoektocht naar een duurzame energiebron voor transport wordt het gebruik van waterstof als alternatief voor fossiele brandstoffen steeds vaker naar voren geschoven. VIL voert samen met Toyota Material Handling en 17 andere bedrijven het innovatieve project ‘Hydrolog’ uit rond het gebruik van waterstof voor interne logistieke transportmiddelen. 

 

De keuze voor waterstof voor intern transportmateriaal zoals heftrucks, straddle carriers, kranen, etc stuit vandaag de dag nog vaak op het probleem dat enerzijds de individuele investeringskost voor een waterstoftankstation te hoog is en anderzijds er transportmaterieel moet bestaan dat toelaat waterstof te tanken in combinatie met de batterij. Waterstof heeft echter als voordeel dat het een grotere range heeft en het tanken sneller gaat dan het opladen van een batterij. Dit betekent dus een tijds- en kostbesparing.

Waterstof als energiedrager voor intern zwaar transport

De onderzoeksresultaten in het VIL-project Hydrolog zijn veelbelovend en worden concreet getest in het havengebied bij AET En PSA voor de handling van containers.

 

Bij AET zijn er alvast positieve reacties na het gebruik van de waterstoftruck. “We kunnen de waterstoftruck qua gebruikservaring vergelijken met de voordelen van een elektrische vorkheftruck: perfect afstelbaar, preciezer in gebruik, vinniger, nagenoeg geruisloos en geen dieseldampen meer. Bovendien kunnen we na een lange en stevige inzet onmiddellijk tanken wanneer hij leeg is, de tank is dan op 10 minuten gevuld net zoals bij een dieselvorkheftruck. Een voordeel is dat we geen batterijen moeten vervangen, in het geval van loodzuurbatterijen of tussenladingen voor lithium-ion batterijen. Een positieve ervaring dus voor ons”, vertelt Luc De Ben, Terminal Support Coordinator bij AET.

Haalbare infrastructuur voor waterstoftanken

Het VIL-project Hydrolog zet in op een mobiel waterstoftankstation om zo de hoge investeringskosten voor een pijpleidingensysteem of een vast station te vermijden. Het bijkomend voordeel van een mobiel waterstoftankstation is dat meerdere bedrijven er samen in kunnen investeren, waardoor de kosten voor de infrastructuur om waterstof te tanken acceptabel worden.

 

Primeur voor Vlaanderen

Het pilootproject toont aan dat er oplossingen op waterstof beschikbaar zijn voor een doorgedreven inzet in een veeleisende havenomgeving. Een primeur, niet alleen voor Vlaanderen, maar zelfs in Europa. “Met Hydrolog willen we niet alleen een oplossing vinden voor de infrastructuur voor waterstoftanken, maar eveneens aantonen dat er steeds meer – ook grote – logistieke interne transportmiddelen klaar worden gestoomd voor het gebruik van waterstof. Op die restricted manier vermijden we de ‘kip of ei’-situatie en vullen beschikbare toestellen en haalbare waterstoftankinfrastructuur elkaar perfect aan”, aldus Filip Van Hulle, projectleider VIL.

Ook coördinators Luc en Karl zijn tevreden met het project: “Het was voor ons een interessante en positieve ervaring! Dit opent heel wat mogelijkheden met het oog op de toekomst.”

 

“Dit project toont aan dat overstappen op waterstof als energiedrager ook in de logistieke sector realiteit kan worden. Het zal ons helpen om de uitstoot van zwaar transport te verduurzamen”, aldus minister Hilde Crevits. “Ik ben verheugd dat VIL en de bedrijven de opportuniteiten benutten en een bijdrage leveren om van Vlaanderen de Europese koploper te maken in het domein van waterstof.”

Ontdek alles over onze waterstoftrucks
Alles verwijderen