Geert Vercauteren, assistant warehouse manager Torfs
Als we het magazijn bezoeken, valt meteen het rood op van de Toyota-magazijntrucks die ons pad kruisen. Al sinds Torfs zijn magazijnactiviteiten onderbracht in De Zaat in Temse – nu zo’n 10 jaar geleden – is het bedrijf een tevreden klant van Toyota Material Handling.
“Toen de uitbreiding op tafel kwam te liggen, hebben we Toyota meteen gevraagd om het concept voor het nieuwe gedeelte te helpen uitwerken. Meegenomen is dat Toyota vandaag niet enkel magazijntrucks maar ook de nodige stellingen én het bijbehorende denkwerk levert. Dat zorgde voor een zeer aantrekkelijk totaalaanbod. Tegelijk hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen de volledige vloot te vernieuwen”, legt Geert Vercauteren, assistant warehouse manager bij Torfs uit.
De komst van het hoogbouwmagazijn moet het bedrijf in staat stellen om in de toekomst zowel een vlotte verdeling naar de winkels te blijven garanderen als de e-commerceactiviteiten uit te bouwen. “Het aandeel schoenen dat we online verkopen, stijgt continu. Intussen is onze webshop onze best verkopende winkel. Gemiddeld verwerken we 2.000 paar schoenen per dag. Tijdens de soldenperiode kan dat oplopen tot wel 6.000”, weet Geert Vercauteren. “ Maar wij geloven sterk in de combinatie van bricks & clicks. Dat maakt dat we ook sterk op de uitbouw van onze fysieke winkels blijven inzetten.”
Het nieuwe magazijn biedt vooral de nodige ademruimte voor verdere groei. Gemiddeld groeit Torfs met ongeveer 10% per jaar, wat ervoor zorgt dat het oude magazijn uit zijn voegen begon te barsten. In eerste instantie besloot Torfs om in het nieuwe hoogbouwgedeelte een palletmagazijn van 16 meter hoog voor bulkopslag in te richten. Ook verpakkingsmateriaal krijgt hier een plaats.
“Op basis van onze wensen heeft Toyota drie alternatieven voor ons uitgetekend, waarbij alle plus- en minpunten werden toegelicht. We hebben gekozen voor stellingen met ruimte voor 2.300 pallets van 1,80m. De Toyota BT Vector VCE 150 man-up-smallegangentruck stelt ons in staat om zowel pallets weg te zetten en op te halen als handmatig producten op hoogte te picken. In de gangen wordt deze truck via inductie geleid. Ook het wisselen van gang verloopt met deze zogenaamde gearticuleerde truck zeer vlot. Doordat hij scharniert in het midden, heeft hij een zeer smalle omzetgang, wat hem toelaat om snel bochten te nemen”, vertelt Geert Vercauteren.
Belangrijk voor Torfs is wel dat de rekken van Toyota volledig voldoen aan de Europese normering. “Kwaliteit en veiligheid staan voor ons voorop. Dat dit geen loze woorden zijn, illustreert wel het feit dat we intussen al negen keer op rij zijn geselecteerd tot Beste Werkgever. Onze medewerkers en hun veiligheid is voor ons primordiaal”, klinkt het. “Op onze nieuwe smallegangentruck hebben we ook een extra camera laten plaatsen, zodat de chauffeur steeds een goed zicht heeft op eventuele obstakels en mensen in of rond de gangen.”
Een bijzondere uitdaging tijdens de installatie van de nieuwe palletrekken was wel de zeer specifieke eisen voor de sprinklerinstallatie. “Om in orde te zijn met de brandverzekering moesten we buizen met een diameter van liefst 10 cm doorheen de stellingen laten lopen. Toyota heeft ons toen erg geholpen door mee te denken hoe we die het best konden integreren in de rekkenstructuur en door de passende bescherming te voorzien. Dit was een sterk staaltje maatwerk”, geeft Geert Vercauteren mee.