Feiten en cijfers
Over VELUX
JTJ Sonneborn Industrie GmbH, gevestigd in het Duitse Sonneborn, produceert hoogwaardige houten en kunststof ramen voor de VELUX-groep in Duitsland en voor export naar heel Europa. Het bedrijf werkt met een hypermoderne truckvloot op een totale oppervlakte van circa 230.000 m² en staat voor geavanceerde productietechnologie, hoge productiviteit en voortdurende kwaliteitsverbetering.
In 2018 verhuisde het Europese centrale magazijn van Kolding in Denemarken naar Sonneborn in Thüringen, de grootste reorganisatie die VELUX ooit heeft uitgevoerd. Voor mens en machine was dit een enorme uitdaging. Voor meer duidelijkheid en transparantie worden alle truck- en bedrijfsgegevens verzameld in het I_Site-vlootmanagementsysteem van Toyota.
Sinds 2018 rust Toyota Material Handling alle magazijntrucks uit met een telematica-apparaat om relevante data door te geven aan I_Site. Zo kan VELUX niet alleen de prestaties en het gebruik van zijn trucks meten, maar ook de efficiëntie op belangrijke gebieden als kostenbeheersing en veiligheid nagaan. Omdat veiligheid essentieel is voor VELUX, werd in de lente van 2020 de Team Challenge-game van I_Site geïntroduceerd. Het bedrijf had daarbij een duidelijk doel voor ogen: meer veiligheid in het magazijn.
Waarom gamificatie een positief effect heeft op het gedrag
Het idee achter gamificatie is om de motivatie van werknemers te verhogen door het dagelijks werk te combineren met een spelelement. We hebben namelijk allemaal een stukje wedijver in ons. Wanneer we om punten strijden tegen andere teams, gedragen we ons anders. Sportiviteit en teamgeest inspireren mensen om te winnen en een beloning te krijgen. Team Challenge van I_Site is gebaseerd op dit idee. Het gamificatieconcept inspireerde een ontwikkelaar bij Toyota Material Handling om een game te bedenken die de veiligheid in het magazijn verhoogt.
Toyota’s Team Challenge om te zorgen voor minder aanrijdingen
VELUX is een oude klant van Toyota Material Handling Duitsland. De dakramenfabrikant bevoorraadt zijn klanten vanuit het Europese centrale magazijn in Sonneborn in Thüringen. Om de efficiëntie van zijn vloot te verhogen en downtime tot een minimum te beperken, heeft VELUX al zijn magazijntrucks uitgerust met het I_Site-vlootmanagementsysteem van Toyota.
Met ‘Vision Zero’, een door het management gesteld doel, probeert VELUX het aantal arbeidsongevallen terug te brengen tot nul. Team Challenge van I_Site is speciaal ontwikkeld om het werk in magazijnen veiliger te maken. Het aanbod om Team Challenge te proberen, kwam dus precies op het juiste moment.
De game gaat van start
Bij VELUX in Sonneborn zijn 90 logistieke medewerkers verantwoordelijk voor het orderverzamelen en het oppakken en neerzetten van goederen. De dakramen zijn stevig verpakt, maar een zorgvuldige hantering van de goederen heeft de hoogste prioriteit. Hoewel de medewerkers goed getraind zijn, gebeuren er toch ongevallen en aanrijdingen tijdens het werk. Hier begint de rol van Team Challenge. De medewerkers van VELUX vormden teams, die het gedurende een bepaalde periode tegen elkaar opnamen. De vorkheftrucks zijn uitgerust met sensoren die lichte, middelzware en zware schokken registreren. Deze worden vastgelegd in het I_Site-vlootmanagementsysteem en kunnen dan worden geëvalueerd. Afhankelijk van het aantal aanrijdingen kregen de afzonderlijke bestuurder en zijn/haar team een score. Het team met de veiligste rijstijl en het minste aantal schokken was de winnaar. De tijd tussen de afzonderlijke schokken werd ook gemeten.
Hoe Team Challenge werkt
Om het effect van de game op het rijgedrag van de medewerkers te begrijpen, werd het aantal aanrijdingen tijdens de game vergeleken met de periode ervoor en erna. Daarvoor werden de waarden in de maand vóór de game, tijdens de drie weken durende Team Challenge en in de vier weken daarna gebruikt. De deelname aan Team Challenge was vrijwillig: 40 medewerkers besloten om vier teams te vormen. Na afloop werden de medewerkers geïnformeerd over de prestaties van hun team.
Tijdens de game deden de logistieke medewerkers hun normale werk. Het enige verschil is dat operators door de aard van de game worden aangespoord om voorzichtiger te rijden. De bestuurders met de minste aanrijdingen worden beloond. Anderen die slordiger zijn, zakken in het teamklassement.Het algemene doel is om ongevallen en lichamelijk letsel te voorkomen. De werkgever profiteert van een voorzichtigere rijstijl van zijn medewerkers, die bijdraagt om de veiligheid op het werk voor alle betrokkenen te verhogen. Minder aanrijdingen betekent ook dat het materieel en de opslagtechnologie worden beschermd en dat de hoogwaardige producten niet worden beschadigd.
Aanzienlijk minder aanrijdingen
De vraag is natuurlijk of Team Challenge tot een daling van het aantal aanrijdingen heeft geleid. Het antwoord daarop is: ja. Tijdens de periode van drie weken is het aantal schokken meer dan gehalveerd. Uit de evaluatie blijkt dat in de drie weken vóór de game meer dan 250 schokken werden geregistreerd. Tijdens de game daalde het aantal schokken tot 115. Daarna steeg het aantal schokken weer tot 186.
De frequentie van de ‘zware’ schokken vóór de start van Team Challenge werd ook vergeleken met de frequentie tijdens de game. Ook hier was een duidelijke verbetering te zien: terwijl er vóór de game 69 uur lagen tussen zulke incidenten, duurde het tijdens de game 93 uur voordat zich een volgende zware schok voordeed. Op dit punt hebben de teams het 35 procent beter gedaan.
Hoe u kunt profiteren van Team Challenge
Na de evaluatie was het voor iedereen duidelijk dat het aantal aanrijdingen was gedaald. Het winnende team was natuurlijk blij met de prijzen (waaronder een Bluetooth-luidspreker of thermosfles), maar de grote winst was de toegenomen veiligheid voor alle betrokkenen. Na de game werden de bestuurders gevraagd naar hun indrukken: 70% van de medewerkers zei dat Team Challenge hun werkomgeving veiliger had gemaakt. De game heeft de medewerkers geholpen om proactiever en voorzichtiger te rijden. De resultaten bewijzen dat een game als Team Challenge van I_Site tot een gedragsverandering kan leiden. De medewerkers werden op een speelse manier aangespoord om veilig te rijden.
De game was lonend voor VELUX, omdat het bedrijf minder aanrijdingen en daarom minder materiële schade ondervond. Het is ook gunstig voor de infrastructuur wanneer de hoogbouwstellingen en vloeren niet zo zwaar worden belast.
“Met Team Challenge wilden we niet alleen dichter bij het doel van ‘Vision Zero’ komen, maar ook de medewerkers meer vertrouwd maken met het vlootmanagementsysteem”, concludeert Patrick von Bismarck, afdelingshoofd in het centrale magazijn van VELUX in Europa. “I_Site moet voor hen geen geheim zijn. Toen een medewerker me uitdrukkelijk bedankte omdat hij de extra veiligheid in de werkomgeving echt waardeerde, had ik het gevoel dat het ons was gelukt om ons doel te bereiken.”
Volgens Von Bismarck is de game ook zeer geschikt voor teambuilding. Het wedstrijdelement verbeterde de teamgeest. “We lieten niet de ene ploeg tegen de andere spelen, maar verdeelden de teams juist over de ploegen.” De teamleden waren eensluidend positief over de game. 95% van de medewerkers zou de game aan anderen aanbevelen.
Het gebruik van een vlootmanagementsysteem maakt meer transparantie mogelijk en dat is de basis voor meer veiligheid op het werk. Het gaat niet om het ontmaskeren van één medewerker of het aanwijzen van de hardrijders. De game is geen controlemiddel, maar helpt om probleemgebieden in kaart te brengen. Tijdens de evaluatie kon het afdelingshoofd bijvoorbeeld zien met welk soort truck zich de meeste ongevallen voordeden.
Meer I_Site-functies uitproberen in de toekomst
De afdelingshoofden en ploegleiders van VELUX zijn tevreden over het proces en de resultaten van Team Challenge en maken al plannen voor de volgende stappen. Von Bismarck: “We kunnen ons voorstellen dat we de game nog een keer spelen, maar dan met gebruikmaking van de pre-operationele controle, d.w.z. een vragenlijst direct op de truck die iedere bestuurder moet doornemen wanneer hij de truck inschakelt. We willen de handmatig afgevinkte lijst vervangen door een digitale controle. We gaan het gebruik van I_Site ook zeker uitbreiden. Naast de pre-operationele controle introduceren we Smart Access. De bestuurder kan de truck dan ontgrendelen met zijn personeelskaart. We willen I_Site ook vaker inzetten voor evaluaties en onderhoudsplanning.”
Toyota is ervan overtuigd dat Team Challenge van I_Site magazijnmedewerkers een uitstekende kans biedt om het veiligheidsbewustzijn van hun team op een speelse manier te vergroten. De nauwe samenwerking tussen VELUX en Toyota Material Handling wordt na het proefproject voortgezet. Toyota helpt de dakramenfabrikant om de diverse mogelijkheden van I_Site te benutten en op die manier de processen in het magazijn voortdurend te verbeteren. I_Site is een analysetool die bij correct gebruik tot meer transparantie leidt. Bedrijven kunnen vervolgens kosten besparen, bijvoorbeeld op het gebied van service.