Lithium-ion is een verzamelnaam voor een brede waaier van chemische samenstellingen en technologieën. Het is een batterij die in vergelijking met een traditionele loodzuurbatterij een veel hogere energiedichtheid heeft en dus veel sneller energie kan opslaan en afgeven.
meest voorkomende bij heftrucks en auto’s zijn:
Toyota gebruikt in zijn lithium-ion batterijen voor vorkheftrucks NCA-cellen, omdat die een hogere energiedichtheid hebben en meer energie in hetzelfde volume kunnen bevatten.
Toyota gebruikt cilindercellen die elkaar niet raken. Daardoor zijn onze batterijen zeer veilig in het gebruik. Veiligheid en kwaliteit blijven de kernwaarden van Toyota bij alles wat we doen.
Lithium-ion is een verzamelnaam voor een brede waaier van chemische samenstellingen en technologieën. De meeste chemische samenstellingen wekken energie op door de beweging van vrije ionen tussen de anode en de kathode in een batterij cel.
Een lithium-ion batterij combineert verscheidene van deze cellen tot een module. Afhankelijk van de grootte van de batterij kunnen meerdere modules in serie worden geschakeld tot een batterijsysteem.
Er is een batterijbeheersysteem (BMS) voor elke module én voor het batterijsysteem in zijn geheel. Het BMS monitort en controleert diverse factoren, zoals het laadniveau en het stroomverbruik.
Het BMS werkt samen met de heftruck. Als een van de cellen in de batterijmodule beschadigd wordt of dreigt te oververhitten, wordt de stroomtoevoer uitgeschakeld en geeft de heftruck een foutcode aan.
Enkele voordelen van lithium-ion technologie zijn:
Lithium-ion batterijen zijn geschikt voor alle soorten materieel en heftrucks. De capaciteit en grootte van de batterij worden aangepast aan de rijtijd en eventuele ploegendiensten.
Een lithium-ion batterij heeft dankzij haar hoge energiedichtheid tot 30% meer capaciteit dan loodzuurbatterijen, wat betekent dat voor dezelfde toepassing minder Ah nodig is dan bij een loodzuurbatterij. 210 Ah lithium-ion komt bijvoorbeeld overeen met 300 Ah loodzuur. Lithium-ion batterijen zijn kleiner en wegen minder dan loodzuurbatterijen.
Een lithium-ion batterij gaat tot 5.000 laadbeurten mee, tegen ongeveer 1.500 voor een loodzuurbatterij.
Het laden gebeurt met lithium-ion laders met speciaal ontworpen laadaansluitingen, die gebruiksvriendelijk zijn en het risico op kortsluitingen uitsluiten. In tegenstelling tot bij loodzuurbatterijen is er geen gevaar dat er vonken ontstaan of gassen vrijkomen.
Lithium-ion batterijen kunnen overal in het bedrijf worden geladen en vereisen geen geventileerde laadruimten of andere veiligheidsmaatregelen, die bij het laden van loodzuurbatterijen wel nodig zijn (handschoenen, oogspoeling, water enz.).
Toyota-laders zijn standaard uitgerust met dynamische vermogensbegrenzing (Dynamic Power Limitation). Die vermindert energiepieken en stuurt het totale verbruik aan, zodat uw energiekosten dalen. Bovendien zal de lader, wanneer meerdere heftrucks tegelijk laden, de meeste stroom sturen naar de heftruck met het laagste resterende batterijvermogen. Dit verkort de laadtijd en bespaart tot 15% energie bij het laden van de batterij.
Lithium-ion batterijen kunnen tussendoor worden opgeladen, bijvoorbeeld tijdens pauzes, zodat de heftruck gedurende de hele werktijd beschikbaar is.
In tegenstelling tot bij loodzuurbatterijen hebt u voor li-ion batterijen geen aparte laadruimte nodig.
Een lithium-ion batterij gaat in 1 à 2 uur laden van 20% capaciteit naar haar volledige capaciteit, afhankelijk van de grootte van de batterij en de lader. Een laadbeurt van 15 minuten levert minstens één uur rijtijd op. Ter vergelijking: een loodzuurbatterij volledig laden duurt ongeveer 8 uur.
Lithium-ion batterijen kunnen op elk moment en op elk niveau worden bijgeladen, zonder de levensduur van de batterij te beïnvloeden. Dit maakt de laadmomenten flexibeler en zorgt ervoor dat heftrucks gebruiksklaar zijn wanneer u ze nodig hebt.
Een 25V lithium-ion batterij is volledig opgeladen in slechts 80 minuten, en al na 30 minuten laden hebt u 50% batterijcapaciteit. Dat maakt het mogelijk om bij te laden tijdens pauzes.