Adveo is een van de belangrijkste Europese spelers in de groothandelsdistributie van kantoorbenodigdheden, -diensten en -oplossingen. Als marktleider in Frankrijk en de Benelux distribueert de Adveo-groep meer dan 20.000 Stock Keeping Units (SKU’s) vanuit deze regionale logistieke centra.
Om de groei van klanten te blijven ondersteunen, besloot Adveo zijn productaanbod uit te breiden. Met meer dan 20.000 SKU’s op voorraad heeft Adveo Frankrijk het breedste productaanbod op de markt. De bouw van een nieuw magazijn om een snelle en efficiënte distributie te ondersteunen, was daarom essentieel. In de huidige logistieke wereld is het steeds belangrijker geworden om aan snelheids- en kwaliteitseisen te voldoen.
Adveo was al een aantal jaren klant van Toyota, zij het uitsluitend voor heftrucks, en besloot Toyota ook opdracht te geven om de indeling van het nieuwe gebouw compleet met stellingen, geleiding en trucks te ontwerpen. De nieuwe vestiging bevorderde de centralisatie van Adveo’s logistiek in de regio en moest ook:
“Bij aanvang van dit project deden we een aantal voorstellen voor verschillende magazijnindelingen en opslagoplossingen om te zien welk model in alle opzichten zou aansluiten bij de behoeften van Adveo”, vertelt Didier Renau, Sales Representative Storage Systems van Toyota Material Handling Frankrijk.
“Naarmate het project vorderde, namen de eisen toe”, vervolgt hij. Adveo wilde een partner die zijn project van begin tot eind kon begeleiden. “Ons werk is het voorbereiden van orders, niet het bepalen van alle technische elementen om een vestiging te bouwen. Daarvoor missen we de technische vaardigheden”, geeft Supply Chain Director Romain Thénard van Adveo toe. Toyota kon helpen bij het ontwerp, de omschrijving, de implementatie, de uitvoering en zelfs de financiering.
Bij dit project is sprake van twee grote zones. Beide zijn totaal verschillend van opzet. De ene is een zone met hoogbouwstellingen en smalle gangpaden, waar smallegangentrucks de opslagcapaciteit verdichten. Het doel was om zoveel mogelijk pallets op te slaan: één pallet, één SKU. De andere zone is een conventionele opslagruimte met reachtrucks, waar veel meer gelijkvloerse orderpicking plaatsvindt. Daarnaast is er een dynamische dozenzone voor gedetailleerdere pickingwerkzaamheden, waar Adveo specifiek om had gevraagd.
Voor het plaatsen van alle stellingen met zeven opslagniveaus (gelijkvloers, 1990, 3030, 4070, 6098, 8126 en 10154 mm) hadden twee teams van monteurs (acht in totaal) acht weken nodig. De installatie van het geleidingssysteem duurde nog een maand extra. Er werden ongeveer 290 ton stellingen, 16.000 roosterlegborden en 90 dynamische schapbedden met rollen geplaatst.
“We zijn zeer tevreden over de keuzes die we hebben gemaakt”, zegt Romain Thénard. “Voor alle soorten materieel hebben we nu het prestatieniveau dat we nastreefden. Dat we dit konden bereiken, komt vooral doordat de compatibiliteit van het opslagmaterieel en het interntransportmaterieel vooraf ter plaatse geanalyseerd en gecontroleerd werd.” Het voorstel van Toyota, dat binnen Adveo’s budget viel, voldeed aan alle eisen:
De klant koos voor de traditionele energieoplossing, wat betekende dat er een aparte oplaadruimte moest worden gebouwd voor het opladen van de loodzuurbatterijen. Bij Toyota Material Handling is dit onderdeel van de totale opslagoplossing. Precies wat Adveo voor ogen had.
In de volgende fase van het project kan Adveo zijn operationeel management aanvullen met I_Site van Toyota om de beveiliging en veiligheid van producten, trucks, stellingen en personeel te verbeteren, maar ook om de kosten beter in de hand te houden. Het bedrijf breidt daarnaast zijn vloot uit met extra huurtrucks van Toyota.