Metro Madrid is het grootste openbaar vervoersbedrijf in Madrid. Elke dag maken meer dan 2,5 miljoen reizigers gebruik van hun diensten. Om dit alles in goede banen te leiden, werken er meer dan 7.000 mensen. Hun logistiek micro-fulfilmentcentrum aan de rand van de stad zorgt ervoor dat onderdelen snel op locaties in het stadscentrum aankomen. Om de voortdurende dienstverlening te garanderen, zocht Metro Madrid een geautomatiseerde opslag- en ophaaloplossing (AS/RS) voor hun onderdelenafdeling. Vanaf mei 2023 werken ze met een AutoStore opslag- en fulfillmentoplossing.
Als grootste openbaarvervoersbedrijf in de Spaanse hoofdstad, met meer dan 2,5 miljoen passagiers per dag, is het essentieel voor Metro Madrid om een constante service te bieden. Hun logistieke centrum bevindt zich daarom aan de rand van de stad. Op deze manier kunnen ze snel onderdelen leveren aan meer dan 300 locaties in Madrid.
Dergelijke logistieke centra aan de rand van de stad worden micro-fulfilmentcentra’s genoemd. "Een micro-fulfilment hub is een klein logistiek magazijn dat zich voornamelijk in een stedelijke omgeving bevindt", zegt Guillermo Albaladejo (Managing Director, Logistic Solutions Integration bij Toyota Material Handling Europe). "In deze hubs kan een hoge efficiëntie worden bereikt door gebruik te maken van logistieke automatisering.
Om hun logistiek centrum te optimaliseren, was Metro Madrid op zoek naar een specifieke geautomatiseerde oplossing. Tijdens hun zoektocht naar een integrator was het vooral belangrijk om een betrouwbare partner te vinden waarmee een langdurige relatie kon worden opgebouwd, zegt Rafael Villa (Hoofd Logistiek, Metro Madrid).
De samenwerking tussen Toyota Material Handling en Metro Madrid begon met een grondige analyse van de huidige processen. Het adviesgedeelte is erg belangrijk om de juiste keuze te maken in de technologie die de meest efficiënte oplossing biedt. Na het analyseren van de gegevens werd besloten om een compact AS/RS (automated storage & retrieval system) te gebruiken. Op basis van het type orders en onderdelenclassificatie, en rekening houdend met toekomstige uitbreiding, was AutoStore de beste oplossing. Voor de installatie van AutoStore werkte TMHE samen met Bastian Solutions, een bedrijf van de Toyota Advanced Logistics Group.
Metro evalueerde de ROI vanuit drie perspectieven:
De eerste stap in het automatiseren van het orderverzamelproces voor Metro Madrid bestond uit het integreren van kleine en middelgrote onderdelen in AutoStore. De volgende stap is de integratie van een palletshuttle die de verplaatsing van zwaardere en omvangrijkere onderdelen automatiseert.
“Metro zal haar traject voortzetten door verdere automatisering van grotere onderderlen en het implementeren van robotica voor het automatiseren van het picking-proces. Wij zullen gezamenlijk met hen optrekken om hen te begeleiden naar een geautomatiseerde toekomst,’ concludeert Guillermo