Klanttevredenheid is een van de belangrijkste aandachtspunten van home24, een van de grootste online woonwarenhuizen in Europa en Brazilië. Het bedrijf moet zijn logistieke workflow dus goed op orde hebben. Toyota Material Handling helpt home24 daarom bij het verbeteren van zijn magazijnprocessen in het Duitse Halle (Saale).
home24 is een toonaangevend, volledig op wonen gericht e-commerce platform, dat actief is in continentaal Europa en Brazilië. Het bedrijf heeft een uniek aanbod van grote en kleine meubels, tuinmeubilair, matrassen en verlichting. In totaal gaat het om ruim 100.000 artikelen van meer dan 500 fabrikanten. Het hoofdkantoor van home24 staat in Berlijn en wereldwijd werken er meer dan 1500 mensen. Het platform is beschikbaar in zeven Europese markten (Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Nederland, Zwitserland, België en Italië) en in Brazilië.
home24 biedt zijn Europese klanten gratis verzending en retour, ongeacht de grootte of het gewicht van het pakket. “Tevreden klanten zijn heel belangrijk voor ons: ze verwachten de beste service. Daarom is het essentieel om zelfs grote meubelstukken op tijd bij onze klanten te bezorgen”, zegt Jens Kraska, Project Manager Warehousing van home24. Een succesvol functionerend magazijn met perfect op elkaar afgestemde logistieke processen is cruciaal voor het bedrijf. Het nieuwe logistieke centrum van home24 in Halle (Saale) maakt dit mogelijk. Het bevat 36.000 opslaglocaties op een oppervlakte van 70.000 m² met een opslaghoogte tot 10,5 meter.
“Onze processen moeten efficiënt werken. Daarom moet alles gepland en perfect gecoördineerd zijn. En dat is niet mogelijk zonder redelijke technologie”, voegt Jens Kraska eraan toe. Toyota werd in een vroeg stadium ingeschakeld om de logistieke processen in het hoogbouwmagazijn van home24 te ontwerpen en stelde een interntransportvloot op maat samen om aan de technische en logistieke eisen van het bedrijf te voldoen.
Het bijzondere aan dit magazijn is de opslag: op de schappen staan geen pallets maar rolcontainers, die speciaal zijn ontworpen voor de opslag van meubels. De heftrucks die de goederen in het magazijn vervoeren, moeten daarom aan speciale eisen voldoen: “Op dit moment rijden er 56 voertuigen in het magazijn rond, waaronder elektrische pallettrucks en reachtrucks. We zijn nu van plan om onze vloot uit te breiden”, legt Jens Kraska uit. Lars Kalisch, Sales Manager van Toyota Material Handling, kent home24 sinds 2014 en adviseerde het bedrijf bij de oprichting van de eerste twee distributiecentra, in Ludwigsfelde (2014) en Walsrode (2015).
Het hanteren van meubels op een hoogte van 10,5 m vereist de hoogste mate van veiligheid én een stressbestendige operator. De standaardmastbediening maakt vlot heffen en neerlaten mogelijk met een constante snelheid, waardoor de operator rustig en nauwkeurig op hoogte kan werken. Om de ergonomie en veiligheid te garanderen, zijn de reachtrucks uitgerust met een glazen dak en een gewichts- en hoogteaanduiding. Vanuit de bestuurdersstoel heeft de operator een uitstekend zicht rondom, wat een slechte werkhouding voorkomt. Dat uitstekende zicht maakt het ook mogelijk om goederen op hoogte eenvoudig neer te zetten en op te pakken. Dankzij de vorkcamera kan de operator alle goederen nauwkeurig neerzetten en oppakken met behulp van het scherm.
Een speciale service die home24 biedt, is bezorging in overleg met de klant. Hiervoor is een betrouwbare interne goederenstroom vereist. Voordat de goederen worden bezorgd, wordt een afspraak gemaakt met de klant om één vraag te beantwoorden: “Wanneer kunnen we leveren? Dit is nodig om de logistiek te organiseren en alles naadloos te laten samenwerken. We hebben de juiste heftruck nodig om de producten te vervoeren. Vertrouwen in het interntransportmaterieel is dus cruciaal”, benadrukt Jens Kraska.
Maar het was niet alleen de producttechnologie die Kraska overtuigde om voor Toyota te kiezen. “Ik wil niet alleen worden gezien als een koper: ik wil serieus worden genomen als een klant die specifieke eisen heeft. Voor mij is het meer een partnerschap dan een samenwerking met Toyota.” Toyota en home24 maken al plannen voor volgende projecten om de logistieke processen bij home24 verder te optimaliseren. In de toekomst gaan ze ook trekkers van Toyota inzetten op de locatie in Halle.