BricoPlanit kiest voor ergonomie van Toyota Material Handling Belgium

BricoPlanit koos onlangs voor Toyota Material Handling Belgium als partner voor het magazijnmaterieel. Niettegenstaande beide partijen eerder toevallig met elkaar in contact kwamen, kreeg de samenwerking al snel een nationaal karakter. Het gebruiksgemak van de machines, de gedegen opleiding bij de start en de opmerkelijke klantenservice van Toyota doen BricoPlanit zeer tevreden terugkijken op de eerste maanden van samenwerking.

Toyota Material Handling Belgium ging poolshoogte nemen in de nieuwe vestiging van BricoPlanit in Waterloo, die model kan staan voor de samenwerking die in de twaalf BricoPlanit vestigingen en in één Briko Depôt werden opgezet. Stéphanie Dohet, verantwoordelijk voor de relaties met Toyota Material Handling Belgium bij BricoPlanit in Waterloo, geeft aan dat het contract tussen TMHB en BricoPlanit een nationaal contract is.

 

Aanloopfase

BricoPlanit koos vorig jaar voor het eerst voor een gecentraliseerde aankoop van magazijnmaterieel. Een beslissing die de winkelketen geen windeieren heeft gelegd, want de tender die hieruit voortvloeide, resulteerde enerzijds in een gestandaardiseerd aankooppatroon voor de verschillende winkels en anderzijds in een duidelijke en weloverwogen keuze voor één leverancier, waarmee een contract voor een full service leasing van 84 maanden werd afgesloten. Na uitgebreide demo’s door de winkeldirecteurs en de logistieke verantwoordelijken van alle winkels in de winkel in Anderlecht viel de keuze bijna unaniem op Toyota Material Handling Belgium.

“Dat zegt veel over de kwaliteit van het magazijnmaterieel en de mate waarin het aangepast is aan onze behoeften”, benadrukt Stéphanie Dohet, die meteen ook duidelijk maakt dat ze het enorm waardeert dat er steeds iemand van TMHB de nieuwe machines in gebruik komt stellen en daarbij meer dan voldoende tijd uittrekt om een duidelijke en goede uitleg te geven aan de gebruiker of gebruikers. “Het is echt geen toeval dat Toyota voor BricoPlanit vooral goed scoorde op het vlak van service, betrouwbaarheid en ergonomie. Dankzij de gebruiksvriendelijkheid van zowel de elektrische pallettrucks als de reachtrucks of vorkheftrucks kunnen onze medewerkers vrij snel met deze machines aan de slag”, aldus nog Stéphanie Dohet.

 

Gouden elftal

BricoPlanit zet in Waterloo alles samen elf machines in. Het gaat om drie heftrucks, waarvan er één zoals al gezegd enkel in de drive-inafdeling wordt gebruikt. Daarnaast twee elektrische pallettrucks met platform (LPE200), een elektrische meeloop transpallet (LWE200), twee elektrische reachtrucks (RRE200H) en twee elektrische stapelaars (SPE160L). “Voor ons vormt dit het gouden elftal”, glimlacht Stéphanie Dohet. 

BricoPlanit Waterloo is één van de grotere winkels en beschikt daarom over een uitgebreid machinepark. Iedere winkel heeft immers recht op een standaardpakket van één elektrische transpallet, één stapelaar, één reachtruck en één vorkheftruck en al naargelang de specifieke noden en schaalgrootte van de winkel kan daarvan afgeweken worden.

 

Het verschil maken

De verantwoordelijke van BricoPlanit Waterloo heeft het beste echter voor het laatst bewaard: “De klantenservice is waar Toyota pas echt het verschil mee maakt voor mij. Zij onderscheiden zich op dat vlak zo van alle andere leveranciers waarmee we voor andere zaken samenwerken, dat we heel goed kunnen inschatten hoeveel toegevoegde waarde die service voor ons precies inhoudt.

Brico & BricoPlanit

Brico en BricoPlanit behoren beiden tot de Brico-groep, maar vormen twee aparte entiteiten, aangezien ze elk hun eigen filosofie en doelgroep hebben. BricoPlanit heeft in België 12 vestigingen, die zich door hun projectmatige aanpak onderscheiden van de 130 Brico winkels, de 14 BricoCity en Brico.be verkooppunten. In een gewone Brico kan je lampen of kranen kopen, terwijl BricoPlanit zich richt op wie een volledig nieuwe keuken wil plaatsen. Die vindt in BricoPlanit op één plek alle verschillende producten die daarvoor nodig zijn en kan bij specialisten in het vak advies inwinnen en gerichte hulp krijgen bij het opstarten van een project.

 

BricoPlanit richt zich overigens bewust op de vrouw, die vaak de echte beslisser is als het op renovatieprojecten van woningen aankomt. Vrouwen nemen daadwerkelijk 80% van de beslissingen inzake klus- en renovatiewerken. Ze steken trouwens ook graag zelf de handen uit de mouwen en het is net daar dat BricoPlanit zich als hun partner bij uitstek wil profileren. BricoPlanit geeft klanten met dit nieuw concept ook meer inspiratie. Vandaar dat de winkelruimte voortaan opgedeeld wordt in vier verschillende woningen, met elk hun eigen specifieke stijl. Zo neemt Casa Exotic de klanten mee naar groene en excentrieke tuinen, terwijl Ethnic Factory met zijn etnische en geometrische motieven dan weer resoluut een Afrikaanse sfeer creëert. Japandi Spirit mikt met zijn Japanse inspiratie op relaxatie in een eenvoudig, maar toch verfijnd universum en Chic Living tenslotte neemt de bezoekers mee op een tocht doorheen een moderne Scandinavische look. Opvallend is ook dat BricoPlanit voor grotere werken eveneens installatie aan huis aanbiedt, al kan zelf de goederen afhalen in de drive-in uiteraard ook.

Alles verwijderen