De trends zijn duidelijk: de consument hecht waarde aan gemak, gezondheid en just-in-time levering. Er worden steeds meer verse en gekoelde producten in kleinere hoeveelheden besteld. Het is essentieel om deze uitdagingen te bekijken om zo de kosten onder controle te houden.
Medewerkers en materiaal warm houden om een hoge efficiënte te behouden.
Maximale ruimte met behoud van flexibiliteit.
Minimale stilstand en toegang tot de juiste technologie.
Voor temperaturen tot -30°C
Onze volledige range werd ontworpen om het mogelijk te maken om zonder aanpassen te werken tot 0°C. Voor temperaturen tot -30°C vereisen de meeste trucks een aantal specifieke aanpassingen zoals olie voor lage temperaturen en antislip platforms of kunnen ze worden uitgerust met een speciale coldstore cabine voor meer comfort en productiviteit.
Speciale coldstore specificaties
De volledige range kan worden aangepast voor gebruik in coldstore magazijnen. Bepaalde trucks vereisen echter minder aanpassingen, zoals de BT Levio en BT Staxio range, zij hebben enkel hydraulische olie voor lage temperaturen nodig. In alle andere opzichten zijn ze vooraf ontworpen voor coldstore magazijnen met volledig afgedichte onderdelen. Alle coldstore hef- en magazijntrucks worden duidelijk gekenmerkt door een sneeuwvlokje. Zo ontstaat er geen verwarring over welke truck geschikt is voor welk magazijn.
Coldstore magazijn vormen één van de grootste uitdagingen op het gebied van intern transport. Temperaturen onder nul kunnen de batterijcapaciteit, elektronica en carrosserie van jouw truck beïnvloeden. Efficiëntie en truckinzet zijn essentieel bij de opslag van bederfelijke goederen in coldstore magazijnen. Het gebruik van speciale coldstore trucks is daarom sterk aanbevolen om storingen en herstellingskosten te vermijden.
Condensatie is een van de grootste technische uitdagingen in een coldstore magazijn. Wanneer de truck de koude zone verlaat, vormt zich overal vocht of condensatie. Dit vocht kan bevriezen wanneer de truck de koude zone weer betreedt, waardoor onderdelen kunnen beschadigen. We raden aan om een ruimte te voorzien buiten de koude zone om de condensatie te verminderen, of de truck buiten het magazijn te houden tot deze volledig droog is.
Naast geschikte kleding en training voor de bestuurders die moeten werken bij temperaturen van maar liefst -30°C, zijn er gesloten verwarmde cabines beschikbaar. Hierdoor blijven de bestuurders warm en fit, zodat ze tijdens hun gehele werkdienst productief blijven.
Het optimale gebruik van de gekoelde ruimte is zeer belangrijk, aangezien gekoelde lucht kostbaar is. Met name in vrieshuizen met temperaturen van maar liefst -30°C moet de ruimte zo efficiënt mogelijk worden benut. Stellingoplossingen met shuttle en/of verrijdbare stellingen zijn goede manieren om de ruimte optimaal te benutten, terwijl de doorloopsnelheid hoog is.