Het ideale vertrekpunt van het lean programma is om uw huidige situatie te laten analyseren en evalueren door iemand die het volledige lean traject zelf heeft ervaren. Iemand die weet welke stappen u moet zetten en die u adviseert over de volgorde waarin u die stappen zet. Daarom raden we bij TLA altijd aan om te beginnen met een evaluatie die we samen met u uitvoeren, zodat we uw huidige prestaties kunnen vergelijken met de Toyota-benchmark. Tijdens deze evaluatie bepalen we de volgende stappen die nodig zijn om uw einddoel, namelijk uw TPS-visie op het ware noorden, te bereiken.
Voor bedrijven die al met specifieke expertise een lean aanpak hanteren. Vanuit het lean adviesprogramma gaat een van onze lean specialisten aan de slag binnen de beschreven processen van de klant om een extern perspectief en een strategisch stappenplan voor constante verbetering aan te reiken. Indien nodig, kan een opleiding voor de medewerkers worden aangeraden, of er wordt voorzien in een ‘hulplijn’ voor het oplossen van problemen. De geselecteerde TLA-leden hebben uitgebreide praktische ervaring met lean leiderschap opgedaan bij Toyota en waren persoonlijk betrokken bij het transformatieproces voor de integratie van onze Europese fabrieken.
We passen de authentieke Toyota Jishuken-methode toe als voorkeursmodel om uw bedrijfsprestaties te versnellen. Net als vele Japanse woorden is het niet eenvoudig om Jishuken te vertalen, maar kortweg betekent het ‘intrinsieke motivatie om de eigen vaardigheden te verbeteren’. Het is de fundamentele basis voor constante verbetering en persoonlijke ontwikkeling voor de medewerkers.
Tijdens een Jishuken-project richten we ons op het gebied dat door de klant vanuit de bedrijfsdoelstellingen als een hoge prioriteit is bepaald om te verbeteren. Het Jishuken-team bestaat uit zowel TLA-leden als medewerkers van de klant en voert aan de hand van Toyota TPS-methoden en -instrumenten een grondige analyse van de huidige situatie uit om de ‘gap’ en het verbeterpotentieel vast te stellen.
Met deze benadering kunnen de bedrijfsprestaties en tegelijk de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers worden verbeterd. Want uiteindelijk zijn de medewerkers de belangrijkste schakel en de basis voor duurzame constante verbetering.
Voor bedrijven die interne competenties willen ontwikkelen om de lean werkwijzen te implementeren.
We bieden opleidingen aan over enkele van de unieke methoden, instrumenten en culturele benaderingen die met succes bij Toyota zijn toegepast. Het opleidings-programma wordt afgestemd op de individuele behoeften en de conclusies van een eerste lean evaluatie en bestaat uit een aantal modules op basis van het Toyota Production System.
We kunnen opleidingsprogramma’s volledig op maat maken volgens de individuele behoeften van de klant en bieden deze aan op onze eigen vestigingen of op de vestiging van de klant, afhankelijk van wat het best aansluit bij het doel. Bent u geïnteresseerd in opleidingsprogramma’s in onze fabrieken in Japan? Vul dan dit formulier in en we nemen contact met u op zodra er weer een programma beschikbaar is.
In onze evenementenkalender vindt u ook de open opleidingen die we regelmatig organiseren in onze Europese servicecentra, en enkele exclusieve events in onze Europese fabrieken.
Voor bedrijven die behoefte hebben aan de ontwikkeling en uitvoering van een lean stappenplan.
Veel zogenaamde lean projecten beginnen misschien wel met een uiterst optimistische businesscase maar eindigen met onbevredigende resultaten en een heleboel twijfels. Wanneer een lean project mislukt, doen niet de financiële kosten het meeste pijn maar wel het verlies aan geloofwaardigheid en vertrouwen in de organisatie.
Bij Toyota zijn we ervan overtuigd dat er maar één manier is om een cultuur echt te veranderen en TPS/lean te implementeren: dag in, dag uit moet het topmanagement consequent de leiding nemen in de organisatie, namelijk op de werkvloer. De lean transformatieprogramma’s van TLA pakken dit aan door de hele organisatie van top tot vloer te betrekken bij de transformatie, om valkuilen voor mislukking te vermijden. Tijdens de transformatieprogramma’s krijgt u aanbevelingen voor een betere workflow en managementstructuur in combinatie met een opleiding voor de medewerkers en ondersteuning tijdens het implementatieproces.
Op basis van de Jishuken-methode maken we gebruik van de technieken en methoden die van Toyota het belangrijkste lean bedrijf maakten, om de kennis over te dragen aan u als klant, zodat u van uw lean traject een succes kunt maken.
Om concurrerend te blijven en de winstgevendheid te maximaliseren, investeren de meeste bedrijven regelmatig in de verbetering van hun operationele doeltreffendheid. In deze tijden, waarin de technologische veranderingen elkaar snel opvolgen, is dat zeker geen overbodige luxe.
Toyota ziet de kansen van deze veranderingen, implementeert automatisering geleidelijk in vele aspecten van het bedrijf en benut de voordelen van connectiviteit. Maar de echte sleutel tot succes is om ieder proces eerst uitvoerig onder de loep te nemen en volledig te optimaliseren alvorens te gaan investeren. We zijn ons ervan bewust dat vele van onze klanten met dergelijke uitdagingen worden geconfronteerd wanneer ze nadenken over de toekomst.
De dienst voor investeringsplanning van Toyota Lean Academy biedt deskundig advies en voert een evaluatie uit om zeker te zijn dat de lean principes duurzaam worden toegepast in het kader van het investerings- en implementatieprogramma. Op die manier worden maximale kwaliteit en toegevoegde waarde als eindresultaat gewaarborgd.
Eerst gaan we via onze evaluatiemodule samen na waar u precies staat in het lean implementatieproces. Na deze evaluatie bepalen we de huidige situatie en de doelstellingen op basis van onze ervaring en uw inbreng met betrekking tot de werkwijze. Normaal gezien beginnen we de lean cultuur in te voeren door het top- en middenmanagement op te leiden in de belangrijkste lean concepten voor succes van Toyota. Wanneer die basis is gelegd, bekijken we de kansen die specifiek naar voren kwamen uit de evaluatie. We pakken niet alleen specifieke aspecten aan op basis van het Jishuken-model maar introduceren ook activiteiten voor het hele bedrijf indien dat gepast is. De grote voordelen van het Jishuken-model zijn dat het concrete verbeteringen voor KPI’s biedt en tegelijk de persoonlijke vaardigheden van de bedrijfsmedewerkers versterkt.
Zoals u wel weet, vraagt het tijd om een verandering teweeg te brengen. Die tijd is nodig om de nieuwe werkwijzen te laten doorspijpelen in de organisatie. Bij een lean transformatie is dit niet anders. U kunt dit proces niet sneller laten verlopen. Iedereen die aan het lean traject is begonnen, zal dit bevestigen. Ons lean transformatiemodel begint met een evaluatie. Daarna beginnen we de lean cultuur in te voeren door het top- en middenmanagement op te leiden in de belangrijkste lean concepten voor succes van Toyota. Wanneer die basis is gelegd, bekijken we de kansen die specifiek naar voren kwamen uit de evaluatie. We pakken niet alleen specifieke aspecten aan op basis van het Jishuken-model maar introduceren ook activiteiten voor het hele bedrijf indien dat gepast is. Deze fase duurt ongeveer 3 tot 6 maanden, afhankelijk van de omvang, en vormt het begin van het proces. Daarna evalueren we de vooruitgang en blijven we in blokken van 3 tot 6 maanden werken als zowel u als wij gemeenschappelijke doelstellingen zien in dit traject. Als u een volledige overdracht van de Toyota Way wenst, moet u meerdere jaren rekenen. Ons aandeel zal dan evolueren van een heel actieve naar een meer begeleidende rol, om zeker te zijn dat de geboekte resultaten blijvend zijn.
Vele lean projecten beginnen met de voorstelling van een heel aantrekkelijke businesscase maar eindigen met een ongemakkelijke stilte in de organisatie, die de scherven van wat overblijft van het project tracht te verbergen. Waarom? Dit kan gebeuren als u te veel focust op een precieze ROI op korte termijn om de businesscase te bewijzen en als u geen belang hecht aan duurzame resultaten. Al jarenlang is Toyota een van de grootste en meest winstgevende autofabrikanten ter wereld. Dit succes is te danken aan de Toyota Way, visies op lange termijn en persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers, niet door een ROI op korte termijn voor ogen te houden. Ons model zal ook hierop focussen maar zal eveneens concrete verbeteringen voor KPI’s bieden en de vaardigheden van de bedrijfsmedewerkers versterken om deze verbeteringen duurzaam te maken.
We bieden opleidingen aan over enkele van de unieke methoden, instrumenten en culturele benaderingen die met succes zijn toegepast bij Toyota. In onze evenementenkalender vindt u de open opleidingen die we regelmatig in onze Europese servicecentra organiseren, en enkele exclusieve events in onze Europese fabrieken. We bieden ook opleidings-programma’s volledig op maat volgens de individuele behoeften van de klant aan op onze vestigingen of op de vestiging van de klant.
Ja, we hanteren verschillende benaderingen. Om ons voorkeursmodel te zien, klikt u op de link hier. We zullen altijd eerst uw situatie nader bekijken volgens Genchi Genbutsu (zelf een kijkje gaan nemen), ongeacht het model dat u kiest. Met andere woorden, we gaan terug naar de bron (u) en bestuderen uw processen. Deelnemen aan uw dagelijkse activiteiten is de beste manier om meer inzicht te krijgen in uw huidige situatie. Aan de hand van een gestructureerde evaluatie werken we een stappenplan uit, dat bijna altijd begint met een opleiding voor het top- en middenmanagement. Voor meer informatie over de volgende stappen vindt u hier onze volledige werkwijze terug.
Dat hangt een beetje af van uw lean maturiteit en uw huidige situatie. Doorgaans raden we aan om klein te beginnen en vervolgens verder te groeien vanuit goede voorbeelden (Yokoten, horizontale benchmarking). Dit zorgt voor stabiliteit en vertrouwen. Daarna kan de grote trom worden bovengehaald om lean in alle onderdelen van de organisatie te implementeren.
Neen, het kan overal worden toegepast waar er processen zijn: magazijnen, logistieke ruimten, kantoren ... De toepassing van 5S op kantoor en op uw computer kan bijvoorbeeld erg doeltreffend en nuttig zijn om te vermijden dat u tijden moet opzoeken, enz.
Het management moet de leiding nemen en als rolmodel optreden door sterk leiderschap aan de dag te leggen wanneer het lean introduceert en zich wil verzekeren van de betrokkenheid van de medewerkers. Er zal ook voortdurend en oprecht moeten worden gecommuniceerd over de doelstellingen en opzet, want voor HOE en WAT willen mensen altijd eerst weten WAAROM.